שתף קטע נבחר

"רק 5-10% מהעבריינים הסביבתיים נתפסים"

כדי לנסות לשפר את המצב, הכריזו ברשות הטבע והגנים על הקמת יחידת מודיעין, שתפעל נגד מחזיקי מחצבות פירטיות, קוטפי צמחי תבלין, ציידים, משליכי פסולת בשמורות ועוד

שנת 2017 לא הייתה שנה טובה עבור הסביבה בישראל, בין היתר בשל אסון נחל אשלים. כך עולה מכנס סיכום שנה שערכה היום (ד') בכרמל רשות הטבע והגנים.

 

כדי אולי לנסות לשפר את המצב, הודיעו ברשות הטבע והגנים כי יקימו יחידת מודיעין שתאסוף מידע על עבריינים סביבתיים. יחידת המודיעין תפעל נגד מחזיקי מחצבות פירטיות, קוטפי צמחי תבלין, ציידים, משליכי פסולת בשמורות ועוד. על פי ההערכה של רשות הטבע והגנים, בישראל נתפסים רק בין 5-10 אחוז מהעבריינים הסביבתיים. הסיבה, לדברי רשות הטבע והגנים, היא היעדר מודיעין מסודר לרשות, והמטרה בשיתוף פעולה עם המשטרה ומגב זה למסד כזה ולייעל את העבודה.

 

"זה שובר שיווין", אמר מנכ"ל הרשות שאול גולדשטיין. סך הכל תכלול היחידה שמונה שוטרים, שניים במימון משטרתי ושישה במימון רשות הטבע והגנים ומשרד האוצר. עלות היחידה לשנה תהיה כ-4 מיליון. לכל מחוז ברשות הטבע והגנים יהיה רכז מודיעין ודסקאי, כאשר את המידע יעבירו למרכז הבינה של מג"ב. "זה מכפיל כוח מטורף" אמר גולדשטיין. על פי ההערכה ייקח כחצי שנה לגיוס כוח האדם הנדרש. בנוסף, ברשות יחלו לעבוד עם רחפנים כדי לעקוב ולאסוף ראיות נגד ציידים.

 

הנזק בנחל אשלים (צילום: טרהסקאן מעבדות בע"מ) (צילום: טרהסקאן מעבדות בע
הנזק בנחל אשלים(צילום: טרהסקאן מעבדות בע"מ)

 

ויש גם חדשות רעות בנוגע למצב המים בישראל: שפיעות מינימום נרשמו עד כה במקורות הירדן ובנחלי הגליל המערבי והגולן. "המצב הוא לא טוב", אמר גולדשטיין. "לטבע צריך לשחרר את המים של הטבע, אבל זה לא במשוואה של אף אחד. המים של חלק גדול מהשמורות מגיע מצינור".

 

ברשות הטבע והגנים הזכירו באירוע סיכום השנה את אסון נחל אשלים, שהאפיל על כל פרוייקט שמירת טבע. "זה היה מעין צונאמי", הסביר אקולוג רט"ג אסף צוער. כ-200 אלף מ"ק חומצה זרמו במורד הנחל לאחר שבריכה של חברת רותם אמפרט נפרצה. מדובר בחומרים תעשיתיים חומציים שהכילו ריכוזים גבוהים של מתכות כבדות.

 

בניסיונות לשקם את נחל אשלים נערכו מספר ניסיויים. אנשי רט"ג הזרימו כ-2,000 קוב מים שפירים לאורך קילומטר בנחל. תוצאות ראשוניות מהניסיוי מראות שיפור במדדים כתוצאה מההזרמה, כאשר רמת החומציות ירדה וגם ערכי הארסן ירדו.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
מחצבה. ארכיון
צילום: shutterstock
מומלצים