שתף קטע נבחר

לפיד: "חמוצים? זה היה נאום הלחוצים"; הרצוג: "נתניהו קורע ומפלג את העם"

באופוזיציה הגיבו ל"נאום החמוצים" של ראש הממשלה וטענו כי הוא והקואליציה שלו מפלגים וקורעים את העם. "גם חברי קואליציה מכונים גיס חמישי", טען הרצוג, ולפיד הוסיף: "אין לממשלה מה להציע לנו, כל מטרתם היא שנריב האחד עם השני"

 

 

ראש הממשלה תקף בחריפות את האופוזיציה בנאום החמוצים ושם לא נותרו חייבים. יו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג טען כי נתניהו מפלג וקורע את העם כדי לשמור על שלטונו, ואילו ח"כ יאיר לפיד (יש עתיד) כינה את דבריו של ראש הממשלה "נאום הלחוצים". לפיד פנה לחברי הקואליציה: "הגזמתם עם החוקים, עם השחיתות, עם הרגל הגסה שבה אתם דורסים את כולם".

 

אחרי דברי ראשי המפלגות בסיעות השונות, הגיעה המנה העיקרית בדמות נאומו של נתניהו. ראש הממשלה דיבר על "תעשיית הדכדוך", טען שהאופוזיציה משדרת חמיצות ואף טבע מטבע לשון – "חמוצים". "החמוצים תמיד, אבל תמיד, מתארים את מצב שאנחנו בשלטון כדשדוש מתמשך וקיפאון, במקום דרוך. מבחינתכם, כל עוד לא מפנים יישובים יהודים זה דשדוש ולא חשובים כל ההישגים שלנו", אמר ראש הממשלה. "לפעמים, הם נותנים מחמאה, 'לדבר הוא יודע', אבל כל ההישגים שלנו? אם לא פינית לא עשית. לא דשדוש אלא פריחה. אזרחי ישראל בדירוג האחרון דרגו את עצמם במקום החמישי בעולם אבל הצעירים עד גיל 29 דרגו את עצמם, שימו לב חמוצים, במקום השני בסולם האושר העולמי". 

לפיד והרצוג. ביקורת חריפה על התנהלות נתניהו (צילום: גיל יוחנן, אלכס קולומויסקי) (צילום: גיל יוחנן, אלכס קולומויסקי)
לפיד והרצוג. ביקורת חריפה על התנהלות נתניהו(צילום: גיל יוחנן, אלכס קולומויסקי)
 

הנואם אחריו, ח"כ הרצוג, דיבר על "הקרע שנתניהו יוצר בעם" וטען כי ראש הממשלה עובד בשיטה של הפחדה. "במקום שתיתן לעמך בטחון, אתה מפחיד אותו. במקום שתיתן לו תקווה – אתה מדכא אותו", אמר הרצוג. "במקום שתאפשר לרוחו לפעום וללבו להלום באהבה, באחווה, בשלום וברעות – אתה קורע ומפלג אותו. הן את העם היושב בציון והן את העם היושב בתפוצות. הכל מותר, הכל אפשרי, נחצו כל הגבולות, נפרצו כל הסכרים והכל כדי לשמור על שלטונך. כנאמר המדינה זה אני ואני מעל לכל".

 

הרצוג המשיך בנאומו וכיוון לקואליציה, לדבריו נותנת לדברים לקרות בלי לעצור או לדאוג לדמוקרטיה. "אינכם מפנימים איך קרסו אומות ומדינות, על מה נחרב בית מקדשנו – על שנאת החינם - ועל הזחילה לפשיזם שמתחילה מחוקים ויוזמות כפי שאנו עדים להם פה בבית הזה", אמר. "הפכתם את כל מי שחושב אחרת מכם לבוגד, את המילה 'שמאל' הפכתם למילה נרדפת לאויב. אפילו חברי קואליציה שמצפונם לא מניח להם מוצאים עצמם תחת מתקפות חסרות תקדים, רק כי העזו להביע עמדה מוסרית ומכונים על ידכם גיס חמישי. בכל פעם שמישהו משמיע עמדה מוסרית או עובדתית שונה מכם, אתם מיד סותמים את פיו ומהלכים עליו אימים. במיוחד אתה, מר נתניהו".

 

 

ח"כ יאיר לפיד שעלה אחריו שידר תחילה פסימיות באומרו כי "שום דבר טוב לא ייצא מהמושב הזה". לפיד לא בחל בדברים קשים על נתניהו, ואף טען כי הוא משקר. "הכנסת תעסוק במושב הזה בשני דברים. הראשון הוא ראש הממשלה נתניהו. החקירות שלו, השנאות שלו, הפרנויה שלו. הניסיון שלו לאיים על המשטרה ולהעביר חוקים שיצילו אותו", טען לפיד. "העובדה שהשחיתות שמקיפה אותו הגיעה עד לקודש הקודשים - הביטחון הלאומי. אחרי היום אפשר להוסיף גם את השקרים שלו. אתה מדבר על זה שאנחנו לא עזרנו לך באיראן, על זה שלא עזרו לך מול האו"ם, ואז בלילה אתה שולח אליי את השרים שלך כדי לבקש ממני עזרה מול הבית הלבן ומול הממשל האמריקני. כמה אפשר לשקר אל מול מליאה מלאה ושלמה?".

 

ראש הממשלה נתניהו. מטבע לשון (צילום: EPA) (צילום: EPA)
ראש הממשלה נתניהו. מטבע לשון(צילום: EPA)

ח"כ הרצוג תקף את נתניהו (צילום: יצחק הררי, דוברות הכנסת) (צילום: יצחק הררי, דוברות הכנסת)
ח"כ הרצוג תקף את נתניהו(צילום: יצחק הררי, דוברות הכנסת)

לפיד כינה את נאומו של נתניהו "נאום הלחוצים" וטען כי נועד לשסע ולפלג את העם. "אין לראש הממשלה ולעדת חנפניו מה להציע לנו בחינוך, בבריאות, ברווחה, ברוח העם, נשאר להם רק דבר אחד: לוודא שנריב אחד עם השני", אמר לפיד. "בשבועות הקרובים הם אכן יניחו השולחן שורה של הצעות חוק שמטרתן היחידה היא לא להיות חוקים, מטרתם היחידה לגרום לנו לשנוא ולכעוס. לאיים על רשויות החוק. לחלק את העולם ל'אנחנו' ו'הם'. גם במושב הזה הכנסת תתגמל קיצוניות ולעומתיות. היא תעסוק בהפצת שמועות, בליבוי שנאה, בניסיון למנוע כל התחלה של שיתוף פעולה. כל שביב של פשרה או ניסיון להגיע לעמק השווה".

 

על אף התמונה הקשה שצייר, לפיד גם מצא מקום לאופטימיות. "תרשו לי לומר משהו מפתיע בכל זאת: משהו טוב עומד לקרות כי הגזמתם. עם החוקים, עם השחיתות, עם הרגל הגסה שבה אתם דורסים את כולם", אמר יו"ר יש עתיד. "יש רגע – ואנחנו ברגע הזה – שבו התסכול גורם לאנשים להגיד לעצמם 'חייבים לעשות משהו'. בכל רחבי מדינת ישראל אנשים אומרים לעצמם בזמן האחרון 'זה לא יכול להמשך ככה. חייבים לעשות משהו'. אנחנו קרובים לנקודה הזו. לקואליציה יש אולי רוב בבניין הזה, אבל במדינת ישראל יש עדיין רוב לאנשים שמאמינים בהגינות, וביושר, בלמצוא דרכים לחיות פה ביחד".

 

מוקדם יותר תקף את נתניהו גם יו"ר העבודה, אבי גבאי. "עוסקים בלהקים ועדות חקירה על עמותות, בלפלג ולהסית אותנו. אנחנו נייצר אלטרנטיבה בשלטון במושב הנוכחי. נתמקד במשותף ובמה שמאחד, בהכנת תוכניות מעשיות ליום שאחרי השלטון הנוכחי. נהיה בכל מקום שבו השלטון הנוכחי לא נמצא - והוא לא נמצא. מדובר בממשלה שהיא על תקן נוכחת-נפקדת בארץ ישראל".

 

גבאי הוסיף: "לכל החוקים שמוצעים עכשיו אין שום קשר לאזרחים. מטרתם היא רק כדי להיבחר שוב. המתקפה המשולבת על היועמ"ש ובתי המשפט היא לא עניין של משילות, אלא חיבור של אידיאולוגיה משיחית שנועד לפגוע במוסדות שעל בסיסם הוקמה מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית. תפקידנו במושב הזה הוא להילחם על כל העקרונות האלה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: גיל יוחנן, אלכס קולומויסקי
חברי הכנסת לפיד והרצוג
צילום: גיל יוחנן, אלכס קולומויסקי
מומלצים