שתף קטע נבחר

רוצה לחדש דרכון? בוא עוד 6 שבועות

בשיא עונת הקיץ החליטו במשרד הפנים שזה הזמן לעבור לחידוש של דרכונים ביומטריים בלבד. כמה זמן זה לוקח? שישה שבועות לקבלת תור, ועוד שלושה עד שתקבלו אותו בדואר. דני שדה לא מבין איך זה קורה ב-2017

לפני מספר חודשים הוחלט במשרד הפנים כי החל מחודש יוני יונפקו אך ורק דרכונים ביומטריים לכל עם ישראל. לא ברור מי אחראי להחלטה העגומה לבצע את המעבר - דווקא לקראת תחילת הקיץ. הרי מדובר בתקופה שבה בלאו הכי יש עומס על לשכות רישום האוכלוסין, כאשר רבים באים להנפיק דרכונים ראשונים. אחרים מגלים שהדרכונים שלהם אינם בתוקף, ויש שנזכרים כי הילדים אינם רשומים בדרכונים וצריך לדאוג גם להם. ואל תוך סיר הלחץ הזה - החליטו להכניס גם את הדרכונים הביומטריים.

התור האין-סופי לחידוש דרכונים בנתב"ג (צילום: דני שדה) (צילום: דני שדה)
התור האין-סופי לחידוש דרכונים בנתב"ג(צילום: דני שדה)

בתחילה הגיעו רבים באופן עצמאי ללשכות וגרמו שם לתורים ארוכים. אחר כך החליטו בלשכת רישום האוכלוסין שאין יותר הגעה עצמית, אלא יש לבצע זימון תור באחת משתי דרכים: להתקשר לטלפון שבאתר רשות האוכלוסין, או באתר האינטרנט. כמה ניסיונות לקבל מענה קולי בטלפון שמצוין באתר הלשכה העלו חרס.

 

נבוכים ודרכונים: סיקור מיוחד ב-ynet

חידוש דרכון: הרגע שלא חיכיתי לו  

כל השאלות והתשובות על חידוש דרכון ביומטרי

גם לכם יש עדויות ממשרד הפנים? ספרו לנו בפייסבוק ynet חופש

 

הודעה מוקלטת הודיעה לנו שיש עומס רב וכדאי שננסה במועד מאוחר יותר. לא שזה ממש עזר לנו, שכן גם בניסיונות נוספים לא הצלחנו להגיע לנציג שירות - אבל לפחות קיבלנו הסבר שאם כבר היינו בלשכה לקבלת דרכון והוא לא הגיע, ואנחנו אמורים לצאת לחו"ל בשבועיים הקרובים, עלינו להגיע ללשכת רישום האוכלוסין בנמל התעופה בן גוריון ולהנפיק דרכון זמני. הוא יהיה בתוקף לשנה ועלותו, למבוגר, 415 שקלים.

 

אשרי המאמין

הדרך האחרת, כאמור, היא להזמין תור באתר הלשכה. אמש, 14 באוגוסט, מי שביקש לקבל זימון זכה לקבלו ל-28 בספטמבר. כלומר בעוד חודש וחצי. אם לא די בכך, בעמוד הכניסה נמצא גם טקסט מעודד שבו נכתב כי לאחר שתגיעו ללשכה להנפקת הדרכון - תקבלו אותו הביתה בתוך שלושה שבועות.

נתב"ג. תסבוכת דרכונית (צילום: עמית קוטלר) (צילום: עמית קוטלר)
נתב"ג. תסבוכת דרכונית(צילום: עמית קוטלר)

ואשרי המאמין לזה. כי מי שמגיע בימים אלה לנמל התעופה בן גוריון אינו יכול להתעלם מהתור שמשתרך ליד לשכת רישום האוכלוסין בשדה התעופה. עומדים שם מאות אנשים ביום, חלקם מחזיקים ביד טופס שמאשר כי הם כבר עברו את כל התהליך. הם היו בלשכת רישום האוכלוסין ליד הבית, המתינו בתור, צולמו, נתנו טביעת אצבעות ושילמו עבור הדרכון (כ-265 שקלים למבוגר), אבל הדרכון לא הגיע בדואר ויש בידיהם כרטיסי טיסה לחו"ל.

 

הכתובת הייתה על הקיר

הברירה היחידה שנותרה להם היא להגיע לנמל התעופה בן גוריון, לעמוד כשעה ולפעמים יותר בתור, לשלם סכום של 415 שקלים למבוגר או 215 שקלים לקטין ולהמתין עוד כשעה עד שינפיקו אותו. אחד מהם ביקש לדעת למה הוא אמור לשלם פעמיים עבור דרכון, ועוד סכום כל כך גבוה. התשובה שקיבל הייתה "כשתקבל את הדרכון הביומטרי תוכל לבקש את כספך בחזרה". אם קיבלתם את כספכם בחזרה, אתם מוזמנים לספר לנו לנו על כך בעמוד הפייסבוק של ynet חופש.

ושיהיה בהצלחה (צילום: ירון ברנר) (צילום: ירון ברנר)
ושיהיה בהצלחה(צילום: ירון ברנר)

מה שמרגיז בכל הסיפור הזה הוא שהכתובת הייתה על הקיר. לכולם היה ברור שלקראת הקיץ ייווצר לחץ, שהנפקת דרכון ביומטרי היא הליך שאורך זמן ואינו יכול להיעשות בלשכות עצמן וכי הגוף שמנפיק את הדרכונים האלה לא יוכל לעמוד בעומס. למרות זאת החליטו שיוני הוא תאריך מספיק טוב להנפקת הדרכונים החדשים - ושעם ישראל יסבול.

 

אני יודע, חלקכם יגידו שגם האזרחים אשמים, כי לא היו צריכים להמתין לרגע האחרון ויכלו להגיש בקשה לדרכון עוד לפני חצי שנה. יש בזה קצת מן האמת. כי בעצם אין שום סיבה שאנשים ימתינו לרגע האחרון כדי לבדוק שיש להם דרכון בתוקף. ועדיין: חודשיים להמתין לדרכון? ב-2017?

 

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: דני שדה
התורים המטורפים לחידוש דרכון בנתב"ג
צילום: דני שדה
מומלצים