שתף קטע נבחר

מחקר: אנשים עם דיכאון חיים 18-10 שנים פחות

חוקרים בקנדה מצאו כי דיכאון מקצר משמעותית את תוחלת החיים. לדבריהם הקשר בין דיכאון לבין תוחלת חיים קצרה יותר הדוק במיוחד בשנים שלאחר תחילת הדיכאון, לכן טיפול יעיל ומוקדם עשוי למנוע את התמותה המוקדמת

 

 

אנשים הסובלים מדיכאון חיים פחות מאחרים, כך עולה ממחקר חדש שנערך בקנדה. הממצאים פורסמו בכתב העת הרפואי הקנדי CMAJ.

 

החוקרים בדקו נתונים משישה עשורים על אודות 3,410 מבוגרים בשלוש תקופות זמן: 1952 עד 1967, 1968 עד 1990 ו-1991 עד 2011. הדיכאון נמצא קשור לעלייה בסיכון התמותה המוקדמת בכל תקופות הזמן - ועבור נשים החל מ-1990.

 

הקשר בין דיכאון לבין תוחלת חיים קצרה יותר בלט במיוחד בשנים שלאחר תחילת הדיכאון, מה שהוביל את החוקרים למסקנה שטיפול יעיל ומוקדם עשוי למנוע את התמותה המוקדמת בקרב חלק מהסובלים מדיכאון.

  

"עבור אנשים מסוימים דיכאון עלול להיות מצב חמור מאוד", אמר ראש צוות החוקרים, ד"ר סטיבן גילמן מהמכון הקנדי לבריאות הילד. "לאור הממצאים שלנו, חשוב מאוד להיות ערניים לסימני הדיכאון המוקדמים".

 

דיכאון נמצא קשור זה מכבר למגוון בעיות בריאותיות, בין היתר משום שהוא עלול להוביל לשינויים פיזיולוגיים בגוף וגם משום שהוא תורם להרגלי חיים לא בריאים ובהם תזונה לקויה, היעדר פעילות גופנית, עישון ושתייה מופרזת.

  

 

חשוב לשים לב לסימנים המוקדמים. דיכאון (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
חשוב לשים לב לסימנים המוקדמים. דיכאון(צילום: shutterstock)
 

 

במחקר הנוכחי, לעומת זאת, מצאו החוקרים קשר בין דיכאון ותמותה מוקדמת גם לאחר שהוסרו משתנים שעלולים להשפיע על התוצאות, כמו השמנה, הרגלי עישון ושתיית אלכוהול.

 

המחקר הוא אחד הראשונים במדינה שעסקו במחלות נפש. ממוצע גיל המשתתפים במחקר עמד על 50. במשך שלוש תקופות הזמן שנבדקו עקבו החוקרים אחר מחצית מהמשתתפים במשך 19 שנים לפחות.

 

החוקרים מצאו שבתקופת הזמן הראשונה של המחקר הייתה תוחלת החיים בקרב אנשים שסבלו מדיכאון קצרה אצל נשים ב-10 שנים ואצל גברים ב-12 שנים בהשוואה לאנשים בריאים. בתקופת המחקר השנייה - תוחלת החיים אצל הסובלים מדיכאון הייתה קצרה אצל נשים ב-7 שנים ואצל גברים ב-18 שנים.

 

גברים הסובלים מדיכאון היו בסיכון גבוה פי 3 למות בהשוואה לאנשים בריאים בתקופה של האבחון הראשוני בתחילת המחקר, והסיכון צנח לסיכון גבוה ב-52 אחוז לקראת סופו של המחקר. ממצא זה הוביל את החוקרים להעריך כי השנים הראשונות לאחר אבחון הדיכאון הן השנים ה"מסוכנות" ביותר.

 

אבל אצל נשים התמונה הייתה שונה: הסיכון לתמותה מוקדמת דווקא עלה עם השנים. בתחילת המחקר נשים הסובלים מדיכאון היו בסיכון גבוה ב-8% לתמותה מוקדמת, אולם בסוף המחקר הסיכון עלה ל-51%, בדומה לזה אצל גברים.

 

החוקרים ציינו כי מגבלות המחקר כללו את העובדה שהראיונות שבוצעו עם המשתתפים היו רחוקים זה מזה, מה שמנע מהחוקרים לקבוע את הזמן המדויק בו החל הדיכאון, או חזר לתקוף מחדש במהלך המחקר.

 

כך או כך, החוקרים סבורים שהמחקר מדגיש את החשיבות של אבחון וטיפול בדיכאון לא רק לשיפור איכות החיים, אלא גם להארכתם.

 

"מחקרים רבים הראו כי אצל חולי דיכאון קיימת עלייה בסמנים דלקתיים", אומר הפסיכיאטר ד"ר הדר שלו מהמרכז הרפואי סורוקה. "קיימת עלייה אצלם במתווכים דלקתיים כמו אינטרלוקינים, קורטיזון, CRP ואחרים, שמגבירים את סיכון התמותה אצלם, וזו הוכחה נוספת לקשר בין גוף ונפש".

 

הוא מוסיף ואומר כי "מעבר לדיכאון עצמו, שמעלה את התחלואה, גם אורח החיים הלא-בריא של הסובלים מדיכאון שכולל השמנה, חוסר פעילות גופנית, עישון ושתיית אלכוהול מגבירים משמעותית את הסיכון לתמותה מוקדמת.

 

"הבעיה הכי גדולה עם דיכאון היא תת-אבחון ותת-טיפול", מסביר ד"ר שלו. "המחקר מדגיש שאלה שטופלו מוקדם בדיכאון זכו גם לאיכות חיים טובה וגם לתוחלת חיים ארוכה".

 

דיכאון: סימני האזהרה

זו ההפרעה הנפשית הנפוצה בעולם במאות האחרונות, ועל פי ארגון הבריאות העולמי - דיכאון נמצא במקום השני בסיבות לתמותה בעולם.

 

דיכאון מוגדר בעולם הפסיכיאטריה כאובדן יכולת ויסות הרגשות ופגיעה בפעילות הרגשית, החשיבתית, התפקודית והפיזיולוגית. עוצמת התסמינים והופעתם שונות מאדם לאדם.

 

אדם הסובל מדיכאון עשוי להיראות עצוב, מיואש וחסר תקווה. הוא עשוי לסבול מהתפרצויות בכי, רגשות אשם, חרדות, אי שקט, בידוד חברתי ואף התמכרות לסמים ולתרופות. אנשים בדיכאון סובלים גם מהפרעות שינה, בין שזו שינה ממושכת ובין שאלה קשיים להירדם ויקיצות מרובות.

 

 ( ) ( )

 

אנשים הסובלים מדיכאון מתקשים לחשוב בבהירות ולהתרכז ולוקים גם בהפרעות זיכרון. המחלה מידרדרת כשהסובלים מדיכאון יורדים במשקל עקב חוסר תיאבון או דווקא משמינים בגלל התקפי אכילה והימנעות מפעילות גופנית. לכל אלה מתלווים תסמינים שונים כמו כאבי ראש, כאבים בחזה או כאבים בשרירים בעצמות או במפרקים.

 

דיכאון גורם גם לפגיעה חברתית: הסובלים מדיכאון נוטים להתבודד עד כדי אי יציאה מהבית או מהמיטה, נעדרים מהעבודה, סובלים מהפרעות ביחסי מין או שסובלים מירידה מוחלטת בחשק המיני ואינם מקיימים יחסי מין כלל.

 

על פי הנתונים של ארגון הבריאות העולמי, כ-80% מאוכלוסיית העולם נפגעה או נחשפה לפחות פעם בחייה לדיכאון הפוגע בכלל המישורים של איכות החיים. מרבית החולים הסובלים מדיכאון אינם מטופלים, מאחר שלעיתים המחלה נסתרת ואינה נותנת את אותותיה.

 

על פי נתוני ארגון הבריאות העולמי, 450 מיליון איש ברחבי העולם סובלים מהפרעות ונכויות נפשיות, ומרביתם חיים בארצות מתפתחות. בארגון טוענים כי מערכות בריאות הנפש נמצאות במשבר כלל-עולמי בשל מחסור בתקציבים. על פי סקרים שנערכו בשנים האחרונות בישראל, כחמישית עד שליש מהישראלים מגלים תסמיני דיכאון וחרדה אפשריים.

 

מומחי ארגון הבריאות העולמי מכנים את הדיכאון בשם "המגפה השקטה" מכיוון שלעיתים המחלה אינה נראית או נשמעת ואינה גורמת למוות מהיר כמו מחלות סרטן או לב. ובכל זאת, היא גובה מחיר יקר מהחולה ומהחברה.



 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
דיכאון. עלול לקצר את החיים
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים