שתף קטע נבחר

תוכנית מתאר חדשה לבאר שבע: תגדל ל-340 אלף תושבים

ועדות התכנון החליטו להפקיד את תוכנית המתאר החדשה לעיר, הכוללת תוספת של כ-13,100 יחידות דיור במקום תוכנית המתאר שאושרה בשנת 1970. בנוסף ליחידות הדיור, התוכנית מציעה לחזק את ליבת העיר והשדרות הראשיות, לצד שינוי פני אזור התעשייה והמלאכה במזרח והפיכתו בעתיד לאזור בעל שימושים מעורבים

ועדות התכנון החליטו להפקיד את תוכנית המתאר החדשה לעיר, הכוללת תוספת של כ-13,100 יחידות דיור. הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה דרום שבמינהל התכנון החליטה להפקיד תוכנית מתאר כוללנית לעיר באר שבע. התוכנית תיתן מענה להיקף אוכלוסייה של 340 אלף איש עד שנת 2030. מדובר בתוכנית שתחליף את תוכנית המתאר שאושרה בשנת 1970.

 

בנוסף ליחידות הדיור, התוכנית מציעה לחזק את ליבת העיר והשדרות הראשיות, לצד שינוי פני אזור התעשייה והמלאכה במזרח והפיכתו בעתיד לאזור שימושים מעורבים - מגורים, מסחר ותעסוקה.

 

בנוסף, התוכנית מסמנת במזרח העיר אזור להקמת בית חולים ציבורי שני שיוקם בסמוך לשני הכבישים הראשיים - כביש 25 דימונה-אשקלון וכביש 40 באר שבע-תל אביב. בית החולים יוקם באזור תעסוקה ייחודי שמכוון לרפואה ומחקר רפואי, בו יוקמו בין היתר פארמטק, מעבדות מחקר ושירותים תומכי בריאות ורפואה. סך הכל מאפשרת התוכנית תוספת של 4 מיליון מ"ר עבור תעשיה ותעסוקה.

 

התוכנית קובעת כי מרבית שטחי המסחר והמשרדים ירוכזו במרכז העיר תוך חיבור דרך חברון, המהווה חוליה מקשרת בין מרכז העיר והפארק המטרופוליני, למרכז העסקים הראשי של העיר. זאת כדי למנוע פיתוח אזורי תעסוקה מרוחקים ומנותקים מהעיר ונדידת המסחר לשולי העיר.

 

התוכנית מייעדת את אזור ה"מרכז האזרחי" למרכז העסקים הראשי של המטרופולין. אזור זה יהפוך למעורב שימושים - מגורים, מסחר, משרדים, מוסדות ציבור, תרבות וחינוך, מלונאות ופנאי. האזור יישען על מערך של תחבורה ציבורית ותעבור בו רכבת ארצית וקלה, לצד הקמת שבילי אופניים והולכי רגל.

 

בנוסף, התוכנית מייעדת את שדרות רגר, החוצות את העיר מן הכניסה בצפון ועד לעיר העתיקה בדרום, לשדרה שתשמש ציר עירוני ראשי בו ממוקמים מוסדות הציבור כמו קמפוס האוניברסיטה, המרכז הרפואי סורוקה, מרכז המורים, המשכן לאמנויות הבמה, בניין העירייה ועוד. התוכנית מציעה להפוך את הכביש הרב-נתיבי הקיים לשדרה עירונית בה יוקם נתיב ייעודי עבור מערכת הסעת המונים, תוך עיבוי וחידוש מתחמי המגורים הקיימים לאורך השדרה.

 

כמו כן התוכנית שומרת על נכסי המורשת האדריכלית המודרנית והמרקם ההיסטורי של העיר העתיקה, לצד פיתוח האזור המערב שימושי מסחר, מגורים, תיירות ותרבות.

 

התוכנית נערכה ביוזמת מנהל התכנון בשיתוף עיריית באר שבע וגובשה בליווי ועדת היגוי בינמשרדית על ידי משרד מן-שנער אדריכלים. מנהל אגף בכיר לתכנון מקומי במינהל התכנון, אהוד יוסטמן, מסר כי "מרכיב מרכזי בתוכנית הינו צמצום הפערים בין השכונות הוותיקות לחדשות על ידי התחדשות עירונית ויצירת רצף בנוי בין השכונות, במקום אוסף שכונות שאינן מחוברות ביניהן. הבנייה החדשה בשכונות הוותיקות תיצור הזדמנות לשיפור איכות מלאי הדיור העירוני וגיוונו, ולהתחדשות המרחב הציבורי".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים