שתף קטע נבחר

למה מרגישים בחילה בנסיעות ואיך מונעים אותה?

יש כאלה שלא מסוגלים לנסוע יותר מחצי שעה וכבר מרגישים בחילה. מה הקשר בין נסיעה במכונית או באוטובוס לבין הבחילות, ואיך אפשר למנוע את התחושה המעיקה?

 

 

ההורים מכירים את זה היטב: נסיעה שגרתית, לא ארוכה מדי, והילדים במושב האחורי כבר רוצים להקיא. אבל התופעה פוקדת לא רק ילדים. מה הקשר בין נסיעה לבחילות, האם זו תחושה שתלווה אותנו בכל פעם שהנהג מסובב את המפתח, ומה ניתן לעשות?

 

כדי להבין את בחילות הנסיעה, נקדים ונסביר על החלקים בגוף שאחראים על תחושת התנועה. תחושה זו מורכבת מ"פאזל" אותו מעבירים למוח האוזן הפנימית, העיניים, העור והשרירים.

 

האוזן הפנימית מכילה את איבר שיווי המשקל. תנודות הנוזל שבתוכה מאפשרות לנו לחוש בתזוזת הגוף ובתנועה לכל הכיוונים. העיניים מבחינות כידוע במראה התנועה. קולטנים על גבי העור מאפשרים לחוש במגע בקרקע, והשרירים משדרים למוח באיזו תנוחה נמצא הגוף.

 

כל המידע הזה משודר למוח, ובאמצעות פעולה הדדית של קליפת המוח, המוחון (צרבלום) שאחראי על שיווי המשקל בגוף, וחלקים נוספים במוח – נקבעת תחושת המיקום שלנו. אבל מה קורה כשהאותות המשודרים למוח אינם מתאימים לכדי תמונה אחידה? זה מה שגורם לתחושת הבחילה בזמן נסיעה.

 

למה הכוונה? כשאנו יושבים במכונית ולמשל קוראים בספר או צופים במסך וידאו או טלוויזיה, הנוזל באוזן הפנימית והקולטנים שעל העור חשים בתנועת המכונית, אולם העיניים מתרכזות בספר או במסך שאינם בתזוזה. גם השרירים משדרים למוח שהגוף עומד במקומו. כך מקבל המוח שדרים מנוגדים, והתוצאה היא בחילה והקאה.

 

 (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)

 

התחושה הזו אופיינית במיוחד לילדים. מוחם עדיין אינו מיומן בעיבוד מידע מנוגד באשר למיקום, לתנוחה ולתזוזות. עם זאת, גם מבוגרים רבים תקועים עם בחילת הנסיעות, במיוחד כשישובים במושב האחורי, משם מוגבל המבט לתנועה שבחוץ. הבשורה היא שאת הבחילות וההקאה ניתן למנוע:

 

מיקוד מרוחק

עודדו את הנוסע שחש בחילה להביט מחוץ למכונית. כך גם העיניים ישדרו למוח כי המדובר בנסיעה. אצל פעוטות מקמו את הכיסא כך שהזאטוט יוכל להביט החוצה.

 

פתחו חלון

מחנק במכונית, ריחות מזון, עשן סיגריות והיעדר אוויר צח מחריפים את תחושת הבחילות. פתחו חלון, מה שעשוי להקל על הבחילה.

 

קחו חטיף

קיבה ריקה מחמירה את תחושת הבחילות. קחו איתכם חטיף קל או ביסקוויט ותנו לילד.

 

בלי חראקות

עצירות פתאומיות מחמירות את תחושת הבחילות. שינויי התנועה והעצירות אינן מיטיבות עם המוח. השתדלו לנהוג 'חלק'.

 

היעזרו בתרופות

היוועצו ברופא המטפל, ובמקרים חמורים תוכלו לתת לילד מבעוד מועד או בעת הבחילה תרופה כמו מוטיליום.

 

רפואה משלימה

ברשתות הפארם נמכרים צמידים, כדוגמת סי-בנד, הלוחצים על נקודות ספציפיות בהתאם לרפואה הסינית, ומבטיחים למנוע את הבחילות. מחקרים שנערכו בצמידים אלו בקרב נשים בהריון הוכיחו שהם מסייעים לצמצום תופעת הבחילות.

 

עצרו להתרעננות

אם מדובר בנסיעה ארוכה, עצרו אחת לשעה בפונדק דרכים, שתו משהו ואפשרו לילד לנוח מהנסיעה המעיקה.

 

אותות חשמליים

השנה החל שיווקו של צמיד אלקטרוני בשם "רליף בנד" שמבטיח למנוע בחילות והקאות לא רק אצל נוסעים במכונית אלא גם אצל נשים בהריון וחולים. 

 

הצמיד מונח מעל שורש כף היד, בדומה לשעון. הוא מעביר פולסים חשמליים בתדירות ועוצמה מדויקת דרך העצב המדיאני העובר בשורש כף היד, אל עבר המוח.

 

 

 

האותות מגיעים אל מרכז ההקאה במוח, שם נחסמים סיגנלים שמשודרים לקיבה וגורמים לבחילות ולהקאות. המשתמש יכול לשנות את עוצמת האותות החשמליים ותדירותם על פי עוצמת הבחילות.

 

המכשיר כולל 10 דרגות עוצמה ומצויד בסוללה נטענת. משתמשים דיווחו כי המכשיר משפיע כבר בתוך דקות ספורות. ישנם גם צמידים נוספים שמסייעים להעביר את הבחילה ופועלים על מנגנון דומה לזה.

 

הכותב הוא מומחה ברפואת ילדים וכתב הבריאות של ynet 


 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
בחילה בנסיעה. כך תתגברו
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים