שתף קטע נבחר

במערכת הביטחון מעריכים: חמאס בעזה נערך מבצעית מחשש למלחמה

בישראל סבורים שפני הארגון לא להסלמה מחשש לפגיעה באוכלוסייה האזרחית, אבל אי הבנה עלולה לגרור את שני הצדדים לעימות. עם זאת, במערכת הביטחון טוענים שחמאס לא עושה מספיק כדי למנוע את ירי הרקטות. ליברמן בשדרות: "הירי לא קשור להרתעה אלא למאבקים פנימיים"

 

רבבות בעצרת לציון 30 שנה לייסוד חמאס, היום ברצועה (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
רבבות בעצרת לציון 30 שנה לייסוד חמאס, היום ברצועה(צילום: רויטרס)

 

על רקע הירי לכיוון עוטף עזה בימים שאחרי הכרזת נשיא ארה"ב דונלד טראמפ על ירושלים כבירת ישראל, סבורים במערכת הביטחון שאף שפני חמאס אינם לכיוון הסלמה רחבה, קידם הארגון את המוכנות המבצעית מחשש שישראל תיזום מלחמה. בישראל מזהים ברצועה אווירה מתפתחת והולכת של מתיחות, והחשש שם הוא שעימות יתפרץ בשל אי הבנה על רקע המתיחות.

 

אחר הצהריים: אזעקת שווא בעוטף עזה

 

עוד מבחינים בישראל כי חמאס מנסה לרסן את הירי, אך לא עושה מספיק כדי למנוע אותו ובפועל ממקד את הציבור בקריאה להפגנות גדר וקריאה להסלמה בגדה. בכך חמאס מנסה ליישם מדיניות של מקלות וגזרים כלפי הציבור והסוררים שיורים לעבר ישראל.

 

כן מעריכים בישראל כי גם אם יוחלט על רגיעה מוחלטת ברצועה, עדיין יהיה בימים הקרובים "מרחק בלימה" שיתבטא בשיגורים בודדים נוספים. את מרבית הרקטות בשבוע האחרון ירו ארגונים סוררים, בהם "צבא פתח" - פלג שהתפצל מהרשות ואינו סר לאבו מאזן או לחמאס. לגבי חלק מהרקטות, בעיקר התקניות שנורו לשדרות בערב שבת, החשד הוא שארגון הג'יהאד האיסלמי עומד מאחוריהם, אך מידע זה עדיין נבדק. 

 

  

במערכת הביטחון אומרים כי ההסלמה בימים האחרונים מהרצועה נבעה משני גורמים עיקריים: הכרזת טראמפ על הכרת ארה"ב בירושלים כבירת ישראל וחגיגות ה-30 לייסוד חמאס, שגורמים לסוררים ברצועה לאתגר את ראשי הארגון.

 

הסיבות להערכה במערכת הביטחון כי חמאס אינו מעוניין בהסלמה, זאת לנוכח הצלקות שנותרו מהפגיעות בו בצוק איתן, החורף שבפתח והשפעתו הרעה על תנאי האוכלוסייה, רצונו להמשיך בבניית כוחו למלחמה הבאה ותהליך הפיוס עם אש"ף.

 

מנתונים רשמיים של שירות הביטחון הכללי עולה כי מאז סוף מבצע צוק איתן בספטמבר 2014 ועד לסוף החודש שעבר (נובמבר), שוגרו לישראל מרצועת עזה 100 רקטות ופצצות מרגמה - 24 מהן בחודש שעבר. הנתונים מתייחסים לכלל השיגורים לעבר ישראל, כולל אלה שנפלו בשטח הרצועה, גם אם הפעילו אזעקת צבע אדום בעוטף. בשבוע האחרון חצו 12 רקטות לשטח ישראל. 8 מהן נפלו, ו-4 יורטו.

 

ליברמן: הנחיתי להיות מוכנים לכל תרחיש

שר הביטחון, אביגדור ליברמן, חנך הבוקר (יום ה') מבנה חדש במפעל הביטחוני "אלסק" שבאזור התעשייה בשדרות. "עצם העובדה שאנחנו כאן, הבוקר בשדרות, עוסקים בהרחבה ושדרוג מפעל תעשייתי, זה אומר שכולנו יכולים להיות רגועים. לירי האחרון מרצועת עזה לכיוון שדרות אין קשר להרתעה הישראלית, אלא למאבקים פנימיים, תוך-פלסטיניים, בין ארגונים שונים.

ליברמן, היום בשדרות (צילום: אריאל חרמוני / משרד הביטחון) (צילום: אריאל חרמוני / משרד הביטחון)
ליברמן, היום בשדרות(צילום: אריאל חרמוני / משרד הביטחון)

"אנו יודעים מה לעשות, איך לעשות ומתי לעשות", הוסיף ליברמן. "אני מקווה שתושבי רצועת עזה יכריחו את ההנהגה שלהם להשקיע את כל המאמצים והכספים בשיפור הכלכלה ברצועת עזה ולא בחפירת מנהרות, יצור רקטות וירי כנגד ישראל. כי בכך הם מסכנים את כלל אוכלוסיית רצועת עזה. בכל מקרה הנחתי את צה"ל להיות מוכן לכל תרחיש אפשרי".

 

הנייה: האינתיפאדה נועדה לסכל את תוכנית טראמפ

בעזה התקיימה בצהריים העצרת המרכזית לציון יום השנה ה-30 לייסוד ארגון חמאס בהשתתפות יותר מ-100 אלף בני אדם, בהם חמושים רבים. באירוע נוכחת כל הנהגת חמאס, כולל ראש הלשכה המדינית איסמעיל הנייה ומנהיג הארגון ברצועה יחיא סינוואר.

 

בנאומו בעצרת התייחס הנייה להצהרת טראמפ לגבי ההכרה בירושלים כבירת ישראל ואמר: "הצהרה זו חמורה לא פחות מהצהרת בלפור. לא נקבל את הצהרת בלפור ולא את הצהרת טראמפ. הזעם, האינתיפאדה והמהפכה של עמנו מטרתה לסכל את התוכנית נגדו. ניצחנו בכך שהצלחנו לבודד את טראמפ וארה"ב בהחלטה זו. האיחוד האירופי הכריז שירושלים היא בירת המדינה הפלסטינית - זהו ניצחון. ראינו גם כיצד הם קיבלו את בנימין נתניהו".

 

על ההתקרבות בין ישראל לבין גורמים סוניים במזרח התיכון, ובאפשרות לקידום תהליך השלום על ידי הממשל האמריקני אמר הנייה: "מטרה נוספת שלנו היא למנוע את מה שנקרא 'עסקת המאה'. אני קורא לאחיי בפתח ובכל הפלגים: אנחנו כעם מסוגלים להגיב לעסקה הזאת - נרמול היחסים, השלום הכלכלי, הביקורים והמשא ומתן מתחת לשולחן, כשאין שום שולחן. אנחנו אומרים: לא לנרמול היחסים, לא למכירת ירושלים, לא לוויתור על זכות השיבה ולא להכרה בישראל".

 

הוא קרא להגביר את המחאה נגד ישראל: "נתניהו בונה על כך שאתם תהיה עייפים ושלא תהיה התנגדות פלסטינית רצינית להפלת ההחלטות האלה. עלינו להפוך את יום שישי בכל שבוע יום למען ירושלים, לזעם, לצעדות. אני פונה לנושאי הדרשות בתפילות ימי השישי להזכיר את ירושלים בדרשותיהם. כל יום שישי על האומה לצאת למחאות בכל ערי הבירה. אני קורא גם לאחינו הנוצרים ולאפיפיור להקדיש את תפילותיהם ביום ראשון למען ירושלים, לכנסיית המולד ולמסגד אל-אקצא. אנחנו השומרים של כנסיית המולד ומסגד אל-אקצא".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רועי עידן
אווירה מתוחה. עוטף עזה
צילום: רועי עידן
מומלצים