שתף קטע נבחר

"חסרים עובדים בתעשייה, למפוטרי טבע יש מקום"

נשיא התאחדות התעשיינים פנה יחד עם יו"ר ההסתדרות לשר הפנים כדי שיחייב את הרשויות המקומיות לרכוש מוצרים "כחול לבן", ואמר לאולפן ynet: "אם אנחנו רוצים מקום עבודה לבן, לשכן או לאבא שלנו, מאיפה זה יבוא?". על פיטורי טבע: "חסרים 10,000 עובדים בתעשייה. נעשה התאמות". ומי החברות שכבר פונות למפוטרי טבע העתידיים?

על רקע משבר טבע והפיטורים הנרחבים בכל רחבי הארץ, פנו יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן ונשיא התאחדות התעשיינים שרגא ברוש, לשר הפנים אריה דרעי, ודרשו כי הרשויות המקומיות יתחילו לקנות מוצרים שיוצרו בישראל, ובכך יחזקו את התעשייה וימנעו פיטורי עובדים. ברוש אמר היום (א') לאולפן ynet: "אנחנו לא יותר זולים אבל יש לנו ערך מוסף. כאשר רשויות המדינה הם הקונים, לא רק המחיר צריך לדבר".

 

 

עובדי טבע מפגינים. האם המפוטרים יקלטו בקלות בתעשייה? (צילום: באדיבות דוברות ההסתדרות) (צילום: באדיבות דוברות ההסתדרות)
עובדי טבע מפגינים. האם המפוטרים יקלטו בקלות בתעשייה?(צילום: באדיבות דוברות ההסתדרות)

בפנייתם ביקשו ניסנקורן וברוש את התערבותו המיידית של שר הפנים, כך שחובת ההעדפה של רכש מקומי תחול על כלל גורמי השלטון המקומי, ללא תלות בזהות הגורם המבצע את הליך הרכש. אך השאלה היא האם באמת אפשר לחזק את התעשיה כאשר בחוץ הכל יותר זול?  צפו בדיון עם ברוש באולפן ynet:

 

 

ברוש: "התעשייה הישראלית יודעת שהיא לא תוכל להתחרות במחיר אלא בחדשנות, בטכנולוגיה, עיצוב, ולא בשכר עבודה זול. זה יש בדרום מזרח אסיה מספיק. אנחנו מצפים שכשאנחנו מציעים את מרכולתנו, מישהו בצד השני יבין שאנחנו לא בהכרח יותר זולים אלא יותר טובים. אבל כאשר רשויות המדינה הם הקונים, אתה רואה שרק המחיר מדבר".

 

ואם יגידו לך שאין כסף, ושיש מכרז שקובע לא לבזבז כספי ציבור?

"יש העדפה של תוצרת הארץ ברמה של 15%, לא כדי שישלמו 15% יותר אלא שיקראו לישראלי שלא זכה במכרז כי הוא היה עד 15% יותר יקר, ויגידו לו: אם אתה משווה מחיר להצעה הזולה ביותר שיש לי - תקבל את העבודה".

 

התעשיה הישראלית תדע לקלוט את העובדים המפוטרים מחברת טבע?

"היום בתעשיה חסרים למעלה מ-10,000 עובדים. דיברתי עם מנהל משאבי האנוש של טבע לפני עשרה ימים, עוד כשדיברו על 3,000 מפוטרים. אמרתי להם, אנחנו מתחילים למפות כדי שנהיה מוכנים עם איפה ולמי, ברגע שתגבשו את השמות, ובעיקר את המקצועות, נעשה איתכם התאמות ביחד. זה בעיני דבר פרקטי".

 

גימיק או צורך אמיתי? חברות מחפשות את מפוטרי טבע

מאז התחיל המשבר וההודעה על תוכנית הפיטורים המתוכננת בחברת טבע יצאו מספר חברות בקריאה ל"מפוטרי טבע" (שעדיין לא ברור מי הם ובאיזה מקצועות הם מועסקים) והציעו להם אלטרנטיבות תעסוקתיות. הראשונים היו מנהלי חברות ההייטק יוטפו, פיוניר, קלטורה, קורטיקה, בידלגו, אינראקטיב, ווינדוורד, וויביטז שלא המתינו אפילו להודעתה הרשמית של החברה ופרסמו מכתב משותף הקורא למפוטרי החברה להיקלט אצלם.

 

"ההייטק הישראלי צמא לגיוס מאות ואלפי עובדים חדשים למשרדים שונים, בהם אנשי פיתוח ותכנות, מכירות, ניהול לקוחות ושיווק ועוד". כתבו והוסיפו כי: "מי שרוצה להיות חלק ממשהו ישראלי, גדול, משפיע ולאורך זמן מוזמן לפנות אלינו. להתראות בקרוב, נשמח לקלוט כל עובד פוטנציאלי".

 

חברה נוספת אשר שפנתה ישירות לעובדי טבע הייתה חברת מטריקס, שפרסמה מודעה בזו הלשון: " עובדי טבע היקרים, בתקופה קשה זו אנחנו מאחלים לכם שתהיו חזקים אל מול השינויים הגדולים המרחפים מעליכם. מטריקס תשמח לסייע בקליטת המפוטרים ומחפשי העבודה במגוון מאוד רחב של תפקידים. כיום יש כ-630 משרות פתוחות במגוון מאוד רחב של תחומי ההייטק - מפתחים, מיישמים, מנהלי פרויקטים, מנתחי מערכות  ועוד. בהצלחה לכולם".

 

יש לציין כי כיום ישנם עובדי מיקור חוץ בטבע אשר מועסקים על ידי חברת מטריקס, וחלק גדול מהם צפוי להיות מושפע מתכנית הפיטורים הדרמטית. על כך אמרו בחברה: "מטריקס דואגת להשמה חדשה עבור עובדיה כאשר מסתיימת תקופת העסקתם".

 

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: עמית שאבי
הפגנות עובדי טבע
צילום: עמית שאבי
מומלצים