שתף קטע נבחר

סרטן ריאה: שיתוף הפעולה החשוב בין החולה לרופא

בשנים האחרונות חולים נעשים שותפים פעילים יותר בטיפול בהם בגלל הנגישות שלהם למידע. 5 עצות שיעזרו לשיתוף הפעולה בין החולה לרופא

בשיתוף החוג הישראלי לסרטן הריאה וחברת אסטרהזניקה

  

תוחלת החיים של מחלה כמו סרטן ריאה הייתה עד לפני מספר שנים קצרה ביותר. ההתפתחויות בתחום האבחון ופריצות הדרך הטיפוליות הפכו במקרים רבים את המחלה לכזו עמה ניתן לחיות יותר ובמקרים רבים גם באיכות חיים טובה.

 

חלק מהמהפכה בטיפול בסרטן נזקפת גם למהפכת המידע ומעורבותם הפעילה של החולים ומלוויהם בניהול המחלה. כיום, הודות לאינטרנט בעיקר, החולים ניזונים ממקורות מידע רבים, בארץ ובעולם, נגישים למידע אודות טיפולים חדשים, מחקרים ושיטות אבחון, יכולים לשתף, לתמוך ולהתייעץ עם חולים ומתמודדים עם המחלה.

 

לא פעם, הם ובני משפחתם מגיעים אל האונקולוג כשהם כבר מצוידים במידע ובשאלות. הנגישות למידע וקבלת החלטות משותפת של החולה עם הרופא בנוגע לטיפול מאפשרת שליטה וניהול נכון יותר של המחלה.

 

נגישות מידע ברשת. שותפות בהחלטות הטיפול (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
נגישות מידע ברשת. שותפות בהחלטות הטיפול(צילום: shutterstock)

 

 

במערכת היחסים בין החולה לרופא המטפל יש מספר היבטים המסייעים להצלחה בטיפול:

 

1. מעורבות החולה בקבלת ההחלטות

סוגיית שיתוף הפעולה של החולה במתווה הטיפולי הינה קריטית להצלחת הטיפול. מספר מחקרים הוכיחו שככל שהחולה יהיה שותף פעיל בקבלת ההחלטות כך ההיענות לטיפול וההתמודדות עם המחלה תהיה טובה יותר.

 

לקיחת האחריות גם מצדו של החולה חשובה. אלו החיים שלו, בחלק מהמקרים הוא מעוניין להמשיך לעבוד לצד הטיפולים, להעדיף טיפול כזה או אחר על בסיס תופעות הלוואי הצפויות ועל כן חשוב שהרופא המטפל יעניק לו כלים לקבלת ההחלטה. לפרוש בפניו את האפשרויות הטיפוליות, למנות יתרונות וחסרונות ולהבין ביחד עמו מה המסלול הטיפולי שמתאים לו.

 

אדם שמשתתף בקבלת ההחלטות יוכל להתמודד עם הדרך ועם הקשיים הצפויים, באם יהיו כאלו. לא פעם החולה נעזר בתמיכה קרובה, מתייעץ עם בני משפחתו או היקירים לו המלווים אותו בהתמודדות עם המחלה ועל כן ישנה גם חשיבות למעורבות של בני הלוויה של החולה. גם לרופא תפקיד חשוב בתהליך ועליו להיות קשוב לחולה ולהתאים עבורו את הטיפול גם בהיבטי איכות החיים ורצונותיו.

 

בסופו של יום, טיפול בסרטן הוא שיתוף פעולה בין החולה והרופא, ככל שיהיה שיתוף פעולה טוב יותר כך יגברו הסיכויים להצלחה גם בגזרת הטיפול ובאיכות החיים לצד המחלה. ההתמודדות עם המחלה היא יומיומית ולא מסתכמת בפגישה עם הרופא או ביום קבלת הטיפול. לשם כך, ככל שאנו הרופאים ניטיב לתאם ציפיות, לשרטט את הבדיקות והטיפולים שהחולה יצטרך לעבור כך נכין אותו לתהליך טוב יותר.

 

2. קראתי באינטרנט ש...

לנגישות למידע יש גם צד שלילי. חלק מהמידע ברשת שגוי, חלקי, לא עדכני ואף מוטה ולכן חשוב לזכור שאין תחליף להתייעצות עם הרופא המטפל. מנגד, אנו רואים חולים שדווקא הרצון והיכולת שלהם להעמיק בנושא, לקרוא ולהכיר את מחלתם מעצימה אותם ומסייעת להם בהתמודדות.

 

לעתים, להיערך למפגש עם הרופא, לרשום שאלות ותהיות בהחלט יכולים לסייע ולצאת עם רמת בהירות מיטבית מהפגישה עמו. ישנם חולים ובני משפחה המעדיפים לא לדעת, מרגישים שהצפת המידע מעוררת בהם חרדה, בלבול ומעדיפים לסמוך רק על שיקול דעתו של הרופא המטפל.

 

היצע הבדיקות לאבחון והטיפולים עלולים לבלבל ועל כן חשוב להפנות את השאלות שצצות לרופא שלכם. בעבר הלא רחוק רוב חולי סרטן הריאה טופלו בטיפולים זהים, לרוב כימותרפיה והקרנות.

 

כיום, ישנו מגוון של טיפולים ביולוגיים ואימונותרפיים, אך לא כל טיפול לסרטן ריאה מתאים לכל חולה סרטן ריאה. ההבנה העמוקה של הגנטיקה של הגידול אפשרה לייצר רפואה מותאמת אישית וטיפולים שעובדים כנגד אפיון גנטי מסוים.

 

את החולים מאפיינים גם על-פי נוכחות של מוטציה גנטית ברקמת הגידול. כך שחולה בעל פגם בגן ALK המאפיין כ-3-4% מחולי סרטן הריאה מתאים שאינם קטנים יטופל בטיפולים שונים מאלו של חולה סרטן ריאה עם מוטציה בגן EGFR השכיחה אצל כ-20% מהחולים. גם פרופיל תופעות הלוואי משתנה מטיפול לטיפול אך לשמחתנו במרבית המקרים תופעות הלוואי של הטיפולים השונים נסבלים לבטח בהשוואה לחלופות בעבר.

 

3. לבחור נכון

שאלת מיליון הדולר נותרה מהו הטיפול המתאים לכל חולה. כדי לבחור נכון את הטיפול נדרש תהליך מדויק של אבחון. כזה הבוחן את סוג הגידול, מאפייניו הגנטיים וסמנים נוספים שיכולים לנבא על התאמה לטיפול מסוים.

 

לעתים נדרשת סדרה של בדיקות אבחון בכלים שונים על מנת לוודא את המאפיינים הגנטיים של הגידול. חולי סרטן ריאה שלהם אובחנה מוטציה גנטית שלה פתרונות טיפוליים יטופלו קרוב לוודאי בטיפול ממוקד מטרה, טיפול ביולוגי שמעכב את אותו גן פגום. אלו טיפולים בעלי אחוזי יעילות גבוהים היות והם נותנים מענה מדויק לבעיה.

 

עם זאת, חשיבות האבחון היא גם במהלך המחלה. הגידולים משתנים כל הזמן ועל כן כשטיפול אחד הופך ללא יעיל נדרש לפעמים לאבחן מחדש את הגידול ולוודא באם העמידות לטיפול שהמחלה פיתחה אינו כרוך במוטציה גנטית חדשה נוספת. במקרים כאלו הרופא המטפל ישקול להחליף את הטיפול הקיים לטיפול מתאים יותר.

 

ישנם חולים שהגנטיקה של הגידול שלהם דווקא מצביעה שיוכלו להפיק את המיטב מטיפול אימונותרפי. מדובר בטיפול המעורר את מערכת החיסון לזהות את הסרטן ולתקוף את התאים הסרטניים. גם פה נדרשת בדיקת אבחון על מנת לאמוד עד כמה שניתן את מידת התאמתם.

 

בחירת הטיפול נעשית גם על פי היצע הטיפולים הקיים והמלצות איגודי הבריאות העולמיים, הספרות המקצועית והמחקרים אודות כל טיפול וכן התאמה לצרכים של החולה ואורח חייו כדי לאפשר לו להמשיך עד כמה שניתן בחיי היום יום של לפני המחלה.

 

4. חוכמת ההמונים - תמיכת המתמודדים

אחד הצדדים המרגשים של מהפכת המידע והעצמת החולה הן היכולת של חולים והמתמודדים עמם לחלוק מידע, לשתף ולהתייעץ עם הדומים להם ברשת. קבוצות תמיכה וירטואליות, קהילות ברשתות החברתיות הופכות כל שאלה או רגע משבר להזדמנות לסייע ולתמוך.

  

לאלו המרגישים שהדבר תורם ונכון להם מומלץ לבחון הצטרפות לפורומים או קבוצות אינטרנט שכאלו. לא פעם הדבר מסייע לתהליך קבלת ההחלטות שמתקיים במפגש הבין אישי בין הרופא לחולה שמגיע לאחר שנוכח שהוא לא לבד, שעוד כמותו חווים את ההתמודדות עם המחלה ובכך מגיע מחוזק ומועצם. אל תפחדו לבקש עזרה, לשאול ולשתף. גם את הסובבים אתכם וגם את הרופא המטפל.

  

5. להעביר את התקווה אל החולים

אנו נמצאים בשנים מרגשות מבחינת פריצות הדרך הטיפוליות בתחום סרטן הריאה. לנו, כרופאים, יש ארסנל גדול יותר של אפשרויות בטיפול ואנו גם רואים את תוצאות מרשימות, טובות מאי פעם. חשוב להעביר את ההתלהבות הזו לחולים כי יש בהחלט גם מקום לאופטימיות.

 

סרטן ריאה הוא הסרטן הקטלני ביותר אך מושקעים בו משאבים רבים בפיתוח של דרכי אבחון וטיפול יעילים, ואכן אנו עדים מדי שנה להצטרפותן של עוד אופציות טיפול חדשות. גם בישראל יש לנו במה להתגאות בתחום זה. סל התרופות דואג להנגיש מדי שנה עוד טיפולים חדשים לסרטן הריאה, אפשרויות האבחון רבות ומגוונות ואנו בין הארצות המתקדמות בעולם בין מועד הביופסיה לבין מועד הגעת התשובות. קצב ההתפתחויות בהחלט מהווה מקור לתקווה לחיים לצד המחלה.

 

ד"ר שושנה קרן-רוזנברג היא אונקולוגית בכירה ואחראית תחום סרטן ריאה במרפאת לין, בית החולים כרמל

 

בשיתוף החוג הישראלי לסרטן הריאה וחברת אסטרהזניקה

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
שיתוף פעולה בין הרופא לחולה
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים