שתף קטע נבחר

התעלול של עיריית ת"א שהסעיר את הרשת

מנהלי דף הפייסבוק של העירייה פרסמו הודעה מפתיעה, שלפיה תיחסם האפשרות להגיב בעמוד בטענה כי "הדף הפך לניצול להוצאת קיטור". תושבים רבים זעמו. רק מאוחר יותר הודיעה העירייה: "עשינו את זה כדי להמחיש כמה כואבת הפגיעה בחופש הביטוי"

 

מנהלי דף הפייסבוק הרשמי של עיריית תל אביב-יפו הודיעו בצהריים (יום א') בהפתעה כי לנוכח ריבוי תלונות של תושבים ייחסם העמוד מאפשרות להגיב. בעמוד נכתב בין היתר כי הצעד נועד "לשמור על המורל העירוני". עם זאת, אין אפשרות טכנית לחסום תגובות לפוסטים.

 

הסברה שעלתה הייתה שהמטרה של העירייה הייתה לייצר שיח ברשת ומאוחר יותר התברר כי אכן כך היה ובעיריית תל אביב-יפו הודיעו כי המהלך היה חלק מניסיון להראות עד כמה כואבת הפגיעה בחופש הביטוי, שהיא "ערך יסוד בדמוקרטיה".

 

לפי ההודעה בדף שבו חברים יותר מ-132 אלף איש, "לאור ריבוי תלונות וניצול הדף ל'הוצאת קיטור' וכדי לשמור על המורל העירוני, החל מהיום בשעה 23:59 לא יהיה ניתן להגיב יותר על פוסטים בעמוד הפייסבוק העירוני". בעירייה ציינו עוד כי "ניתן לשלוח הודעות בפרטי ואנו נשקול את פרסומן".

הודעת העירייה בנושא ()
הודעת העירייה בנושא

מאז פרסום ההודעה הביעו תושבים רבים את מחאתם. לטענתם, העירייה מעדיפה להשתיק תלונות ולהפעיל צנזורה במקום לטפל בבעיות. "איך ייתכן שגוף ציבורי מונע מגולשים להביע מחאה על ענייני העיר?", תהה דן סלוק תושב העיר. "במקום שיוכלו להכיל גם תגובות ביקורתיות בוחרים להשתיק קולות אחרים".

 

הגולש אביאל אבני כתב: "חשבתי שעיריית תל אביב תומכת בחופש הביטוי והדעה. איפה חופש הביטוי והדעה שמאפיין את תל אביב כעיר פלורליסטית? תתביישו לכם".

 

עומר אורלב הביע אף הוא את מחאתו על ההחלטה: "איזו עליבות. 'אנו נשקול את פרסומן'? כלומר נפרסם רק הודעות שמשבחות אותנו או שיש לנו תשובות טובות להן. מביך, מאכזב ולא ראוי". הגולשת מזל אבוטבול כתבה: "אתם לא יודעים להתמודד עם ביקורת אז אתם חוסמים פיות של האזרחים, האזרחים עושים את העיר ולא הפקידי העירייה ואנחנו יכולים לעזוב את הדף שלכם מציעה לפתוח דף חלופי לדף של העירייה".

 

לפחות באופן רשמי פייסבוק לא מאפשרת לעמודים לחסום את הפוסטים שלהם לתגובות גולשים - אלא רק לחסום את האפשרות לפרסם פוסטים חיצוניים בעמוד.

 

רק מאוחר יותר פרסמה עיריית תל אביב הודעה, שלפיה המהלך נועד להמחיש עד כמה ישנה פגיעה בחופש הביטוי. "עיריית תל אביב-יפו אינה חוסמת את העמוד לתגובות. רק רצינו להמחיש עד כמה זה כואב כשפוגעים בחופש הביטוי שהוא אחד מערכי היסוד של הדמוקרטיה. תושבי העיר כולה ללא הבדל דת, גזע, מין או גיל יכולים להגיב ולכתוב לנו בעמוד, אנחנו כאן כדי לשמוע ביקורת, גם כשזה לא קל".


פורסם לראשונה 05/11/2017 16:02

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אבי מועלם
ראש העיר רון חולדאי
צילום: אבי מועלם
מומלצים