שתף קטע נבחר

גורמים ירדנים על בדיקת ירי המאבטח: "בוחנים אופציות דיפלומטיות"

הודעת הפרקליטות כי המשטרה תפתח בבדיקה בעניינו של המאבטח הישראלי זיו מויאל שהרג שני ירדנים לא סיפקה את הממלכה. דובר ממשלת ירדן בירך, אך גורמים ממשלתיים הבהירו כי טיפול במקרה באפיק הדיפלומטי עדיין על הפרק. דיווח: ירדן תמסור מידע מפורט לממשל טראמפ על הדרך שבה טיפל נתניהו במשבר

 

 

 

אין סיפוק ירדני: גורמים ממשלתיים בירדן אמרו אתמול (שבת) לעיתון "אל-רד" כי הממלכה בוחנת את האופציות הדיפלומטיות לטיפול בפרשת התקרית בשגרירות ישראל בעמאן בהסתמך על המחויבות של ישראל באפיק המשפטי בפרשה.

 

ביום שישי הודיעה פרקליטות המדינה בישראל כי פנתה למשטרה על דעת היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט בבקשה למשטרה שתפתח בבדיקה בעניין הירי שביצע המאבטח זיו מויאל שהרג שני ירדנים.

 

דובר ממשלת ירדן מוחמד אל-מומני אמר ביום שישי לרויטרס כי זהו צעד נכון בכיוון הנכון, אך ירדן מצפה להליך משפטי מסודר ומלא כפי שמחייב החוק הבינלאומי.

 

הגורמים הממשלתיים אמרו לעיתון הירדני כי האפיק המשפטי הוביל למתיחות ביחסים הדיפלומטיים בין שתי המדינות, שבא לידי ביטוי בכך ששגרירת ישראל בעמאן עינת שלאין וצוות השגרירות טרם חזרו לבירה הירדנית.

 

המלך עבדאללה ונתניהו. מתקפה משולשת על ראש הממשלה (צילום: AFP) (צילום: AFP)
המלך עבדאללה ונתניהו. מתקפה משולשת על ראש הממשלה(צילום: AFP)

התמונה שהרגיזה את ירדן. נתניהו והמאבטח לאחר שובו לארץ (צילום: חיים צח, לע"מ) (צילום: חיים צח, לע
התמונה שהרגיזה את ירדן. נתניהו והמאבטח לאחר שובו לארץ(צילום: חיים צח, לע"מ)

אותם גורמים ציינו גם הם כי עודכנו בהודעה על תחילת החקירה המשטרתית של הפרשה בישראל והם עוקבים אחר התפתחות החקירה בציפייה שהאמת תתגלה ושייעשה צדק.

 

בעיתון "ראי אל-יום", טענו הבוקר כי ירדן החלה במהלך משולש נגד ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שכולל בין השאר מסירת מידע מפורט לממשל טראמפ על הטיפול של נתניהו בפרשת השגרירות וכיצד ניסה להשפיע על דעת הקהל. המישור השני הוא ההודעה המפתיעה על הכוונה של המלך, עבדאללה השני, לבקר מחר ברמאללה. המישור השלישי, לפי העיתון, שעשוי להיות החשוב ביותר, הוא העברת מסר ליורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן, שנחשב לאיש החזק בממלכה, המזהיר אותו מפני מה שכונה "מזימה ישראלית שתטרוף את הקלפים".  

 

השגרירות הישראלית. עוד לא ברור מתי הצוות יחזור לעבודתו (צילום: שלום בר טל) (צילום: שלום בר טל)
השגרירות הישראלית. עוד לא ברור מתי הצוות יחזור לעבודתו(צילום: שלום בר טל)

הפגנה בירדן בעקבות התקרית בשגרירות ()
הפגנה בירדן בעקבות התקרית בשגרירות

על פי העיתון, המסר נשא את הכותרת "הוא (נתניהו) מהתל בנו" ומנסה להשפיע על היחסים בינינו. זאת ברקע הפרסומים על התקרבות מתחת לשולחן בין סעודיה לישראל. במקביל, במהלך היום צפוי מלך ירדן, עבדאללה השני, לבקר בפרלמנט הירדני, להיפגש עם היו"ר עאטף א-טראוונה ועם עוד מחוקקים. לא מן הנמנע שגם התקרית בשגרירות בעמאן תעלה על הפרק אחרי ש-82 חברי פרלמנט חתמו על מזכר שקורא לממשלה לסגור את שגרירות ישראל בירדן ולהחזיר את השגריר הירדני מישראל.

 

כמו כן, העיתון הירדני "אל-רד" דיווח הבוקר כי 200 דרכונים של אזרחים ירדנים "תקועים" בשגרירות ישראל בעמאן, זאת לאחר שהם כבר פנו דרך משרדי תיירות בבקשה להשיג ויזה כדי להגיע לישראל. אזרחים ששוחחו עם העיתון טענו כי מניעת חזרתו של צוות השגרירות הישראלית לעמאן שיבש את הליכי קבלת הוויזה לבעלי אותם דרכונים שחלקם גם ירדנים שמתגוררים במדינות המפרץ.

 

איש הביטחון נפצע, שני ירדנים נהרגו

התקרית בירדן אירעה ביום ראשון לפני שבועיים. איש אבטחה של השגרירות הישראלית בעמאן ירה למוות בשני ירדנים, לאחר שאחד מהם דקר אותו במברג. איש הביטחון שנפצע באורח קל, שלף את אקדחו וירה למוות בדוקר בן ה-17. בעל הבית, רופא במקצועו, נפגע מכדור תועה ומת מפצעיו. ישראל סרבה לדרישת הירדנים לחקור את המאבטח, ולכן המאבטחים נותרו בשגרירות עם הצוות הדיפלומטי. מאוחר יותר הושג הסדר עם שלטונות ירדן שבמסגרתו כל אנשי השגרירות הועברו לישראל.

 

במטרה לסיים את המשבר עם ירדן, ראש השב"כ נדב ארגמן נסע לעמאן מטעם ראש הממשלה בנימין נתניהו. ארגמן ערך תחקור בשגרירות ועם שובו ארצה עדכן את נתניהו בהתפתחויות. גורם ירדני אמר לאחר ביקורו של ארגמן כי כחלק מהעסקה יש הבטחות ישראליות בדבר הסרת המגנומטרים שהוצבו בהר הבית, דבר שקרה בסופו של דבר כמה ימים לאחר התקרית בירדן.

 

כלי תקשורת בירדן דיווחו בשבוע שעבר כי שלטונות הממלכה לא יאפשרו לשגרירת ישראל, עינת שלאין, ולצוות שלה לחזור לעמאן עד שיהיו ערובות לכך שהמאבטח מהתקרית הקטלנית יועמד לדין.

 

גורמים בישראל אמרו כי ישראל מחוייבת לחקור את המאבטח, אך בשום מקרה לא הייתה התחייבות להעמידו לדין. עדיין לא ברור מתי צוות השגרירות והשגרירה יוכלו לחזור לירדן.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
תמונת תעודת המאבטח שפורסמה בירדן
מומלצים