שתף קטע נבחר

הקשר שבין המברשת לרגישות בשיניים

כמות החיידקים המזיקים על המברשת עולה בהתאם לכמות רובד החיידקים בפה, מה שעלול לגרום לבעיות חניכיים. כמובן שמניעה וצחצוח עדין יסייעו מאוד במניעה והופעת רגישות בשיניים, אך אם הבעיה כבר קיימת, ניתן לטפל בה

מחקרים מדעיים הראו כי כבר מהשימוש הראשון, כמות החיידקים שנשארת על מברשת השיניים היא אדירה. חלק מהחיידקים שנמצאו ידועים כגורמים למחלות זיהומיות כגון עששת ומחלות חניכיים בחלל הפה.

 

במחקר מסוים החוקרים מצאו חיידקים המקושרים עם מחלות חניכיים במברשות של ילדים אשר הוריהם חולים במחלת חניכיים. מכאן שהסיכון להדבקה בין בני הבית הינו משמעותי ולכן חשוב להפריד בשגרה בין המברשות כך שלא יהיה מגע ביניהן.

 

קיראו עוד בערוץ בריאות השן

 

כמות החיידקים המזיקים על המברשת עולה בהתאם לכמות רובד החיידקים בפה, כלומר, אם תצחצחו פעמיים ביום ותסירו רובד ביעילות גבוהה יותר, כך תשאירו פחות רובד חיידקים על השיניים לאורך זמן והמברשת תזדהם פחות.

 

על פי מחקר נוסף שנערך בגרמניה, נמצא כי כמות החיידקים המזיקים על המברשת עולה גם כאשר מדובר באנשים שמטופלים עם מכשור קבוע ליישור שיניים כגון קוביות, שכידוע גורמות להצטברות רובד מוגברת. במקרה כזה, מסקנת החוקרים הייתה שיש להחליף מברשות בתדירות גבוהה יותר בזמן טיפול אורתודונטי (יישור שיניים).

 

רגישות בשיניים. הקשר לנסיגת חניכיים (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
רגישות בשיניים. הקשר לנסיגת חניכיים(צילום: shutterstock)

 

הגורמים לבעיות חניכיים

רובד חיידקים הינו הגורם הראשוני והעיקרי לבעיות חניכיים אשר גורמות בין היתר גם לנסיגת חניכיים. פרט לפגיעה אסתטית, לנסיגת חניכיים יש השפעות רבות על השן וביניהן גם הופעת רגישות בשיניים. הרגישות מתבטאת בהופעת כאבים בתגובה לגירוי שאינו אמור להכאיב בדרך כלל כגון חשיפה לקור, חום, מתוק ומגע.

 

צחצוח אגרסיבי ידוע גם כן כגורם לנסיגת חניכיים והוא יכול להיגרם עקב הפעלת כוח גדול מדי על המברשת או לחילופין שימוש במברשת עם סיבים קשיחים מדי. מומלץ לקבל הדרכה לצחצוח נכון אצל השיננית או הרופאים במרפאה.

 

כמובן שמניעת בעיות חניכיים מלכתחילה וצחצוח עדין יסייעו מאוד במניעת נסיגת חניכיים והופעת הרגישות, אך אם הבעיה כבר קיימת, כיום יש שיטות לטיפול יעיל בתופעה. הדבר הראשון שמומלץ לכם לעשות הוא להגיע אל רופא השיניים אשר יאבחן את מקור הכאב ויוודא שלא מדובר במשהו חמור יותר. אם הרופא אכן יאבחן שמדובר ברגישות יתר כתוצאה מנסיגת חניכיים, הוא יוכל להמליץ לכם על טיפול מרפאתי בשילוב עם טיפול ביתי במשחת שיניים נגד רגישות.

 

משחות השיניים נגד רגישות נמצאות בשוק מוצרי היגיינת הפה כבר קרוב ל-60 שנה. מאז ועד היום הטכנולוגיות השתכללו וכיום ישנן משחות אשר הוכחו במחקרים קליניים כבעלות יכולת לאטום את שכבת הדנטין החשופה ולספק הקלה מיידית לאחר צחצוח ועיסוי מקומי עם המשחה על האזור הרגיש. רופא השיניים והשיננית יוכלו להמליץ לכם על המשחה הנכונה עבורכם בהתאם לצרכיכם.

 

הכותב הוא רופא שיניים, יועץ לקולגייט

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shuttetstock
מברשת שיניים. בריאה או מקור לחיידקים
צילום: shuttetstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים