שתף קטע נבחר

הצצה ליומן של גלעד ארדן

השר לביטחון פנים נפגש שלוש פעמים בשבעה חודשים עם רה"מ, ועם בנט ושקד נועד לפגישה משותפת. בחודשיים רשומות ביומן 33 שמחות - בעיקר של פעילי ליכוד. עם איזה ח"כ ארדן נפגש הכי הרבה? כך נראה היומן שהגיע לידי ynet בעקבות בקשת התנועה לחופש המידע

בין ישיבות ממשלה וקבינט, דיוני תקציב ארוכים, ועדת שרים לחקיקה, הצעות לסדר, ועדות חוץ וביטחון והערכות מצב שבועיות - ביקר השר גלעד ארדן בעשרות חתונות, רובן של פעילי ליכוד. כך עולה מקטעים מיומניו שנחשפו לבקשת התנועה לחופש המידע והגיעו היום (ד') לידי ynet.

 

היומן שמסרה לשכתו של השר לביטחון הפנים מפרט את התקופה שבין 23 באוקטובר 2016 לבין 14 במאי 2017. בקבצים הושחר מידע שהשר בחר שלא לחשוף - לפי החוק ניתן לעשות זאת כאשר העניין נוגע לביטחון המדינה או לקשרי חוץ, או אם המידע יכול לפגוע באדם אחר או קשור לפעילות מפלגתית.

 

כך נראה דף מהיומן שנמסר:

 

ליומנים המלאים:

חלק ראשון

חלק שני

חלק שלישי

 

בפריימריז האחרונים זכה ארדן במקום הראשון. הביטוי לקשר החזק של ארדן עם דמויות בולטות בליכוד בכל חלקי הארץ ניכר במספר האירועים שרשומים ביומנו בתקופה שבין 25 באוקטובר ל-31 בדצמבר 2016 - 33 שמחות, בעיקר חתונות בשעות הערב וגם בר/בת מצוות, ברית אחת וחינה אחת.

 

הלו"ז של ארדן חשוף יחסית לזה שרי ממשלה אחרים, שבחרו להסתיר יותר מידע. לצד דיונים בנושאים מקצועיים ופגישות עם אנשי משטרה, שב"ס וכיבוי, ניכר ממנו כי ארדן נפגש עם אנשי מרכז הליכוד, ראשי ערים וסגנים ברשויות המקומיות. אחת הפגישות - עם ראש העיר ירושלים ניר ברקת, שבשנים האחרונות עושה מאמצים להתחזק בשורות המפלגה. הפגישה נערכה חודשיים אחרי העימות בין השניים בישיבת הממשלה, בזמן ששירותי העירייה שבתו והאשפה נערמה במסגרת המאבק על התקציב. ארדן צוטט אז באומרו לברקת "אם תנהל קמפיינים נגדנו אנחנו נדע לנהל קמפיינים נגדך".

 

מפירוט היומן עולה כי בשבעת החודשים הללו נפגש ארדן שלוש פעמים עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. אחד הדיונים עסק בנושא הר הבית ודיון נוסף ביישוב עמונה. השר גם פגש בכנסת את שר התחבורה ישראל כץ בנושא דרכי התמודדות עם נהגים בפסילת רישיון. עם שר הביטחון אביגדור ליברמן נועד ארדן בפגישה עסקית בקריה - ביומן הוקצה לפגישה זאת חצי שעה, ובמהלכה שוחחו השניים לבדם - וכן בסיור משותף ביחידת הימ"מ.

 

שרת המשפטים איילת שקד נפגשה עם ארדן שלוש פעמים - פעם אחת עם שר החינוך ויו"ר הבית היהודי נפתלי בנט ("בנט ואיילת", נכתב ביומן ב-2 בנובמבר, בזמן שהכותרות עסקו במשבר תאגיד השידור הציבורי בין נתניהו לשר האוצר משה כחלון), פעם נוספת בנושא חוק ההתיישנות ופעם שלישית לארוחת צהריים מחוץ לכותלי הכנסת יחד עם היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט. בנט וארדן נפגשו גם לארוחת צהריים ב-8 בנובמבר.

 

 

ארדן בסיור בחירות בשוק הכרמל (צילום: איתי בלומנטל) (צילום: איתי בלומנטל)
ארדן בסיור בחירות בשוק הכרמל(צילום: איתי בלומנטל)

במהלך התקופה נפגש השר ארדן נפגש עם לא מעט חברי כנסת - בהם רויטל סויד (המחנה הציוני), יואב קיש (ליכוד), עיסאוי פריג' (מרצ) ומסעוד גנאים ועוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת). שיאן הפגישות הוא ח"כ דודי אמסלם מהליכוד, יו"ר ועדת הפנים העוסקת במשטרה, שנועד עם ארדן ארבע פעמים בתקופה שנסקרה.

 

הארגונים והעמותות

בשבעת החודשים המדוברים ניצב ארדן כמה פעמים בעין הסערה, במיוחד אחרי אירוע הדריסה בכפר הבדואי אום אל-חירן, שבו נהרג שוטר והאזרח הישראלי שדרס אותו ונורה לאחר מכן. לאחר התקרית - שסווגה בתחילה כפיגוע - ניכרת עלייה משמעותית בראיונות לתקשורת שהעניק השר לביטחון פנים.

 

עם מפכ"ל המשטרה, רב-ניצב רוני אלשיך, נועד השר שמונה פעמים לפי הרישומים. אחת הפגישות התקיימה ביום שלאחר האירוע באום אל-חירן ועל פי היומן עסקה גם בנושא הקנאביס. 

 

בלו"ז שנותר חשוף מצוינות כמה פגישות עם נציגי עמותות וארגונים - בהם עמותת "רגבים", שעוקבת אחר התיישבות לא חוקית של ערבים, ארגון "לך ירושלים", הדוגל בריבונות ישראלית בכל חלקי הבירה, וכן תנועת "השומר החדש", ששומרת על רכוש חקלאים מפני גניבות. מלבד עמותות אלו ארדן נפגש פעמיים עם הכומר רוברט סטרנס, שיזם מפעל דומה ל"תגלית" עבור נוצרים שרוצים להכיר את ישראל.

 

עוד עולה מהיומן שארדן מרבה להיפגש עם משפחות נופלים ולבקרם באזכרות. למשל, הוא שומר על קשר עם משפחתה של הדר כהן ז"ל, שנרצחה בפיגוע בשער שכם. השר גם הגיע לבקר את משפחת קירמה, שבנה יוסי נרצח בפיגוע בירושלים.

 

כן עולה מלוח הזמנים עיסוק לא מועט בקמפיינים - מהיומן לא ברור תמיד אם אלו קמפיינים למשטרה או קמפיינים אישיים. בין היתר נפגש ארדן עם הפרסומאי גיל סמסונוב, מי שהיה היועץ האסטרטגי של ראש הממשלה נתניהו. עוד בתחום התקשורתי מלבד הראיונות - השר הצטלם לשתי סדרות טלוויזיה ובפעם אחרת נפגש עם משתתפים בסדרה "כחולים", שתיעדה את עבודת המשטרה.

 

"ההיגיון מאחורי חשיפת יומנים הוא בין היתר מתן הזדמנות לביקורת הציבור על פעילות נבחריו לקידום המטרות שלשמן נבחרו", אומרת מנכ"לית התנועה לחופש המידע, עו"ד נירית בלייר. "ככל שהיומנים מגלים טפח ומשחירים טפחיים, הביקורת הזו הופכת לפחות ופחות אפקטיבית ותיאלץ את כולנו בסופו של דבר לדרוש מנבחרי הציבור נימוקים ברורים לכל השחרה והשחרה במידע שנמסר באופן זה. הדרך הזו של השר במעשיו - במקום להגביר את אמון הציבור, היא רק מערערת אותו".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אוהד צויגנברג
השר גלעד ארדן
צילום: אוהד צויגנברג
מומלצים