שתף קטע נבחר

מחקר ישראלי: ניתן לגלות אוטיזם כבר בגיל 9 חודשים

בשורה להורים לתינוקות: מחקר שנערך במכבי שירותי בריאות קובע לראשונה כי אפשר לגלות סימנים לאוטיזם כבר בגיל תשעה חודשים. המשמעות: טיפול מוקדם שעשוי לשפר תפקוד

פריצת דרך ביכולת לאבחן אוטיזם בגיל מוקדם: לראשונה נמצאו פערים והבדלים במבחני התפתחות הילד כבר בגיל תשעה חודשים. האבחון המוקדם יכול לאפשר גם טיפול מוקדם בילד, דבר שיכול לשפר משמעותית את תפקודו.

 

אוטיזם היא הפרעה שמאובחנת לרוב רק בגיל שנתיים ואף יותר מאוחר. מכיוון שהסימנים להפרעת התקשורת אינם מובהקים ונשענים ברובם על התנהגות שונה או רמזים בתקשורת מול הילד, האבחון מתבסס רק בגיל שבו מקובל לבצע מחוות תקשורתיות ולפתח קשר עם הסביבה.

 

קראו עוד:

- אוטיזם: סימנים מקדימים שכדאי להכיר

- "לא הבנתי שלילד שלי יש אוטיזם"

- יכול להיות שהילד שלי אוטיסט? מדריך

 

 ( ) ( )

 

זיהוי ההבדלים בהתפתחות

מחקר ייחודי וראשון מסוגו שנעשה בארץ על ידי ד"ר מיכאל דוידוביץ', רופא מומחה בנוירולוגיית ילדים והתפתחות הילד במכבי שירותי בריאות, שהוצג אתמול (ד') בכנס איגוד רופאי הילדים, ביקש לברר אם אפשר להצביע על הבדלים בהתפתחות בין תינוקות שיאובחנו בגיל מאוחר יותר עם אוטיזם לתינוקות שמתפתחים ללא קשיים, כבר לפני גיל שנה. הבדיקה נעשתה באמצעות ניתוח תוצאות מבחני ההתפתחות שנעשים במסגרת הביקורים השגרתיים בטיפת חלב לכל תינוק.

 

בדיקות ההתפתחות בטיפת חלב מחולקות לשני תחומים — שפתי־תקשורתי ומוטורי, ומדורגות לפי מדרגות התפתחות, בהתאם לגילו של הילד. המחקר בדק את תוצאות מבחני ההתפתחות של התינוקות וניתח אותן לפי שתי קבוצות: הראשונה כללה 335 ילדים שאובחנו עם אוטיזם בגיל שלוש וחצי בממוצע, והשנייה כללה 335 ילדים ללא בעיות התפתחות.

 

"מצאו כי בתחום השפתי, החל מגיל תשעה חודשים, נפתח פער משמעותי בין הקבוצות כאשר מספר הילדים מקבוצת האוטיזם שנכשלו במבחן שפתי־תקשורתי אחד לפחות, גדול משמעותית לעומת מספר הנכשלים מקבוצת הילדים ללא בעיות ההתפתחות", הסביר ד"ר דוידוביץ'. "ככל שגיל הבדיקה עלה, מספר הילדים שנכשלו מקבוצת האוטיזם במבחנים שונים היה גבוה יותר לעומת הקבוצה המקבילה".

 

בגיל תשעה חודשים 31% מקבוצת הנבדקים שאובחו כאוטיסטים נכשלו במשימת "הבנת פקודה פשוטה" לעומת 13% מהילדים ללא בעיות ההתפתחות. בגיל שנה 36% מהילדים שאובחנו בהמשך עם אוטיזם, נכשלו במשימת "הצבעה לעבר חפץ" לעומת 12% בקבוצה המקבילה, 45% מקבוצת האוטיזם נכשלו במבחן "אמירת שתי מילים" לעומת 22% בקבוצה השנייה, ו־45% מקבוצת האוטיזם נכשלו לפחות בשתי משימות בתחום השפתי לעומת 12% מקבוצת הילדים שלא אובחנו עם בעיות התפתחות.

 

"גם בתחום המוטורי, שלמעשה לא קשור כביכול לתקשורת, קבוצת הילדים עם האוטיזם נכשלה יותר באופן משמעותי מקבוצת הילדים הרגילים" מוסיף ד"ר דוידוביץ'. "בדיקות הסקר מהוות כלי נוסף עבור המטפלים וההורים לזהות סימנים מחשידים לבעיות התפתחות ולבצע התערבות מוקדמת וחשובה עבור הילד. יחד עם זאת לא בהכרח כל ילד שנכשל במבחן הוא אוטיסט". נטלי שטיין, ממונה על תחום טיפות חלב באגף הסיעוד במכבי שירותי בריאות מוסיפה: "יש צורך ברור להיות עירניים ולעקוב אחר סימנים מוקדמים ולהתייעץ עם אחות טיפת חלב לגבי כל חשד".

 

צפו: הקשיים של הורים לילדים עם אוטיזם
 


 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
אוטיזם. גילוי מוקדם
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים