שתף קטע נבחר

על רקע פרשת הצוללות: ריבלין ייפגש מחרתיים עם מרקל

הנשיא יצא אמש לביקור בן שלושה ימים בגרמניה, שבמהלכו יחנוך אנדרטה לזכר 11 קורבנות הטבח באולימפיאדת מינכן ויבקר ביחד עם מקבילו הגרמני במחנה הריכוז דכאו. ריבלין לא צפוי ליזום שיחה עם הקנצלרית בנושא הצוללות, אך אם הנושא יעלה הוא ככל הנראה יביע תקווה שהעסקה תיחתם

צפויה לשוחח עם ריבלין על הצוללות. קנצלרית גרמניה מרקל (צילום: AP) (צילום: AP)
צפויה לשוחח עם ריבלין על הצוללות. קנצלרית גרמניה מרקל(צילום: AP)

נשיא המדינה ראובן ריבלין יצא אמש (ב') לביקור בן שלושה ימים בגרמניה שבמהלכו יחנוך את אתר ההנצחה ל-11 קורבנות הטבח באולימפיאדת מינכן, 45 שנים לאחר שהתרחש. מחרתיים ייפגש הנשיא עם הקנצלרית אנגלה מרקל בברלין, שבועיים בלבד לפני שייערכו הבחירות במדינה וכאשר כל הסקרים מצביעים על כך שהיא צפויה שוב לנצח.

 

ריבלין יגיע למינכן בהזמנת ידידו הוותיק, מקבילו הגרמני פרנק וולטר שטיינמאייר, ושם יחנכו השניים את מרכז ההנצחה לנרצחי הטבח באולימפיאדת מינכן ב-1972 שייפתח בכפר האולימפי בעיר. הנשיא ריבלין והנשיא שטיינמאייר יסירו במהלך הטקס את הלוט מעל קיר הזיכרון, ולאחר דקת דומיה לזכר הנרצחים תישא דברים נציגת המשפחות אילנה רומנו, אלמנתו של יוסף רומנו. לאחר מכן ייערך טקס הזיכרון לנרצחי אולימפיאדת מינכן שם תישא דברים בשם המשפחות אנקה שפיצר, אלמנתו של אנדריי שפיצר. מאוחר יותר עתיד ריבלין לקיים מפגש עם נציגי משפחות הספורטאים שנרצחו. הנשיא ריבלין ימשיך לביקור במחנה הריכוז דכאו, מחנה הריכוז הראשון של גרמניה הנאצית, יחד עם נשיא גרמניה ורעייתו, יניח זר באתר ההנצחה הכללי, ויקרא קדיש בטקס שיתקיים באתר ההנצחה היהודי.

 

גרמניה היא ידידתה הגדולה ביותר של ישראל באירופה והשנייה בעולם רק לארה"ב בתמיכתה בישראל, במישורים המדיניים והביטחוניים. היחסים הדיפלומטים בין ישראל וגרמניה כוננו בשנת 1965, ונהוג לאפיינם כ"יחסים מיוחדים" המבטאים את מחויבותה ההיסטורית של גרמניה לשלומה ולביטחונה של ישראל בעקבות השואה.

מבקר בגרמניה שבועיים לפני הבחירות. ריבלין (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
מבקר בגרמניה שבועיים לפני הבחירות. ריבלין(צילום: מוטי קמחי)

הנשיא ריבלין לא מתכוון להעלות מיוזמתו בשיחה את סוגיית הצוללות שנמצאת בימים אלה בחקירת המשטרה. אולם, אם הקנצלרית מרקל תעלה את הסוגיה, ויש להעריך שתעלה, הנשיא ריבלין יביע באוזניה תקווה שהעסקה שלא נחתמה עוד תיסגר ותתקדם, מחשש שאם תבוטל - הדבר יגרום נזק אסטרטגי לביטחונה של ישראל. עמדתה של ישראל שתוצג בפני מרקל היא שהצוללות הן אינטרס ביטחוני חשוב של ישראל.

 

כזכור, לפני כחודש וחצי ביטלה ממשלת גרמניה את טקס החתימה על מזכר ההבנות למכירת שלוש הצוללות לישראל בעקבות חקירת משטרת ישראל בתיק 3000, והחשד הכבד למעשי שחיתות בפרשה שהולכים ומתעצמים מאז נחתם הסכם עד מדינה עם איש העסקים מיקי גנור. על מזכר ההבנות אמור היה לחתום שגריר ישראל בגרמניה יעקב הדס, שסיים את כהונתו והוחלף על ידי שגריר חדש, ג'רמי יששכרוף, וטרם נקבע מועד חדש לכך. בישראל חששו שהדבר יוביל לביטול עסקת הענק ולכן נשלח מנכ"ל משרד הביטחון אודי אדם לגרמניה לפגישה עם מקבילו במטרה למנוע את ביטול העסקה ולקדמה.

 

הרקע לביטול אירוע החתימה היה סעיף בהסכם בין גרמניה וישראל שמאפשר לגרמנים להתנער ממנו באופן חד צדדי, אם יוכח כי העסקה הושגה בזכות מעשי שוחד ושחיתות. העלות הכוללת של ההסכם שהושג מול התאגיד הגרמני טיסנקרופ היא כמיליארד וחצי אירו, וגרמניה אמורה לממן כשליש מעלות זו. הצוללות הללו אמורות להחליף בעוד כעשור דגמים ישנים יותר של צוללות המופעלות על ידי חיל הים, כאשר אלו יצאו מכלל שימוש. החשש הוא שביטול העסקה יגרום לכך שכאשר הצוללות יצאו מכלל שימוש לא יהיו לישראל צוללות חדשות שיחליפו אותן, דבר שעלול לגרום לנזק אסטרטגי.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: מארק ניימן/לע"מ
הנשיא ריבלין
צילום: מארק ניימן/לע"מ
מומלצים