שתף קטע נבחר

שנת המטבע החדש

ייתכן כי שנת 2018 תביא לשינוי שמעולם לא ראינו: התחלת הסוף של מערכת הבנקאות הנוכחית. מהפיכת הבלוקצ’יין כבר כאן, גם מרתקת וגם מפחידה. החברה הישראלית ‘צלזיוס’ תוביל את המהפיכה הזו

 

השנה הבאה, אין עוררין, תהיה שנת הבלוקצ׳יין. לטוב או לרע, נראה שהעולם פוזל בעניין רב למהפכת ההון שיצר אדם שזהותו טרם נודעה, אך יכול מאוד להיות שהצליח לשנות את העולם. אחרי שערך הביטקוין והמטבעות הוירטואלים האחרים עלה משמעותית בשנה האחרונה, ההזדמנויות בתחום מתרחבות. על פי המומחים, אנחנו עדיין לא רואים את קצה הקרחון של האפשרויות לניצול הטכנולוגיה, אבל תסמכו על הישראלים שכבר יאתרו דרכים להוביל את העולם החדש למחוזות מסקרנים.

 

חברת צלזיוס, היא לדעתנו החברה הישראלית (בהובלת ישראלים) שתעשה את אמריקה ב-2018, ולה הפוטנציאל לשנות משהו מהותי בחיי האמריקאים עם שינוי מהותי בתעשיית האשראי הצרכני.

 

אלכס משינסקי, דניאל ליאון ודויד בריל הקימו פלטפורמה יחודית שתושק כבר בחודש ינואר, אשר תאפשר לאנשים שאין להם בהכרח קרדיט בבנק (בעיקר בארה"ב) לקבל הלוואות בנקאיות מהירות וקלות שחליפו את הבנקים הגדולים עם העמלות הגבוהות. האשראי יתאפשר לעמיתים ולבעלי מטבעות דיגיטליים.

״הסיבה ששוק המטבעות הוירטואלים עולה בצורה כזאת חזקה היא לא כי יש התרגשות גדולה מהתחום, אלא היא נובעת מכך שיש פחות ופחות אמון במערכות אחרות״, מסביר משינסקי.

 

משינסקי הוא אחד היזמים ומשקיעים המובילים בארה״ב. ״אני משקיע ויזם סדרתי״, הוא מתאר בראיון מיוחד ל׳ידיעות אמריקה׳. ״ב-72 היגרתי לישראל מרוסיה, למדתי בתיכון, שירתתי בצבא, למדתי באוניברסיטת תל אביב, ולא הייתי מרוצה מהחוויה שלי שם, הרגשתי שהיא לא ממש לוקחת אותי לאן שאני רוצה. הרגשתי שישראל קצת קטנה בשבילי. כשאני מנסה לחשוב על רעיון גדול, ובישראל לכולם יש רעיון גדול״, הוא צוחק, ״אני שם לב גם עכשיו, בכל מקום שאנחנו מציגים את הרעיון שלנו בימים אלו אנשים מגיעים אלינו ושואלים איך אנחנו יכולים לקחת חלק ברעיון שלכם, אבל כשהיינו בישראל, כולם באו אלי והציעו לי רעיונות משלהם. בישראל כל אחד יותר חכם ממך, לא רוצה לעבוד בשבילך. באמריקה, אם רואים שיש לך רעיון טוב יותר רוצים להצטרף. החדשנות בישראל היא במידה רבה בגלל זה, אבל הכשרונות תמיד עוזבים לבנות משהו משלהם״.

 

וכך עשה גם משינסקי, וההצלחה הייתה גדולה בהרבה ממה שקיווה, עם לא פחות משבעה סטארטאפים שייסד, גייס למעלה מביליארד דולר, ועמד מאחורי שניים מהאקזיטים הגדולים ביותר בניו יורק בעשר השנים האחרונות. ״להיות כאן רוסי-ישראלי זה כמו שני איקסים שמשחקים נגדך״, הוא מתאר, ״אתה חייב להוכיח את עצמך. בעיקר בשנות התשעים הנסיון כאן עם רוסים וישראלים לא היה טוב״.

 

 

משינסקי הוא הראשון להודות שעבר עשיר ומוכח לא מבטיח דבר בעולם הסטארטאפ. ״ברגע שאתה נכנס לתחום חדש, מה שעשית בעבר שווה אפס, למשקיעים לא אכפת שאתה משקיע סדרתי״.

אבל משינסקי וליאון מספרים שבעולם החדש שהם מנסים לעצב ולחזק, גם מודל ההשקע בסטארטאפ איננו הולם. ״את צלזיוס אנחנו בונים בלי משקיע, כי אנחנו מרגישים שה מודל לא נכון לבלוקצ׳יין. כל המוסד הזה הוא מוסד מרדני, נגד שיטות מקובלות, ומודל של השקעה תחת משקיע לא מתאים כאן״.

 

למעלה מ-100 חברות קמו עד היום כדי לשנות את הדרך ולאפשר הלוואות חברתיות של p2p, עמית לעמית מבלי תיווך בנקאי, אבל משינסקי וליאון מספרים שגם זה, לעניות דעתם המלומדת, איננו מספק את התשובה. ״תנסי ללכת ולקחת בחברות האלו הלוואה, ותגלי שגם שם בסוף יש בנק, הם לא שינו כלום בסופו של דבר. אנחנו עושים את זה אחרת״, הם מעידים. ״כולם בעולם צריכים קרדיט ויש מעט מאוד אנשים וגופים שלוקחים על עצמם להכריע עבור מיליונים כיצד יראו חייהם. קרדיט חיוני כל כך לחיים באמריקה. אין לזה סיבה”.

 

ליאון ומשינסקי מזכירים שכמו הבלוקצ׳יין, גם הבנקים התחילו אחרת. ״כל מערכת הבנקים נולדה מקהילות שחיפשו נציג אחראי לדאוג להון שלהם. התפקיד שלו היה לשמור על הכסף, ולתת אותו למי שצריך עזרה בצורה מחושבת ומסודרת. כל המטרה כולה הייתה שותפות ועזרה הדדית. זה לא היה כמו היום, כשמדובר במערכת שבה כל צעד הוא נסיון למקסם את הרווח ולראות בהלוואות הזדמנות״.

 

השניים הכירו בקאן, אחרי שזיהו זה את זה כדוברי עברית בכנס סטרטאפיסטים. חמש שנים אחר כך, כששניהם כבר הובילו לא מעט חברות, החליטו לחפש הזדמנויות משותפות והגיעו לבלוקצ׳יין. ״מבחינתנו מדובר במהפכה״, מסביר ליאון, “זו הטכנולוגיה שאנחנו מאמינים שיכולה לשנות את בכל, את הדרך שבה אנחנו עובדים, הדרך שבה אנחנו מתקשרים, הדרך שבה אנחנו מניעים כסף. למעשה זו מערכת שבפעם הראשונה יכולה להחזיר את הכוח לאנשים״.

 

 

הבחירה בתחום ההלוואות בבלוקצ׳יין איננה מקרית. ״בעבר לא ידעו מה בדיוק משמעות האינטרנט בחיינו. אנשים השתמשו בזה לאימייל, הצבא השתמש בו, אבל בגדול,בשנות התשעים זה היה עדיין מאוד לא מובהק לאן ילך האינטרנט. כשהבראוזר הגיע, כולם הבינו שזו הדרך הנכונה ואלפי חברות הוקמו בן לילה. אנחנו רואים בבלוקצי׳יין את המקביל למה שהיה אז האינטרנט. היום״, מוסיף משינסקי, ״אם תשאלי אנשים מהו בלוקציין ולכל אחד יהיה הסבר אחר. מדובר בתחום יקר, איטי, ולא יעיל אז רק התחומים שלהם הבלוקציין ממש נחוץ ישרדו ויפרחו כאן. הלוואות של עמית לעמית הן בדיוק כאלו״.

 

אנחנו נפגשים ממש עם אישור הצעת המיסוי החדשה והשניים חוזרים שוב ושוב על השינויים הנחוצים בשנה הקרובה על רקע ההכרעות החדשות. ״מספיק לראות את תכנית המיסים החדשה שמוכיחה שהבנקים יקבלו עליה של בין 14-18 אחוזי רווח. כאילו שבאמת הזדקקו לזה. למה עושים את זה? יש משהו בחברה שלנו שמצריך עוד רווח לבנקים? אנחנו, החברה, שמנו את כספינו בבנקים שהפכו למונופול ובכח שהענקנו להם, הם מקדמים שיטות וחוקים שמטיבות עימם. כזו מערכת מתקיימת ואין דרך לפרק אותה. לכן, כך חשבנו, נדרשת מערכת חדשה לגמרי״.

 

בבלוקצ׳יין, שעדיין נראה פרוץ ומעט מפחיד, אין את כל אותן הרגולציות שמובילות להערמת קשיים ותנאים. ״הבלוקצ’יין אומר ‘לא אכפת לי מגבולות, חוקים, או פייקו, בעולם שלי כולנו עמיתים שווים ואם משהו יכול לעשות בבלוקצ׳יין שימוש, אז אפשר להתנהל בצורה בנקאית בלי בנקים’, כפי שהיטיב לומר ביל גייטס״.

איך זה עובד? על פניו נראה שהשיטה די ברורה: ״אנחנו כרגע מתמקדים בקהילת הקריפטו. פונים למי שיש בידו איזה מטבע קריפטו מכל סוג שהוא. בכדי לרכוש מטבע, לא צריך גם היום הון תועפות, מספיק גם מעט כדי לצאת לדרך. החלטנו להתמקד במי שיש לו מטבעות כי הבנו שאם נעזור לכל אחד, אנחנו לא עוזרים לבלוקצ׳יין, ובשלב זה, אם אנחנו רוצים שהבלוקצ׳יין יעזור לנו, אנחנו צריכים לעזור לו בחזרה. איך עושים את זה? מצרפים עוד חברים. ממש כמו בתהליך הישן של קהילה שעוזרת זו לזו״.

 

וכך, הם מסבירים, ככל שיש יותר אנשים ויותר נכסים, הכל נהיה גדול יותר, פשוט יותר וטוב. “מי שרוצה להצטרף״, מתאר משינסקי, ״מעביר את המטבעות ברשותו ל׳ארנק׳ שלנו, שבעולם הבלוקצ׳יין משמש כמעין בנק ששומר על המטבע, וברגע הזה אנחנו יכולים להלוות אותו למישהו אחר שמעוניין בהלוואות מהירות. את הרווח של בין חמישה לעשרה אחוז אנחנו מעבירים אלייך, איפה עושים רווחים כאלו במקום אחר? הרווח לא נעשה על ההלוואה אלא על ערך המטבע, לכן זו הלוואה הוגנת יותר. יש הפרדה של אינסנטיב. והיתרונות עדיין ענקיים. ברגע שהבנתי את זה היה לי ברור שזה הדבר הכי גאוני שיש. המערכת בנויה כך שהיתרונות יהיו הוגנים. בפעם הראשונה בחיים שלך יש לך אפשרות לחסוך ולצאת מחובות, ועדיין להרוויח כמובן מעליית הערך של המטבעות.״

 

משינסקי מספר שעבורו מדובר בשליחות של ממש, בעיקר כאב לשישה בארה״ב. ״בארה״ב אתה נולד עם 155 אלף דולר של חובות. זה כמו אבן על הגב מהרגע שאתה נולד. הדור הצעיר אומר ׳אנחנו לא רוצים את החוב הזה, לא אנחנו יצרנו אותו.׳ את החוב שיווצר מחוק המס החדש לא ישלם דונלד טראמפ. הילדים שלנו ישלמו אותו. יש כאן חוב שהולך ותופח ודור שלם שלא יצליח לשלם אותו. וזה למרות שזו עסקה עוד טובה יותר של צעירים במקומות אחרים בעולם. אני חושב שההצעה שלנו רלוונטית מאוד למילניאלס שהיום אין להם באמת סיכוי. ישבתי עם הילדים שלי״, הוא מתאר, ״ואמרתי להם ׳בעולם של היום, לא משנה כמה קשה תעבדו לא תוכלו לרכוש בית, לא תוכלו לעבוד בעבודה רגילה ולהתקדם. במקרה שלי הם אמרו אבא אנחנו לא צריכים, נישאר בבית שלך,״ הוא צוחק. ״אני לא רוצה לתת דג, אני רוצה ללמד אותם לדוג ואני דואג על העתיד שלהם כאן, אז אני מנסה למצוא פתרונות.״.

 

עם ההשקה הקרובה השניים נרגשים ומסכמים: ״במציאות שבה מצויה ארה״ב בחוב של 22 טריליון דולר, מי החליט שהדולר הוא המטבע הנשגב? זה עניין של אמון. אם לא נשנה את דרכנו, אין סיכוי שלא יהיו השלכות. קריפטו זו הדרך השונה היחידה.כמה שתצטרף מהר יותר, הרווח שלך גדול יותר. אנחנו נותנים סיבה טובה לא למכור את המטבעות. אנחנו מאמינים שקרדיט יביא עוד ועוד אנשים לבלוקצ׳יין ויאיץ את ההצלחה שלו. יש ביליונים שזקוקים לקרדיט ואנחנו מאמינים שלא %30 מהאנשים יכולים להחזיר הלוואות, אלא %90. כמו שאנדרו ג׳קסון אמר בעבר על דמוקרטיה״, חותם משינסקי, ״אני נותן לכם אותה, בואו נראה אם תצליחו לשמור עליה. כך גם עשה ממציא הבלוקצ׳יין״.

 

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
"אני משקיע ויזם סדרתי". משינסקי
מומלצים