חוק השקיות הביא לזינוק במכירות שקיות אשפה בסופר

    ממרס 2017 חל גידול של 11% במכר שקיות האשפה, שעמד על 29.2 מיליון שקיות בחודש אוקטובר, לעומת 25.5מיליון שקיות רגע לפני כניסת החוק לתוקף. במקביל, המכירות של הרשתות בעלייה והמחירים בסופר ממשיכים לעלות

    מירב קריסטל

    שקיות ניילון בסופר עולות 10 אגורות - אז הציבור עבר לקנות יותר שקיות אשפה? חוק השקיות נכנס לתוקף בינואר 2017 ומאז רשתות המזון הגדולות חייבות לגבות כסף על שקיות "גופייה", שקודם לכן חולקו בחינם בקופות וללא הגבלה. החל ממרס 2017, חל גידול במכר הכמותי של שקיות האשפה, כך שבתקופה המצטברת, חלה עלייה של 11% במספר השקיות שנמכרו לצרכנים.

     

    לפי נתוני חברת סטורנקסט, שמנתחת את נתוני הקופות ברשתות המזון ובמרכולים, בינואר 2017 נמכרו 25.5 מיליון שקיות אשפה. בפברואר 2017 המכירות צנחו ל-21.1 מיליון שקיות אשפה (הנתון הנמוך ביותר מאז ינואר 2016), אבל מאז - המכירות בעלייה. באוגוסט 2017 מכירות שקיות האשפה הגיעו לשיא כמותי של 30.6 מיליון שקיות ובאוקטובר האחרון הן עמדו על 29.2 מיליון שקיות אשפה.

     

    כל קטגוריית השקיות בסופרמרקטים צמחה בעקבות החוק בכ-56%. באוקטובר נמכרו 35.9 מיליון שקיות. מדובר בגידול כספי של 10.3 מיליון שקל בקטגוריה, אם כי הקטגוריה כוללת גם את השקיות שנמכרות בקופה, שהכסף שהרשתות גובות עליהן - לא משולשל לכיסן. 

    צפו בהשפעת חוק השקיות על הקונים בחנויות (צלמים: אלי סגל ואורי דוידוביץ )
     
    עם זאת, אין לגזור מכך משמעויות לגבי איכות הסביבה ומידת הצלחתו של החוק: יש לזכור כי צריכת שקיות הגופייה בקופות צנחה בעשרות רבות של אחוזים. עם כניסת החוק לתוקף, קמעונאים דיווחו כי הצרכנים הישראלים לא ממהרים לשלם 10 אג' על שקיות הגופייה שנמכרות בקופות.

     

    גם באוקטובר הקמעונאים מכרו יותר והמחירים - במגמת עלייה  

    במקביל, מגמת העלייה במכירות בסופר נמשכת: המכירות הכספיות בינואר-אוקטובר השנה עלו ב-1.4% ל-492 מיליון שקל, לעומת ינואר-אוקטובר 2016. מהשוואה חודשית, בין אוקטובר 2017 לאוקטובר 2016, המכירות עלו ב-7.9%. הסיבה לכך היא בעיקר מספר גבוה יותר של ימי מכירה, הנובע בעיקר מכך שראש השנה ויום כיפור חלו בספטמבר ולא באוקטובר, כפי שהיה בשנה הקודמת. במכירות הכספיות של מזון חלה עלייה של 1.1%. במוצרים לבית יש עלייה כספית של 1.6% ובמשקאות - ירידה של 1%.

     

    בהתאם לכך, המוצרים התייקרו: מדד המחירים של סטורנקסט עלה ב-0.5 נקודות מה שמעיד על עליית מחירים. העלייה הזאת מגיעה בעקבות סיום מבצעי החג אבל לא רק והיא זאת שגורמת לחודש אוקטובר 2017 להציג תוצאות הרבה יותר טובות במכירות מאוקטובר 2016.

     

     

     

    ניכרת גם עלייה שנתית של 1.4% במכירות הכספיות בעולם החלב, 1.8% עלייה במכירות הדגים והבשר וכן עלייה שנתית של 3.6% במכר נקניקים, כשבאוקטובר 2017אירעה עלייה משמעותית של 14.6% לעומת ספטמבר 2017. ניכרת גם עלייה שנתית של 3.4% במכר הכספי של חטיפים, כשלעומת ספטמבר מדובר בעלייה של 9.4%. מכירות הסלטים אמנם בירידה שנתית של 1.3% - אבל בצמיחה חודשית של 10.9%.

     

    במוצרי טיפוח הבית וטיפוח אישי, ישנה גם עלייה חודשית של 13.5% במכירות הכספיות במוצרי טיפוח השיער, שמציגים עלייה שנתית במכר הכספי של 2.4%. עלייה חודשית דומה ניכרת במכר של מוצרי כביסה שבפרספקטיבה שנתית מציגים צמיחה של 1.8%.

      

    תנובה ושטראוס בעלייה, אסם בירידה 

    נתח השוק של הספקים הגדולים ירד ב-0.4 נקודות ל-56.3%, ונתח השוק של תנובה עלה ב-1.9%. שטראוס הגדילה את נתח השוק שלה ב-2.6% וסנו ב-1.9%. אסם יורדת ב-1.2% ונטו ב0.9%. את העלייה הגדולה ביותר מציגה וילי פוד עם 12.6%.

     

    הנתונים מתבססים על נתוני הקופות של כ-2,150 חנויות רשתות ארציות וסופרמרקטים פרטיים, מינימרקטים וחנויות נוחות, המהווים 80% משוק מוצרי הצריכה. הסקירה לא כוללת פארמים, פיצוציות ונתוני המגזר הערבי, וכן לא כוללת ירקות, פירות, סיגריות, קצביות ומוצרי מעדנייה.