שתף קטע נבחר

ריבלין: "מתנה לשנת ה-70"; נתניהו: "יום היסטורי"

אחרי ההכרזה ההיסטורית של טראמפ אמר הנשיא ריבלין: "ציון דרך מכונן בזכות העם היהודי על ארצו". נתניהו: "אבן דרך חשובה בתולדות ירושלים". יו"ר הכנסת אדלשטיין: "לא להיבהל מאיומים". התגובות בישראל

 

נשיא המדינה, ראובן ריבלין, ראש הממשלה בנימין נתניהו ובכירי הממשלה מיהרו לברך הערב (יום ד') את הנשיא האמריקני דונלד טראמפ, שהכריז כי ירושלים היא בירת מדינת ישראל.

 

חמאס: "טראמפ פתח את שערי הגיהנום"

 

ריבלין אמר: "אני מברך על הודעתו של הנשיא דונלד טראמפ באשר להכרה האמריקנית בירושלים כבירת ישראל וכן העברתה הצפויה של השגרירות האמריקאית לירושלים". נשיא המדינה הוסיף: "אין מתנה יפה וראויה מזו במלאות 70 שנים להקמת מדינת ישראל. במשוך היובל, ובמלאת 50 שנים לאיחודה של העיר הגיע הזמן להביא שלווה אל ירושלים ולהצמיח בבירת ישראל שעולים אליה לרגל מכל קצוות תבל, תקווה".

 

טראמפ חותם על ההצהרה (צילום: AFP) (צילום: AFP)
טראמפ חותם על ההצהרה(צילום: AFP)

 

הנשיא ריבלין אמר עוד: "לכל אחד ואחת יש עיר ושמה ירושלים. אלפי שנים נשא העם היהודי את עיניו לירושלים, התפלל אליה וחלם עליה. הכרה בירושלים כבירת ישראל והעברת כל השגרירויות אליה היא ציון דרך מכונן בזכות העם היהודי על ארצו ובדרכנו אל השלום - שלום לכל תושבי ירושלים, והאזור כולו".

 

גם ראש הממשלה נתניהו בירך את הנשיא האמריקני: "זהו יום היסטורי. ההצהרה של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ היא אבן דרך חשובה בתולדות ירושלים". נתניהו הוסיף: "ירושלים היא בירתנו מזה 3,000 שנה. כאן התהלכו אבותינו, כאן עמד בית המקדש, כאן מלכו מלכי ישראל, כאן הטיפו נביאי ישראל. במשך אלפי שנים התפללו דורות של יהודים 'לשנה הבאה בירושלים'. על נהרות בבל ובין חומות גטו ורשה, דורות דורות בכו וחלמו על ציון. לפני כ-70 שנה הגשמנו את התפילה והכיסופים, כששוב קבענו את ירושלים כבירתה של מדינת היהודים".

 

 

 

נתניהו אמר כי מדובר בהצהרה היסטורית, המכירה בעובדות ההיסטוריות. "הנשיא טראמפ, אנחנו מודים לך על החלטתך הצודקת והאמיצה להכיר בירושלים כבירת ישראל, ולהתחיל בהכנות לפתיחת השגרירות האמריקנית כאן. אני קורא למדינות נוספות ללכת בעקבותיה של ארה"ב", אמר נתניהו. "ואני אומר לכם, הצהרתו של הנשיא טראמפ מסייעת לקידום השלום כי היא מחברת את כולם לקרקע המציאות. והאמת הפשוטה והמציאות היא זו - לא יהיה שלום בלי הכרה בירושלים כבירת ישראל".

 

ראש הממשלה פנה במסר מרגיע למדינות ערב. "נמשיך לשמור על הסטטוס קוו בירושלים ובהר הבית ועל חופש הפולחן המלא לכל הדתות. נמשיך להושיט יד לשלום לפלסטינים ולכל שכנינו", אמר נתניהו. "אדוני הנשיא, ההיסטוריה והעם היהודי תמיד יזכרו לך את החלטתך האמיצה ביום הזה. תודה לך".

 

שר האוצר משה כחלון דיבר על הקשר בין ירושלים לעם היהודי: "במשך 3,000 שנה אבות אבותינו חלמו על ירושלים, התפללו על ירושלים וכיוונו לירושלים. הם כיוונו לירושלים מעיראק, מלוב, מרוסיה, מפולין. בכל תפוצות העולם שהיו יהודים - הם התפללו לירושלים. לפעמים, גם המובן מאליו צריך להיאמר. הערב, ההצהרה המדינית של הנשיא טראמפ אמרה עבורנו את המובן מאליו - ירושלים המאוחדת היא בירת ישראל. ההכרה של ארה"ב בכך חשובה לנו ויש לה משמעות מדינית וכלכלית. אני מקווה ששאר מדינות העולם יצטרפו לנשיא טראמפ ויכירו בירושלים כבירת ישראל. זה הדבר הנכון והאמיתי שכולנו מאמינים בו כיהודים וכאזרחי ישראל".

טראמפ בנאומו בבית הלבן בוושינגטון (צילום: AFP) (צילום: AFP)
טראמפ בנאומו בבית הלבן בוושינגטון(צילום: AFP)

צופים בנאום במזרח ירושלים (צילום: AFP) (צילום: AFP)
צופים בנאום במזרח ירושלים(צילום: AFP)
 

שר החינוך ויו"ר הבית היהודי, נפתלי בנט, אמר כי "זה יום שיירשם בהסטוריה, זה הצעד הראשון בהכרה בינלאומית כוללת בירושלים כבירתה. אני חושב שהסבלנות האסטרטגית הוכיחה את עצמה, שלא צריך כל הזמן לוותר אלא דווקא עמידה חזקה מביאה את התוצאה".

 

בנט קרא "למנהיגי גרמניה, בריטניה, צרפת, להכיר בירושלים בירתה הנצחית של העם היהודי כבירת ישראל". הוא הוסיף כי "בהחלט יש היערכות ביטחונית אבל בוודאי שלא ניתן לאיומים כאלה ואחרים מחמינאי ועד אבו מאזן להרתיע אותנו מלעשות את הדבר הנכון".

 

שרת המשפטים איילת שקד: "טראמפ בדורו ככורש בדורו. אני מודה לנשיא טראמפ על עמידתו האיתנה בלחצים בינלאומיים כבדים ועל ההכרה בירושלים כבירתה של מדינת ישראל. אני מקווה שבקרוב נראה את בית השגרירות החדש ניצב בבירה.

הפלסטינים צריכים לדעת: חוקי המשחק השתנו. הספינה שינתה כיוון. אני ממליצה להם לא לבחון את סבלנותה של ישראל כלפי איומי הטרור שלהם".

 

יו"ר הכנסת, יולי (יואל) אדלשטיין, בירך גם הוא את הנשיא האמריקני: "ירושלים הייתה ותשאר בירתנו הנצחית, אבל עכשיו יש גם הכרה. אני ודאי מברך על הודאת נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, וקורא לכל המדינות שרואות את עצמן ידידות מדינת ישראל, ללכת בעקבות נשיא ארה"ב. אזרחי ישראל, עלינו להאמין בצדקת דרכנו ולא להיבהל מאיומים". 

 

יו"ר יש עתיד, ח"כ יאיר לפיד, כתב בחשבון הטוויטר שלו: "נאום מרגש של נשיא ארה"ב. ירושלים הייתה ותישאר תמיד בירתנו. אנו מצפים לקבל בברכה את שגרירות ארה"ב לירושלים".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים