שתף קטע נבחר

חתן פרס נובל לספרות: קאזואו אישיגורו

האקדמיה השבדית הודיעה כי פרס נובל לספרות יוענק לסופר האנגלי ממוצא יפני, קאזואו אישיגורו. "הוא פיתח יקום אסתטי משלו", נמסר בין נימוקי הזכייה. בין יצירותיו מוכרים במיוחד הרומנים "שארית היום", "נוף גבעות חיוור" ו"אמן של העולם הצף"

פרס נובל לספרות לשנת 2017 יוענק לסופר האנגלי קאזואו אישיגורו, כך הודיעה היום (ה') ועדת האקדמיה השבדית. "ברומנים מלאי כוח רגשי הוא חושף את התהום שמונחת תחת הקשר המסולף שדרכו קולטים חושינו את העולם", מסרה ועדת הפרס בנימוקיה. כמו כן, בחשבון הטוויטר שלה, הוסיפה הועדה כי הסיבות לבחירת אישיגורו קשורות גם בכך שהוא "המזוהה ביותר עם נושאים כמו זיכרון, זמן והונאה עצמית". הוא יקבל את הפרס, בגובה 8 מיליון קרונות שבדיות (שערכן קרוב למיליון דולר), בטקס שיערך ב-10 בדצמבר.

 

"חושף את התהום שמונחת תחת קשרנו עם העולם". קאזואו אישיגורו (צילום: gettyimages) (צילום: gettyimages)
"חושף את התהום שמונחת תחת קשרנו עם העולם". קאזואו אישיגורו(צילום: gettyimages)
 

"אם תערבב את ג'יין אוסטן עם פרנץ קפקא, תקבל משהו מאישיגורו, אבל עליך להוסיף לשם גם את מרסל פרוסט", אמרה שרה דניוס, נציגת ועדת הפרס. "אחר כך צריך לערבב, אבל לא יותר מדי. ככה אפשר אולי לקבל משהו מהכתיבה שלו". דניוס המשיכה ותיארה את כתיבתו של אישיגורו ככזו שטומנת בחובה יושרה גדולה. "הוא לא מסתכל לצדדים. הוא פיתח יקום אסתטי משלו".

 

כשהיא משבחת את הרומן האחרון שלו שראה אור לפני שנתיים, The Buried Giant, ועדת הפרס כתבה לאחר ההודעה כי בספר הזה, אישיגורו חוקר "בצורה מעוררת רגש, כיצד זיכרון קשור בשכחה, היסטוריה בהווה, ופנטזיה במציאות".

 

בתגובה להודעה על זכייתו בפרס, אישיגורו מסר לבי-בי-סי כי מדובר ב"מחמאה מעוררת השתאות והפתעה. זה כבוד ענק, בעיקר משום שהמשמעות היא שאני הולך בעקבותיהם של הסופרים הגדולים שחיו אי פעם, כך שמדובר בשבח גדול. האנושות נמצאת ברגע מאוד לא בטוח ואני מקווה שכל פרסי הנובל יהוו חיזוק לכוח טוב בעולם כפי שהוא היום. אתרגש מאוד אם אוכל באיזושהי דרך ליצור אקלים של אווירה חיובית בשנה הקרובה, במיוחד בזמנים מלאי חוסר וודאות כמו שלנו".

 

קאזואו אישיגורו כותב רומנים, תסריטים וסיפורים קצרים. בין ספריו שראו אור בעברית נמנים "נוף גבעות חיוור", "באין נחמה" ו"כשהיינו יתומים". הוא נחשב לאחד הקולות המשמעותיים בספרות האנגלית העכשווית וכתיבתו זיכתה אותו לאורך חייו בפרסים רבים בהם ויטברד על "אמן של העולם הצף", ומאן בוקר על הרומן המוכר ביותר שלו, "שארית היום", שגם עובד לסרט ב-1993.

 

רומן הביכורים שלו, "נוף גבעות חיוור", פורסם ב-1982. הספר שיצא ארבע שנים אחריו, "אמן של העולם הצף", ביסס במידה רבה את ההיכרות הבינלאומית עם כתיבתו. הוא מתרחש ביפן בשנים שלאחר מלחמת העולם השנייה ועוסק בתחושת האשמה שחווה המספר במסגרת תהליך הבנייה מחדש של המדינה מוכת החורבן.

 

אישיגורו נולד בנגאסאקי ב-1954 ועבר עם משפחתו לאנגליה כשהיה בן חמש. על אף שיפן היא זירת ההתרחשות של שני הרומנים הראשונים שכתב, הוא דיבר פעמים רבות על כך שהוא לא מכיר מקרוב את תרבות הכתיבה היפנית וכי הוא לא משייך את יצירותיו לספרות היפנית.

 

הרומנים המאוחרים שלו משלבים אלמנטים פנטסטיים שלא הופיעו בראשית כתיבתו. Never Let Me Go שיצא ב-2005 ועובד לסרט ב-2010, מתרחש בעולם דיסטופי ומגולל סיפור שנדמה טריוויאלי בתחילה, על שלושה בנים שמתבגרים יחד בפנימייה, אולם ככל שהעלילה מתקדמת הריאליזם שבה מתפוגג והיא צוללת אל מקומות חשוכים יותר ויותר. ספרו האחרון The Buried Giant, עוקב אחר מסעם של בני-זוג מבוגרים במרחבים אלטרנטיביים ומוזרים המקבילים לאדמות אנגליה.

 

צילום לפסטיבל הקולנוע בטורונטו 2010 עם הקרנת Never Let Me Go  (צילום: gettyimages) (צילום: gettyimages)
צילום לפסטיבל הקולנוע בטורונטו 2010 עם הקרנת Never Let Me Go (צילום: gettyimages)

לצד הרומנים שכתב, אישיגורו חיבר לא מעט שירים לזמרת הג'אז האמריקנית סטייסי קנט. לכך בחר להתייחס הסופר הבריטי ממוצא הודי, סלמאן רושדי, שהיה מבין הראשונים לברך אותו על זכייתו כשמסר: "איחולי מזל רבים לחברי הטוב איש, שאת עבודתו אהבתי והערצתי מאז שקראתי בפעם הראשונה את 'נוף גבעות חיוור'. והוא גם מנגן בגיטרה וכותב שירים. זוז הצדה בוב דילן". 

  

ההימורים על המועמדים המרכזיים לקבלת הפרס השנה כללו את הסופרת הקנדית מרגרט אטווד, הסופר היפני הרוקי מורקאמי, הסופר הקנייתי נגוגי וה תיונגו ואף היו סיכויים לא קטנים לכך שזו תהיה סוף סוף שנתו של עמוס עוז. על כן אישיגורו היווה בחירה מפתיעה, אולם לא כמו זו שהתרחשה בשנה שעברה, כשהועדה בישרה על זכייתו בנובל של המוזיקאי בוב דילן - החלטה שעוררה מחלוקת לא קטנה.

 

פרס נובל מוענק לאנשים פורצי דרך במדע ובתרבות. הפרס ניתן מדי שנה מאז 1901 ביום פטירתו של התעשיין וממציא הדינמיט השבדי, אלפרד נובל, מקרן שהותיר. בפרס בתחום הספרות זכו לאורך השנים בין השאר הסופר הישראלי ש"י עגנון (1966), המשורר האמריקאני ת. ס. אליוט (1948), הסופר הצרפתי אלבר קאמי (1957), המשוררת הפולניה ויסלבה שימבורסקה (1966) והסופרת האמריקנית טוני מוריסון (1993).

 

מוקדם יותר השבוע הוכרזו הזוכים בפרס נובל לרפואה, לפיזיקה ול כימיה.

 

 

 

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: gettyimages
קאזואו אישיגורו הוא זוכה פרס נובל לספרות 2017
צילום: gettyimages
לאתר ההטבות
מומלצים