שתף קטע נבחר

יחידות קומנדו ואורז. הסינים באים - לסוריה

משטר אסד קיבל סיוע משמעותי מרוסיה, איראן וחיזבאללה במלחמתו במורדים, אך גם סין לא טמנה ידה בצלחת וסייעה למשטר בדמשק מאז 2011, ובאחרונה התפרסמו דיווחים על מעורבות ישירה של הסינים במדינה הערבית. מה יש לבייג'ינג לחפש בסוריה ומדוע זה צריך להדאיג את ישראל?

מעורבות ישירה בסוריה לפי הדיווחים. צבא סין (צילום: AFP) (צילום: AFP)
מעורבות ישירה בסוריה לפי הדיווחים. צבא סין(צילום: AFP)

 

מי לא מעורב במלחמת האזרחים בסוריה? איראן, סעודיה, קטאר, טורקיה, ארצות הברית ועוד. רוסיה העלתה את רמת מעורבותה לפני כשנתיים מסיוע בנשק לשליחת צי ומטוסים רוסיים להילחם נגד המורדים, מה ששינה את מהלך המלחמה והביא לניצחון הציר של המשטר הסורי-איראן-חיזבאללה. עתה מגיע תורם של הסינים. עד עתה הם סייעו לסוריה ברמה הדיפלומטית ובאמצעות אספקת נשק בלבד. השבוע הגיעו ידיעות ראשונות על יחידות צבא סיניות העומדות לנחות בסוריה. מהי הסיבה להתערבות הסינית הישירה? מדוע זה צריך להדאיג את ישראל?

 

תומכים במשטר אסד

מאז ראשיתה של מלחמת האזרחים בסוריה במרס 2011 תמכה סין במשטרו של בשאר אסד והטילה יחד עם רוסיה וטו על החלטות הגינוי באו"ם נגד המשטר הסורי. סין מעורבת כבר כמה עשורים בציוד הצבא הסורי במערכות טילים. מוסטפא טלאס, הרמטכ"ל של חאפז אסד, אביו של בשאר, קיים קשרים קרובים עם המשטר הסיני הקומוניסטי. לפני מלחמת האזרחים, הגיע היקף הסחר בין סוריה לבין סין לכ-2.2 מילארד דולר, רובו יבוא של מוצרים לסוריה.

 

לאורך מלחמת האזרחים הסתובבו שמועות על סיוע סיני לצבא אסד ובספטמבר 2015 אף היו דיווחים על נושאת מטוסים סינית שעגנה בנמל טרטוס בסוריה.

 

שולחים מזון ויחידות צבאיות לסוריה. צבא סין (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
שולחים מזון ויחידות צבאיות לסוריה. צבא סין(צילום: רויטרס)

לאחרונה שלחה סין משלוח של 1,000 טונות אורז לנמל לטקיה, והיא התחייבה לשלוח בקרוב עוד 4,000 טונות מזון לסיוע למצוקת הרעב. לפני כחודשיים אמר דובר משרד החוץ הסיני כי ארצו מעוניינת לתרום לשיקומה של סוריה בשיתוף הקהילייה הבינלאומית ובעיקר בתחום הבנייה.

 

נמרים נגד אל-קאעידה הסינית

לפי כמה מקורות, בסוריה עומדות לנחות שתי יחידות קומנדו סיניות, המכונות "נמרי סיביר" ו"נמרי הלילה". מטרתן להילחם בטרור לצדה של רוסיה. אולם היחידות הסיניות יתמקדו בלחימה בארגון המכונה "המפלגה האיסלאמית של טורקיסטן" (או "מפלגת מזרח טורקיסטן האיסלאמית"). ארגון זה מורכב ממוסלמים סינים (אויגורים) מאזור שינג'יאנג האויגורי (או טורקיסטן הסינית). המיעוט הסיני באזור זה סובל מדיכוי זה שנים רבות. "המפלגה האיסלאמית של טורקיסטן" אינה רק ארגון בדלני איסלאמי מסוכן, אלא גם מסונפת לאל-קאעידה.

 

"המפלגה האיסלאמית של טורקיסטן" שייכת לזרם הסלפי ג'יהאדי, כלומר הארגון דוגל במלחמת קודש למען השבת החליפות האיסלאמית. דגלו של הארגון בסוריה הוא שחור עם ה"שהאדה" (הצהרת האמונה המוסלמית) ומשפט בדבר סיוע (נוסרה) לסוריה, והוא כמעט זהה לדגלו של ארגון "פתח א-שאם" (ג'בהת א-נוסרה לשעבר).

 

האמיר, מפקד הארגון, מכונה שייח עבד אל-חק ומספר לוחמיו אינו ידוע, אך הוא מוערך בכ-3,000 איש. לוחמי הארגון באו לסוריה החל משנת 2015 כדי להצטרף לג'יהאד נגד המשטר "הכופר" במדינה הערבית יחד עם בני משפחותיהם, ככל הנראה לפני ההתערבות הרוסית, כאשר נדמה היה שהמשטר בדמשק עומד להתמוטט.


הסינים נדהמו מכמויות הנשק שנמצאות בידי הג'יהאדיסטים הסינים בסוריה ()
הסינים נדהמו מכמויות הנשק שנמצאות בידי הג'יהאדיסטים הסינים בסוריה

באותה שנה היה לאותם ג'יהאדיסטים סינים חלק נכבד בשני הישגי האופוזיציה במחוז אידליב הצפון-מערבי: ניצחון המורדים במלחמת ג'סר א-שוע'ור וכיבוש שדה התעופה אבו זאהר, שהוא הבסיס השני בגודלו בכוחות הצבא הסורי בצפון המדינה. למעשה, הג'יהאדיסטים הסינים סייעו להשלמת כיבושו של מחוז אידליב מידיו של המשטר הסורי.

 

"המפלגה האיסלאמית של טורקיסטן" מזדהה עם אל-קאעידה ומתנגדת לארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש). מפקדות הארגון אינן ממוקמות בסין או בסוריה, אלא בפקיסטן ואפגניסטן, שם הן פועלות נגד הצבא האמריקני. אמנם רוב הזרוע הסורית של הארגון מתרכזת במחוז אידליב, אך לוחמיה נראו גם בחלב, צפון לטקיה ופרברי דמשק.

 

איום על סין מסוריה

לפי פרסומים בעיתונות הערבית מסוף שבוע שעבר, העילה לשליחת ה"נמרים", יחידות הקומנדו הסיניות, הייתה מצעד צבאי ראשון מסוגו שערך ארגון "המפלגה האיסלאמית של טורקיסטן" באידליב בחודש שעבר. במצעד זה הפגין הארגון את כוחו והדהים את הסינים בכמויות הנשק שצבר, בכמה טנדרים עמוסים לוחמים, טנקים מדגם T-62 ומקלעים מסוגים שונים.

 

פינוי ילדים מאזור של המורדים שהופצץ מהאוויר ברוטה, פאתי דמשק (צילום: AFP) (צילום: AFP)
פינוי ילדים מאזור של המורדים שהופצץ מהאוויר ברוטה, פאתי דמשק(צילום: AFP)

הטנקים הישנים מתוצרת רוסיה הם ככל הנראה שלל שנפל בידיהם מידי הצבא הסורי במהלך המלחמות לצד המורדים. במהלך המצעד איימו פעילים בארגון הסיני הג'יהאדיסטי לפגוע במטרות על אדמת סין.

 

הסינים באים

בביקור שערכה בשבוע שעבר בסין בות'יינה שעבאן, יועצת התקשורת של הנשיא הסורי אסד, היא העניקה לסינים אור ירוק לפעול נגד הארגון האיסלאמיסטי בשטחה של סוריה. הפעילות הסינית אמורה לסייע לשני הצדדים, הסורים והסינים גם יחד. חיסול הג'יהאדיסטים הסינים יחליש את האופוזיציה וישפר את סיכויי הצבא הסורי להשתלט על מחוז אידליב בעתיד. מבחינתה של סין, קיימת דחיפות לחסל את הארגון בסוריה משני טעמים. ראשית, הארגון ניצל את השתלטות המורדים על אידליב החל משנת 2014, יצר קשר עם הארגון החזק ביותר במחוז - ג'בהת א-נוסרה וכתוצאה מהזנחת הבעיה, הוא גדל והתחזק יתר על המידה וכעת הוא אף מעז לשגר איומים ברורים נגד הרפובליקה העממית של סין.

 

הסינים גם חוששים כי בסוריה עלול הארגון האסייתי ליצור רשת טרור בינלאומית על ידי קשירת קשרים ענפים עם ארגוני ג'יהאד נוספים ולשתף עמם פעולה נגד סין בעתיד. שנית, במידה שהמאמצים של רוסיה וארה"ב בוועידת ז'נבה לשים קץ למלחמת האזרחים בסוריה יסתיימו בהצלחה, יעזבו הלוחמים את הזירה הסורית והם עלולים לשוב לסין, שם יהוו ללא ספק פצצות מתקתקות ויחזקו את תאי הטרור האיסלאמי במעצמה האסייתית. אותה הבעיה תיווצר גם אחרי חיסולו של ארגון דאעש, כשאלפי מתנדבים של "המדינה האיסלאמית" ישובו לאירופה ולמדינות ערב מהם באו.

 

אדם מפנה גופת ילד בעיר חמורייה (צילום: AFP) (צילום: AFP)
אדם מפנה גופת ילד בעיר חמורייה(צילום: AFP)

ילד קטן מועבר לטיפול רפואי בבית חולים באזור רוטה (צילום: AFP) (צילום: AFP)
ילד קטן מועבר לטיפול רפואי בבית חולים באזור רוטה(צילום: AFP)

המעורבות הסינית נועדה לחסל את הטרוריסטים על אדמת סוריה, לפני שיממשו את איומיהם, תוך ניצול השליטה שהשיגה רוסיה על רוב שטחיה של המדינה ונמליה. עם זאת, הנחיתה הסינית עלולה גם להיתקל בהתנגדותם של כוחות צבא טורקיים הפרוסים כעת במחוז אידליב ואמורים לפקח על הפסקת האש. ייתכן שעירובם של הסינים אינו אלא תרגיל של המשטר הסורי שמטרתו להרחיק את הטורקים מאידליב, לחבל בהפסקת האש ולחדש את המלחמה. בכך יחמוק משטר אסד ממשא ומתן עם המורדים וישתלט צבאית על המחוז שאותו איבד לפני כשלוש שנים.

 

סין תצטרף לציר רוסיה-איראן-אסד-חיזבאללה?

היקפה של המעורבות הסינית בשלב זה מוגבל. אולם לא רק שמעורבות זו מעמיקה את התסבוכת במלחמה בסוריה, אלא שהיא גם עלולה להצית מלחמות חדשות ובלתי צפויות בצפון-מערבה של המדינה הערבית.

 

כל פרשת הופעתם של הג'יהאדיסטים הסינים חושפת את חומרת הבעיה של מחוז אידליב, שהפך לקן טרור של הג'יהאד העולמי. ההתפתחויות בצפון סוריה מלמדות על ירידתו של ארגון דאעש ממפת הטרור וחזרתו של ארגון אל-קאעידה לזירת הג'יהאד העולמי.

 

המעורבות הסינית בסוריה מחזקת עוד יותר את עמדתו של המשטר הסורי. כעת הוא נתמך על ידי רוסיה, סין ואיראן וסיכויי המורדים לשרוד קלושים עוד יותר. המעורבות הסינית צריכה להדאיג את ישראל, לא רק משום שהסינים מחזקים את ציר ה"מוקאומה" (ההתנגדות) המכוון נגד ישראל. אם עד עתה זלג נשק רוסי מהצבא הסורי לידיו של ארגון חיזבאללה, הרי שעכשיו, במידה שתעמיק סין את מעורבותה, עלול הארגון השיעי גם להשיג ציוד צבאי MADE IN CHINA.

 

ד"ר ירון פרידמן, פרשן ynet לענייני העולם הערבי, הוא בוגר אוניברסיטת סורבון בפריז, מרצה על האיסלאם ומלמד ערבית באוניברסיטת חיפה בחוג להיסטוריה של המזרח התיכון ובמחלקה ללימודים הומניסטיים בטכניון. ספרו "העלווים - היסטוריה, דת וזהות" יצא לאור באנגלית בהוצאת בריל-ליידן בשנת 2010

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
חיילים סינים (ארכיון)
צילום: רויטרס
צילום: ירון פרידמן
ד"ר ירון פרידמן
צילום: ירון פרידמן
מומלצים