שתף קטע נבחר

"הסיכויים של ישראל טובים משל צ'כיה"

ננו גינזבורג מתכונן ליורובאסקט האחרון שלו עם נבחרת צ'כיה. בהתחשב בסגל החסר ואחרי שהכוכב הגדול הבריז, המאמן הישראלי מצהיר: "אם נעבור שלב, זה יהיה הישג אפילו יותר גדול מהמקום השביעי באליפות אירופה הקודמת". ראיון

לפני שנתיים, באליפות אירופה הקודמת, סיימה נבחרת צ'כיה במקום השביעי - הישג שיא עבורה מאז פירוק צ'כוסלובקיה. הצ'כים היו מההפתעות המרעננות של יורובאסקט 2015, כולל ניצחון 59:80 אדיר על קרואטיה בשמינית הגמר.

 


 

הפעם ננו גינזבורג בצרות. ארבעה מתוך חמשת שחקני החמישייה של הנבחרת באליפות הקודמת לא יופיעו הפעם, ובראשם יאן וסלי. לקראת הטורניר האחרון שלו כמאמן נבחרת צ'כיה, גינזבורג יודע ששחזור ההישג מ-2015 הוא כמעט בלתי אפשרי.

 

ננו גינזבורג. "בצ'כיה לא מחלקים פספורטים כמו בסופרמרקט" (צילום: EPA) (צילום: EPA)
ננו גינזבורג. "בצ'כיה לא מחלקים פספורטים כמו בסופרמרקט"(צילום: EPA)

 

"הסיפור עכשיו קצת הסתבך והשתנה. הציפיות ההתחלתיות היו לעבור את שלב הבתים", מספר גינזבורג. "חוץ מיאן וסלי שהבריז, פטר בנדה פרש מהנבחרת, פאבל פומפרלה מנימבורק פצוע ובלייק שילב המתאזרח החליט שהוא לא רוצה לבוא. אין לנו מתאזרח עכשיו. כאן בצ'כיה לא מחלקים פספורטים כמו בסופרמרקט. בלייק שילב קיבל דרכון כי הוא התחתן עם צ'כית ויש לו כבר שלושה ילדים ממנה. נשארנו די חשופים, אנחנו מנסים להחזיר את אונדריי באלבין (הסנטר שחתם הקיץ בגראן קנאריה, ש"מ), אבל הוא אחרי פציעה".

 

בקיצור, מצבכם רעוע.

"כן. אם נעבור שלב, זה יהיה הישג אפילו יותר גדול מהמקום השביעי באליפות אירופה הקודמת. אנחנו יכולים לעלות, אבל זה יהיה לא פשוט. הסיטואציה לא נעימה".

 

וסלי. "חודש לפני כן הוא הודיע שהוא מגיע. מאכזב לקבל פצצה כזאת" (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
וסלי. "חודש לפני כן הוא הודיע שהוא מגיע. מאכזב לקבל פצצה כזאת"(צילום: רויטרס)
 

 

וסלי, אלוף היורוליג עם פנרבחצ'ה, היה נפלא ביורובאסקט הקודם עם ממוצע של 19.3 נקודות ו-9.1 ריבאונדים. היו לו מניות רבות בהצלחה של הצ'כים שהביאה לנבחרת כרטיס לטורניר הקדם אולימפי. את המהלומה הנחית הפורוורד/סנטר בהודעה דרך הרשתות החברתיות.

 

"לא אשחק ביורובאסקט", כתב וסלי, "אחרי עונה ארוכה ומוצלחת עם פנרבחצ'ה, אני עייף מאוד הן פיזית והן מנטלית. גם התחתנתי בסוף יולי. זו לא הייתה החלטה קלה עבורי, אבל לא הייתה לי ברירה. אני מאחל לחבריי לנבחרת הצלחה".

 

תומאש סטורנסקי. ינסה להוביל את הנבחרת (צילום: getty images) (צילום: getty images)
תומאש סטורנסקי. ינסה להוביל את הנבחרת(צילום: getty images)

 

ננו גינזבורג דווקא חושב שהייתה לו ברירה. "אמרתי בתקשורת בצ'כיה ואחזור על זה - באתי מישראל שבה הנבחרת היא מעל הכל, וחוץ מפציעה אני לא רואה סיבה לא לשחק בנבחרת. ברור שאני לא מרוצה מההחלטה של וסלי. לא דיברתי איתו מאז שהוא הודיע לי. חודש לפני כן הוא הודיע שהוא מגיע. זה מאכזב, פתאום אתה מקבל פצצה כזאת. אני חושב שלשחק בנבחרת זו פריבילגיה, אבל מה אפשר לעשות. לא נלחמים בזה".

 

אתה אומר שבצ'כיה לא נלחמים בזה, אבל בישראל כן נלחמים.

"לדעתי גם פה היו צריכים להיאבק על זה, אבל זה המצב. מה גם שיאן וסלי לעולם לא ישחק כאן בליגה הצ'כית, אז אילו סנקציות יכולים כבר להטיל עליו? אם זה היה קורה בסרביה או בליטא זה היה אחרת, שם אם אתה לא מת אתה חייב לשחק בנבחרת. משורה ישחרר רק המוות".

 

בעצם נשאר לך שחקן מפתח אחד מרכזי - תומאש סטורנסקי. הוא יקבל באופן בלעדי את המפתחות?

"הוא ייתן לי את המפתחות", צוחק גינזבורג. "הוא היחיד והוא הצטרף לאימונים מאוחר. כמו וסלי, גם הוא התחתן לאחרונה. אבל חודש הכנה זה מספיק לדעתי בשביל שחקנים כאלה".

 

גם עונת החתונות פגעה בנבחרת צ'כיה. יאן וסלי ואשתו הטרייה (צילום: מתוך טוויטר) (צילום: מתוך טוויטר)
גם עונת החתונות פגעה בנבחרת צ'כיה. יאן וסלי ואשתו הטרייה(צילום: מתוך טוויטר)

 

הבמה שלו. סטורנסקי במדי וושינגטון וויזארדס (צילום: getty images) (צילום: getty images)
הבמה שלו. סטורנסקי במדי וושינגטון וויזארדס(צילום: getty images)

 

לא מודאג מהמצב בנבחרת ישראל

כבר יותר מעשור שרונן גינזבורג (בחודש הבא בן 54) מאמן בצ'כיה, ועם תום חוזהו הוא יסיים תקופה של ארבע שנים בנבחרת המקומית. מ-2006 ועד 2010 היה עוזרו של מולי קצורין בנימבורק ולאחר מכן הפך למאמן הראשי באלופה. לקראת הטורניר האחרון שלו עם נבחרת צ'כיה הוא הקיף את עצמו בישראלים וגייס את מאמן הכושר מוטי לוי מהפועל ירושלים ואת ליאור רוזן לתפקיד עוזר המאמן השני.

 

ספרד וכל היתר: על היריבות של צ'כיה בבית 3

 

צ'כיה תשחק בבית 3 ביורובאסקט לצד ספרד, קרואטיה, הונגריה, מונטנגרו והמארחת רומניה. ארבע הראשונות יעלו לשמינית הגמר. "זו הגרלה סבירה. כל בית הוא קשה. לא יהיה קל עם רומניה המארחת, להונגריה יש את אדם האנגה, מונטנגרו עשו שינוי רציני, אבל אין ספק שקרואטיה וספרד הן ליגה אחרת", אומר גינזבורג.

 

פאו גאסול. "צריכים להיות ריאליים" (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
פאו גאסול. "צריכים להיות ריאליים"(צילום: רויטרס)

 

איך אפשר להתמודד עם נבחרת כמו ספרד?

"היתרון באליפויות האלה שכל יום הוא לגופו. בכל יום הכל יכול להיות, אבל צריכים גם להיות ריאליים. אנחנו משחקים במשחק הראשון נגד רומניה, שני מול ספרד ושלישי מול הונגריה. ברור שרומניה והונגריה אלה המשחקים החשובים עבורנו".

 

בוא נדבר על נבחרת ישראל. רוב השחקנים המרכזיים בסגל באים אחרי עונה מאכזבת. זה מדאיג אותך כישראלי שצופה מהצד?

"אני לא מודאג. הנבחרת היא משהו אחר, זו אווירה אחרת. בטח כשאתה משחק בבית. יש שם חבר'ה מנוסים שעברו הרבה בכדורסל בנוסף לכמה צעירים. יש כאלה שזו האליפות האחרונה שלהם, הם יבואו בטירוף כדי לעלות שלב. בנבחרת, בטח נבחרת ישראל, כל מה שהיה בעונה נשכח".

 

יכול להיות שהיה נכון לקדם קצת יותר את תהליך ההצערה בנבחרת ישראל?

"דווקא באליפות הזו צריכים חבר'ה מנוסים. לצעירים מול הקהל הביתי יהיה עוד יותר לחץ, כשיש ציפיות גבוהות. מה שכן, אחרי שראיתי את נבחרת העתודה הקיץ ויצא לי לראות גם את נבחרת הנוער - אני אופטימי. יש לנו עתיד לא רע בנבחרות".

 

 

איך לדעתך ארז אדלשטיין כמאמן מתגבר על הטראומה ממכבי תל אביב?

"זה קורה. ארז הוא לא הראשון שפוטר ממכבי תל אביב. אני בטוח שהוא הולך קדימה, אלה דברים שקורים בכדורסל. בטוח שמה שהיה שם זו היסטוריה מבחינתו".

 

מה דעתך על ההתנהלות של איגוד הכדורסל מול שחקנים כמו כרם משעור ואיתי שגב, שנשארו מחוץ לסגל נבחרת ישראל מסיבות שאינן מקצועיות?

"אני לא יודע מה היה שם. אני לא נכנס לדברים האלה, עסוק בדברים שלי".

 

נבחרת ישראל. גינזבורג: "הוותיקים יבואו בטירוף" (צילום: Alina - Diana COJOCARU) (צילום: Alina - Diana COJOCARU)
נבחרת ישראל. גינזבורג: "הוותיקים יבואו בטירוף"(צילום: Alina - Diana COJOCARU)

 

"כשאתה לוקח אליפות אתה לא שמח, אתה נאנח"

אחרי הטורניר יחזור ננו גינזבורג להתמקד בעבודתו בנימבורק. השליטה של הקבוצה בליגה הצ'כית מזכירה את הימים שלפני הפיינל-פור בישראל. 14 אליפויות ברציפות (!) הביאו את ראשי הקבוצות האחרות בצ'כיה לדרוש שינוי. אלה תהליכים דומים לאלה שגרמו לליגת ה-VTB לעבור לשיטת הפיינל-פור, בעקבות השליטה של צסק"א מוסקבה.

 

"בכל השנים היו סדרות בליגה הצ'כית, ופתאום בשנה שעברה החליטו שיהיו בגמר שני משחקים, בית וחוץ. כבר סיכמו על מעבר למשחק אחד והצלחנו להפוך את ההחלטה. בעונה הקרובה תהיה בגמר סדרה של הטוב משלושה", מספר המאמן הישראלי.

 

נימבורק מצאה את עצמה בעמדת הפייבוריט המתוסכל, בדומה למכבי תל אביב והפועל ירושלים בליגת העל בשנים האחרונות. "הפערים בתקציבים הם לא כמו של מכבי תל אביב והפועל ירושלים בליגת העל, התקציב שלנו לא גדול פי עשרה מהיריבות שלנו, אבל עדיין הוא גדול פי שניים מהקבוצות שבמקומות שני-שלישי".

 

"מכבי ת"א לא לוקחת אליפות ולמחרת היא ביורוליג, אז מה זה משנה?" (צילום: ראובן שוורץ) (צילום: ראובן שוורץ)
"מכבי ת"א לא לוקחת אליפות ולמחרת היא ביורוליג, אז מה זה משנה?"(צילום: ראובן שוורץ)

 

"כשאתה לוקח אליפות אתה לא שמח, אתה נאנח. יש לך רק מה להפסיד", הוא מציין. "תראה את החגיגה של צסק"א אחרי שהיא זכתה באליפות ב-VTB. אפשר לראות איך השחקנים אומרים לעצמם: יופי, לא הסתבכנו. אבל בינינו, מכבי תל אביב בוכים יום אחד אחרי שהם לא לוקחים אליפות ולמחרת הם ביורוליג, אז מה זה משנה? מעבר לכבוד".

 

התקציב של נימבורק אמנם ירד מעט, אבל הוא עדיין גבוה בהשוואה ליריבותיה בצ'כיה. מעבר לכך היא תשחק בליגת האלופות של פיב"א ותקווה לצלוח את שלב הבתים.

 

מולי קצורין. "הוא הניח את היסודות בנימבורק" (צילום: ראובן שוורץ) (צילום: ראובן שוורץ)
מולי קצורין. "הוא הניח את היסודות בנימבורק"(צילום: ראובן שוורץ)

 

מה סוד החיבור של הישראלים לצ'כיה?

"זה התחיל עם מולי קצורין, שאנשים פה מוקירים אותו. אחרי שהוא הניח בארץ את היסודות בגליל, הוא הניח את היסודות בנימבורק. אני המשכתי אותו. מעריכים את מוסר העבודה שלנו, את הידע שלנו ומעריכים מאוד את ישראל. כשרובי ריבלין נאם פה הזמינו אותי לאירוע".

 

אשתו של גינזבורג באה לבקר אותו, ועוזרו בנימבורק, אורן עמיאל, מספק לו גם הוא חברה דוברת עברית. "אורן מוערך פה מאוד ואני מעריך שמתישהו הוא יקבל את המושכות", אומר המאמן הראשי.

 

מתי נראה אותך מאמן שוב בארץ?

"אנחנו לא יודעים מה יהיה מחר. אי אפשר לדעת".

 

גינזבורג ונבחרת צ'כיה באליפות המוצלחת ב-2015. התנאים הפעם שונים (צילום: AFP) (צילום: AFP)
גינזבורג ונבחרת צ'כיה באליפות המוצלחת ב-2015. התנאים הפעם שונים(צילום: AFP)

 

מה השאיפות המקצועיות לשנים הבאות? היית רוצה לאמן ביורוליג?

"כמובן שיש שאיפה לאמן ביורוליג, אבל יותר חשוב לי ליהנות מהכדורסל. זה לא קל, אבל כל עוד אני נהנה ממה שאני עושה אני אמשיך. להגיע ליורוליג זה עניין של סיטואציה מתאימה".

 

לסיום, מי מהנבחרות תגיע רחוק יותר ביורובאסקט הקרוב - ישראל או צ'כיה?

"הלוואי ששתיהן יגיעו רחוק. אני חושב שישראל יכולה לעשות אליפות טובה. ברור שתהיה אכזבה אם היא לא תעלה. אני מעריך שכרגע הסיכויים של ישראל טובים יותר, בהרכב הנוכחי שלנו".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אתר ליגת האלופות
ננו גינזבורג
צילום: אתר ליגת האלופות
מומלצים