שתף קטע נבחר

דיווח: טראמפ חשף לרוסים מבצע של סיירת מטכ"ל והמוסד בעומק סוריה

לפי דיווח במגזין האמריקני "ואניטי פייר", הנשיא טראמפ סיפר לרוסים על המבצע שבמהלכו חגו מסוקי יסעור בשמי סוריה ולוחמי מטכ"ל ואנשי המוסד נשלחו לסכל העברת נשק חדש וקטלני לידי דאעש. הפעילות הישראלית גילתה את המזימה להפוך מחשבים ניידים לפצצות

 

חשף את האזור שבו גילו את איום המחשבים הניידים. טראמפ והדיפלומטים הרוסים (צילום: EPA) (צילום: EPA)
חשף את האזור שבו גילו את איום המחשבים הניידים. טראמפ והדיפלומטים הרוסים(צילום: EPA)
 

 

המגזין האמריקני "ואניטי פייר" דיווח הלילה (ה') כי הנשיא האמריקני דונלד טראמפ חשף בפני הרוסים פעולה של סיירת מטכ"ל והמוסד בסוריה שהביאה מידע על כוונת דאעש להשתמש במחשבים ניידים כפצצות. טראמפ חלק את המידע במהלך פגישה שקיים בחודש מאי עם שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב והשגריר הרוסי בוושינגטון סרגיי קיסליאק.

 

על פי הדיווח, המבצע קרה כחודש לאחר השבעתו של טראמפ לנשיאות וכלל כוחות של סיירת מטכ"ל והמוסד שטסו בשני מסוקי יסעור מעל שטחה של ירדן לתוך שטח סוריה. היעד של הכוחות היה תא של דאעש, שפעל להשגת נשק קטלני שפותח על ידי איברהים אל-אסירי, ה"מהנדס" הראשי של ארגון אל-קאעידה.

 

את המודיעין למשימה המסווגת, על פי דיווח של רשת ABC מפי גורמים אמריקנים, סיפק מרגל ישראלי שנמצא בעומק השטחים שבידי דאעש. לפי גורמי מודיעין ישראלים ואמריקנים, המסוקים נחתו כמה קילומטרים מהיעד, פרקו שני ג'יפים הנושאים סמלים של צבא סוריה ואת אנשי המוסד וסיירת מטכ"ל שנסעו בג'יפים לתוך שטח האויב.

מסוק יסעור. המסוקים נחתו בסוריה ופרקו את הכוחות עם גי'פים (צילום: הרצל יוסף) (צילום: הרצל יוסף)
מסוק יסעור. המסוקים נחתו בסוריה ופרקו את הכוחות עם גי'פים(צילום: הרצל יוסף)

על פי מקור אחד, הכוחות התקינו מיקרופון בחדר שבו היה עתיד להיפגש תא הטרור של דאעש, אך מקור שני טען כי הכוחות שינו את פעולתו של תא טלפון באזור הפגישה, כך שכל מילה שנאמרה באזור תישמע. עוד באותו הלילה המריאו הכוחות בחזרה לישראל ועוד טרם שנחתו המסוקים, קלטו בישראל קולות ממכשירי ההאזנה.

 

לאחר כמה ימים שצוותים של 8200 האזינו לתא הטרור בבסיסם ברמת הגולן, עלה החשש כי ישראל הוטעתה על ידי הגורם בשטח. אבל לבסוף נשמע לוחם דאעש מפרט כיצד להפוך מחשב נייד לפצצה שניתן להעביר באמצעי הבידוק בשדות התעופה ולהעלות על מטוס נוסעים.

 

 

כשהגיע המידע למפקדת המוסד, כך לפי הדיווח, החליטו גורמים בארגון לחלוק את המידע עם מקביליהם האמריקנים. על פי גורם ישראלי צבאי ההחלטה לשתף את האמריקנים נבעה גם מיוהרה מקצועית - הם רצו ששותפיהם בוושינגטון יתפעלו מהמשימות שהם מצליחים לבצע. על פי המגזין, בקהילת הריגול האמריקנית נחשבה המשימה הישראלית כדוגמה "קלאסית" של מידע מודיעיני מוערך של בעלת ברית שנעשה בו שימוש טוב ויש שיאמרו גם מציל חיים.

 

בעקבות המידע אסרו פקידי הממשל האמריקני, ובעקבותיהם גם בריטניה, על העלאת מחשבים ניידים ומכשירים אלקטרוניים הגדולים מטלפון נייד לטיסות שיצאו מכמה מדינות בעלות רוב מוסלמי. רק כעבור ארבעה חודשים, לאחר ששדות התעופה אימצו את הנחיות הבטיחות החדשות והמחמירות של האמריקנים, הוסר האיסור בהדרגה באופן פרטני.

טראמפ. חשף לפחות פרט מבצעי מסווג אחד מהפעילות הישראלית (צילום: EPA) (צילום: EPA)
טראמפ. חשף לפחות פרט מבצעי מסווג אחד מהפעילות הישראלית(צילום: EPA)

 

על ההישג הגדול האפילה הפגישה בין נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ לבין שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב והשגריר הרוסי בוושינגטון סרגיי קיסליאק. בפגישה, שנערכה יום לאחר פיטורי ראש ה-FBI ג'יימס קומי, התרברב טראמפ בפני הרוסים: "אני מקבל מידע מודיעיני מצויין, יש לי אנשים שמתדרכים אותי כל יום".

 

בהמשך חלק טראמפ לא רק את קווי המתאר של האיום החדש מצד דאעש, מחשבים ניידים שיתפוצצו בטיסות, אלא גם לפחות פרט מבצעי מסווג אחד, שלא שותף גם עם בעלות ברית ועם הקונגרס, האזור שבו בוצעה הפעילות.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: הרצל יוסף
מסוק יסעור
צילום: הרצל יוסף
מומלצים