שתף קטע נבחר

ביטוח חובה לרוכבים: מאמץ אחרון למנוע התייקרות

ועדת השרים לענייני חקיקה תדון בהצעת חוק שתבלום את ההתייקרות הצפויה בביטוח החובה לרוכבי דו-גלגלי, במחיר התייקרות ביטוח חובה לנהגי מכוניות. הצעת החוק זוכה לתמיכת האוצר ויבואני הרכב הדו-גלגלי החוששים מעצירה מחודשת של מכירת קטנועים ואופנועים

מאמץ אחרון למנוע זינוק במחירי ביטוח החובה לרכב דו גלגלי בינואר: ועדת השרים לענייני חקיקה תדון היום (א') בהצעת החוק של חברי הכנסת מיקי זוהר (ליכוד), איתן כבל (המחנה הציוני) ויצחק וקנין (ש"ס), להכפלת השיעור מהכנסות ביטוח החובה לרכב המשמש לתשלומי פיצויים לרוכבים, בנוסף לדמי הביטוח שמשלמים הרוכבים עצמם ("שיעור ההעמסה").

 

צפו בקצת היסטוריה מהארכיון. לפני שמונה שנים הוציא מהלך התייקרות ביטוח החובה את הרוכבים לכבישים

 

"ההעמסה עושה צדק בתיקון העיוות המובנה, מכיוון שרוכבי אופנועים לסוגיהם חשופים יותר לפגיעות בשל תשתית לקויה (בורות, מהמורות, צבעים גורמי החלקה, נזילות דלק, מכשולים ועוד) ופגיעים יותר על-ידי כלי רכב אחרים. במקביל אין הרוכבים מסכנים, כמעט, הולכי רגל או רוכבים אחרים", מסבירים הח"כים, שמציעים להעלות את שיעור ההעמסה המוגדר כיום על עד 6.5-5.5 אחוז, ל-11%. השיעור הנהוג כיום נקבע ב-2012 לטובת קידום תחבורה דו-גלגלית כאלטרנטיבה לרכב פרטי, אולם תעריפי הביטוח בפועל נותרו גבוהים וממשיכים להוות מכשול בפני מי שמחפשים כלי תחבורה אלטרנטיבי לרכב הפרטי התקוע בפקקים המתארכים, ולתחבורה הציבורית האיטית.

 

בשנה שעברה התריע מבקר המדינה, השופט יוסף שפירא, כי 49% מרוכבי הקטנועים והאופנועים בישראל אינם מבוטחים בביטוח חובה, תוצאה של מחיריו הגבוהים והיעדר אכיפה משטרתית. כעת אמור ביטוח החובה לזנק ב-20% בינואר, בעקבות שינויים בחישובי הריבית על הפיצויים לנפגעים בתאונות. הממונה על הביטוח נמנע עד כה מהעלאת התעריפים, ואיגוד חברות הביטוח עתר לבג"ץ בדרישה שיורה על העלאה, מהלך שמשמעותו ביטוח חובה שנתי בסך כ-5,000 שקל לרוכבים רבים, יקר פי 3 מביטוח חובה לנהגים. קבלת ההצעה להגדלת שיעור ההעמסה צפויה למנוע את ההתייקרות ואף תוזיל את התעריפים ב-15%.

 

יצוין כי כאשר התקבלה ההצעה לקביעת שיעור העמסה קבוע לפני כחמש שנים, הזהירו חברות הביטוח שהמהלך יביא להתייקרות ביטוחי החובה לנהגים, אשר יאלצו לסבסד את הרוכבים. אולם לפי נתוני משרד האוצר, התשלום הממוצע של נהג לביטוח חובה דווקא ירד בין השנים 2013 ל-2016 ב-10.4%, מ-1,606 ל-1,439 שקלים בשנה בממוצע. ב-2016 לבדה ירד מחירי ביטוח החובה הממוצע לנהגים ב-3.5%, וסך התשלומים המועברים במסגרת ההעמסה מדי שנה עומד על כ-200 מיליון שקל בלבד, משוק של 5 מיליארד שקל.

 

גם שר האוצר משה כחלון אמר ב-2015 כי מאז 2003 הוזל ביטוח החובה לרכב ב-35% בממוצע. הצעת החוק זוכה לתמיכה מהאוצר, שם לא מעוניינים להעלות כרגע את מחירי הביטוח לרוכבים, שרבים מהם צעירים שיתקשו לממנה, ומשום שהכלים הדו-גלגליים מהווים אלטרנטיבה זמינה למשבר התחבורה במרכז הארץ.

 

לפי דו"ח שהכין ב-2010 הכלכלן ד"ר יעקב שיינין, שימוש ברכב דו-גלגלי מקטין את הצפיפות בכבישים, ולכן "יש הגיון כלכלי לחייב את נהגי מכוניות הנוסעים, שנהנים מהקטנת הצפיפות, 'לשלם' לנהגי הרכב הדו‐גלגלי על תרומתם. מרכיב של סובסידיה בביטוח החובה של הרכב הדו-גלגלי, המשולם על-ידי ביטוח החובה של מכוניות הנוסעים, הינו אמצעי לגיטימי, סביר ואפשרי להעברת תשלום מסוג זה", כותב שיינין.

 

הכלכלן הבכיר סיפק אז הערכה, שנחשפת כאן לראשונה, כי התרומה של הכלים הדו גלגליים למשק, בזכות חיסכון בכבישים ומקומות חנייה והפחתת זיהום אוויר, עומדת על כמיליארד שקל לשנה. מאז גדלו עלויות הזיהום ובניית התשתיות לרכב, מה שהגדיל את התרומה הרבה מעבר לסכום זה.

 

יצויין כי מספר הכלים הדו-גלגליים בישראל נמוך יחסית לאירופה, בין השאר בגלל עלויות הביטוח. בישראל יש 21 כלים דו גלגליים לכל 1,000 איש, לעומת 45 בשבדיה ו-59 בפולין בעלות תנאי מזג אוויר גרועים משמעותית עבור רוכבים. לעומת זאת, במדינות אחרות במזרח התיכון, עם מזג אוויר דומה לנו, יש הרבה יותר כלים כאלה: בספרד יש פי 6 (116) כלי רכב דו-גלגליים לכל 1,000 איש, באיטליה פי 8 (167) וביוון כמעט פי 9 (179) כלים דו-גלגליים שונים לכל 1,000 איש.


פורסם לראשונה 02/12/2017 22:52

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
בילי פרנקל
ומי ישלם את הביטוח?
בילי פרנקל
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים