שתף קטע נבחר

לפני 3.95 מיליארד שנה: הראיה הקדומה ביותר לחיים

מדענים שחקרו וניתחו סלעים בני 3.95 מיליארד שנה בצפון חצי האי לברדור שבמזרח קנדה טוענים כי חשפו חומרים שהופקו על ידי מיקרובים

הראיה הקדומה ביותר אי פעם לחיים על פני כדור הארץ עשויה להיות טמונה בסלעים בני 3.95 מיליארד שנה בקנדה, כך לפי מחקר חדש שפורסם בשבוע שעבר. לפי החוקרים, שפרסמו את ממצאיהם בכתב העת Nature, הגילוי הזה מקדים כל ראיה אחרת לחיים על כוכב הלכת שלנו ב-200 מיליון שנה או אפילו יותר.

 

 (צילום: מתוך המחקר) (צילום: מתוך המחקר)
(צילום: מתוך המחקר)

 

העדויות לחיים בימים הראשונים של ההיסטוריה של כדור הארץ דלילות ונדירות למדי מכיוון שרק סלעים מעטים נשמרו מאותה תקופה. באתר Live Science מוסבר כי לפני כ-4-3.6 מיליארד שנים האטמוספרה והאוקיינוסים הקדמוניים של כדור הארץ - וכך גם סימני החיים הקדומים ביותר - הגיחו לראשונה.

 

עד כה, הרמזים המוקדמים ביותר לחיים בהיסטוריה בת ה-4.5 מיליארד שנים של כדור הארץ נמצאו בתוך סלע בן 3.7 מיליארד שנה בגרינלנד שנחשף בשנה שעברה. בגילוי מוקדם יותר משנת 1996 נטען כי נמצאו סימני חיים בסלעים בני 3.8 מיליארד שנה מהאי אקיליה בגרינלנד, אך הקהילה המדעית לא קיבלה בחום את כל הממצאים הללו.

 

 

כעת טוענים מדענים שחקרו וניתחו סלעים בני 3.95 מיליארד שנה בצפון חצי האי לברדור שבמזרח קנדה כי הם חשפו חומרים שהופקו על ידי מיקרובים. אם אכן הדבר, אזי מדובר בראיה העתיקה ביותר של חיים שנמצאה עד כה על כדור הארץ, כך לפי החוקר הראשי במחקר, טסויושי קומיה, מאוניברסיטת טוקיו.

 

החוקרים בחנו את סלעי המשקע העתיקים ביותר שידוע עליהם, שעשויים משקעים שנקברו תחת שכבת סלע נוספת והיו נתונים ללחץ וטמפרטורה גבוהים ביותר - ואז התגבשו. האזור שממנו אספו החוקרים את הסלעים "מרוחק ביותר מכל כפר או עיירה", הסביר החוקר קומיה לאתר Live Science. "דובי קוטב רבים חיים באזור".

 

המדענים התמקדו בגרגרי גרפיט, שהוא חומר שעשוי שכבות של פחמן. מחקרים קודמים הציעו כי סימני חיים יכולים בסופו של דבר להביא לגרפיט המועשר באיזוטופים קלים יותר של פחמן. בהתבסס על האיזוטופים שנמצאו בגרפיט שבסלעים מלברדור, החוקרים טוענים כי מקורם הוא ביולוגי. "הממצא היה מפתיע ומרגש", סיכם החוקר היפני.

 

למחקר המלא: http://www.nature.com/nature/journal/v549/n7673/full/nature24019.html?foxtrotcallback=true

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: מתוך המחקר
הממצאים שהתגלו בקנדה
צילום: מתוך המחקר
מומלצים