שתף קטע נבחר

מלונות, טיסות ורכב: צה"ל מפתה אנשי קבע לרדת לערבה

מחסור באיוש של עשרות תקנים ומוטיבציה נמוכה לעבור לדרום הניעו את הצבא לאשר תוכנית בשווי חצי מיליארד שקלים. בין היתר יוצעו לאלה שיסכימו להעתיק את מגוריהם טיסות שבועיות, מענקי מעבר וימי כיף לקרובים באילת. במקביל, הבסיסים ישודרגו ללא הכר. "רוצים שהמשרת ייהנה לשרת בערבה"

חצי מיליארד שקלים לשדרוג בסיסים והטבות כלכליות מפליגות: בצה"ל אישרו בימים האחרונים תוכנית רחבת-היקף וחסרת תקדים שמטרתה לשכנע אנשי קבע לשרת בבסיסים בערבה, ולשפר את תנאי המשרתים באזור. התוכנית תצא אל הפועל בשל מחסור באיוש של עשרות תקני כוח אדם ומוטיבציה נמוכה של קצינים ונגדים לעבור לשרת בדרום הרחוק.

 

בצה"ל התגברה אמנם בשנים האחרונות מגמה לחיזוק בתמורות כלכליות של אוכלוסיות מסוימות, כמו למשל בקרב לוחמים, אנשי קבע טכנולוגיים וחיילים בני מיעוטים, מתוך כוונה לשפר את מעמדם ולגרום להם להישאר בצבא, אך נדמה שתוכנית "הערבה" הולכת כמה צעדים קדימה. מעבר להטבות הכספיות, עשרות בסיסים בערבה יזכו לשדרוג תשתיות בהיקף ענק, ובתקציב כולל שנאמד כאמור בחצי מיליארד שקלים.

 

 (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

בכוונת הצבא לחכור מטוס נוסעים לטיסות שבועיות למרכז עבור משרתי הקבע בערבה, להעניק כרטיסי טיסה לבני משפחה גרעינית של משרתים בדרום עבור ביקורים תקופתיים במרכז הארץ (בעיקר בחגים ועד ארבע פעמים בשנה), לשכור רכב עבור משרתים שעולים לגיחות במרכז הארץ ואף לממן את הובלת הדירה מהמרכז או מהצפון לערבה ולאילת.

 

הובלת הדירה, הטבה ששוויה למשל נאמדת באלפי שקלים, תכוסה גם בחלוף כמה שנים בכיוון הנגדי, אם איש הקבע יחזור בסוף תפקידו למרכז או לצפון. עוד הוחלט לממן עד 12 לילות בשנה בבתי מלון למשרתי קבע מהערבה שעולים למרכז לדיונים או לצורכי עבודה. ההטבות לא יסתיימו בכך: בכוונת צה"ל לדאוג לסבסוד של 100% בשכר הדירה לעוברים לערבה, לתקופה של עשור ובמקביל לבניית דירות נוספות במגורי המשפחות בבסיס עובדה.

 

מחנה שיזפון בדרום (ארכיון) (צילום: בראל אפרים) (צילום: בראל אפרים)
מחנה שיזפון בדרום (ארכיון)(צילום: בראל אפרים)

באגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה ובאגף כוח אדם, שמובילים יחד את התוכנית, מתכוונים גם להשקיע שני מיליון שקלים בשיפוץ כ-100 דירות שמחזיק הצבא באילת עבור משרתי קבע שמתגוררים בעיר. ההטבות יבואו לידי ביטוי גם בכסף מזומן: מענקי חתימה ומעבר עבור תפקיד בערבה, בסך עשרות אלפי שקלים, יחולקו למשרתים שיסכימו לכך בהתאם לתפקיד.

 

שיפור כספי נוסף צפוי להיקשר לסעיף רמת הפעילות: תוספת השכר לא תיפגע גם אם המשרתים בערבה ישנו שני לילות בשבוע בבסיס ולא שלושה כנהוג כיום. גם בתחום ההשכלה צפוי שיפור: על מנת להקל על המשרתים שלומדים לתואר ראשון, תיפתח כיתה מיוחדת לאנשי קבע בשלוחת אוניברסיטת בן גוריון באילת. זה ייעשה במקביל לאפשרות לטוס מדי יום שישי למרכז כדי להמשיך בלימודים האקדמיים למי שיבחר בכך. עוד הוחלט לפתוח כיתת לימוד של האוניברסיטה הפתוחה באחד מהבסיסים בערבה למשרתים שיחפצו בכך.

 

התוכנית נבנתה עם לא מעט אלמנטים אזרחיים, כך למשל למשרתים הפוטנציאליים בערבה תינתן האפשרות לקבל טיסת אוריינטציה עם בני משפחתם לכמה ימים באילת כולל רכב שכור, להתרשם מהחיים בעיר הדרומית או בערבה, ואז להחליט אם לעבור. הצבא ידאג גם להעניק לבני המשפחות ימי כיף באילת, כחלק מהרצון לחזק את קהילת אנשי הקבע שתתגבש באזור.

אנשי חיל האוויר בבסיס עובדה (צילום: EPA) (צילום: EPA)
אנשי חיל האוויר בבסיס עובדה(צילום: EPA)

"הסעות לנגדים כדי שייהנו מהאפטר" 

בצבא יבנו גם חדרי אירוח בבסיסים עבור בני המשפחות שיבקרו את המשרתים, ונגדים ותיקים שיעברו דרומה אף יזכו לצ'ופר בדמות קורס נהיגה על משאית. "נוסיף גם רכבי יחידה לצורך נסיעות קבוצתיות שיממשו את האפטרים השבועיים שמגיעים לנגדים המשרתים בערבה", הסבירה ל-ynet קצינה בכירה באכ"א. "היה לנו מקרה של נגד ותיק המשרת בבסיס שיזפון וגר ביישוב בגליל, שאיבד יום עבודה כדי להגיע הביתה באפטר השבועי, עם המרחק הזה. לכן נוסיף הסעות לנגדים כדי שייהנו מהאפטר, גם לאלה שגרים בבאר שבע או בקריית גת והטיסות לא יהיו רלוונטיות עבורם".

בסיס בערבה (צילום: דובר צה"ל) (צילום: דובר צה
בסיס בערבה(צילום: דובר צה"ל)

הקצינה הבכירה אמר עוד כי "בערבה משרתים אלפי אנשי קבע, בבסיסים כמו שיזפון (המכשיר את לוחמי השריון), סיירים (בית הספר לאיסוף קרבי והגנת הגבולות), עובדה של חיל האוויר, בית הספר להנדסה קרבית, מוצבי הגבולות עם מצרים וירדן ובסיסי ניסויים גדולים. חשוב לנו שהמשרתים יגורו שם והפער הכי גדול שמצאנו היה בקבע הראשוני, כלומר במשרתים בשנות ה-20 לחייהם. קשה להביא לערבה קצין צעיר שמשתכר 6,500 שקלים בחודש. לכן 'תפרנו חליפה שלמה' לנושא".

 

ההטבות וההקלות הן רק צד אחד בתוכנית. באט"ל החלו להשקיע כחצי מיליארד שקלים בשדרוג התשתיות בבסיסי הערבה. מדובר ב-12 בסיסים גדולים של זרועות היבשה, האוויר והים, וכן בכ-12 בסיסים נוספים, קטנים יותר, שמשמשים כמוצבים גזרתיים באוגדת אדום. מדובר למעשה בכל הבסיסים ממחנה רמון של חיל האוויר ועד לבסיס חיל הים זי"ס (זירת ים סוף) הסמוך לנמל אילת.

המתקנים בבסיסים ישודרגו (צילום: דובר צה"ל) (צילום: דובר צה
המתקנים בבסיסים ישודרגו(צילום: דובר צה"ל)

חלק מהפרויקט כבר בוצע, וחלקים אחרים יבוצעו בתוך שלוש שנים. התוכנית כוללת מתיחת פנים מקצה לקצה של מתחמי המגורים בבסיסים, המטבחים, המקלחות, השירותים, והמיזוג. בנוסף יוקמו בבסיסים מרפאות חדשות לצד מרפאת מומחים הכוללת גינקולוגים ואורטופדים בבסיס ההנדסה הקרבית. הסעות לרפואה משלימה לבסיס חיל הרפואה החדש בקריית ההדרכה יוצעו למשרתים בערבה כמה פעמים בשבוע.

 

סטנדרט המגורים שונה באופן ששישה חיילים יגורו בחדר ממוצע, במקום 10 כפי שהיה עד היום. "אנו רוצים שהמשרת ייהנה לשרת בערבה, בין אם הוא עבר לגור בה או בין אם הוא נשאר לגור במרכז וצריך לדאוג לו לנוחות בהגעה לבסיס", הסביר קצין בכיר באט"ל. "מהתוכנית ייהנו כלל החיילים, גם משרתי החובה, באזורים שלא טופלו במשך שנים בגלל סדר עדיפויות".

 

במסגרת הפרויקט ייכללו גם הגדודים המעורבים ברדלס וקרקל. במקביל מתקיימים כיום בפיקוד הדרום מאמצים לשיפור תשתיות הבסיסים באזור, מתוך ההבנה כי השקעת משאבים בתנאי השירות של הלוחמים המשרתים בבסיסים אלו היא חלק בלתי נפרד משמירת הכשירות המבצעית.


פורסם לראשונה 19/10/2017 22:45

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: בראל אפרים
מחנה שיזפון בדרום
צילום: בראל אפרים
מומלצים