שתף קטע נבחר

טראמפ לצד המפגינים באיראן: דיקטטורה לא נמשכת לנצח

המצב הכלכלי עורר את גל המחאה הגדול באיראן מאז 2009, שהתחיל שקט - ואתמול הפך לאלים. המפגינים הציתו מכוניות ויידו אבנים, ולפי דיווחים לפחות שניים נהרגו מאש משמרות המהפכה. טראמפ תומך בהפגנה, והזכיר אמש את נאומו בעצרת האו"ם: "העולם מבין שהאיראנים רוצים שינוי"

 

 

איראן חווה בימים האחרונים את גל ההפגנות הגדול ביותר שלה מאז 2009 ואתמול, אחרי יומיים של הפגנות שקטות, המחאה הפכה לאלימה. במהלך השבת יצאו מפגינים לרחובות ברחבי איראן ולפי דיווחים לא מאומתים לפחות שני מפגינים נורו למוות באחת ההפגנות.

 

ברשתות החברתיות באיראן דיווחו כי אנשי משמרות המהפכה ירו למוות בשני המפגינים בעיר דורוד במערב המדינה, וסרטון שעלה לרשת מראה תיעוד לכאורה של השניים שרועים על הארץ ללא רוח חיים. "נהרוג את מי שהרג את אחינו!", קוראים המפגינים בסרטון. התקרית הייתה לאחר שאיראן הזהירה את המפגינים מהמשך המחאה, וממפגשים "בלתי חוקיים".

 

מחאה ברחבוות טהרן, מבעירים פחים ומכוניות (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
מחאה ברחבוות טהרן, מבעירים פחים ומכוניות(צילום: רויטרס)

 (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)

 

יום ההפגנות השלישי ברציפות התחיל בהיקף צנוע יחסית מהיומיים הקודמים, עם מחאות בטהרן ובעיר כרמאנאשה. בהפגנות קראו המפגינים "מוות לדיקטטור" נגד המנהיג העליון עלי חמינאי. בעיר אבחאר בצפון איראן המפגינים הפילו שלטי חוצות של המנהיג העליון והציתו אותם.

 

אתמול בצהריים גלשו ההפגנות לאלימות כשבאוניברסיטת טהרן התפתחו עימותים בין סטודנטים לשוטרים, שהשתמשו בגז מדמיע כדי לפזר את ההתקהלות. לפי סוכנות "פארס" שמזוהה עם המשטר המפגינים השליכו אבנים לעבר השוטרים. למקום הגיעו סטודנטים שמרנים שתומכים בשלטון וקראו "מוות למסיתים".

 

בטהרן המשיכו אמש ההפגנות בהצתת מכוניות והבערת פחים. המפגינים יצאו לכיכר אזאדי, ולפי רשת BBC בפרסית שוטרים ואנשי ביטחון רבים נטשו את המקום. בעיר אראק במרכז איראן הציתו המפגינים את מטה ארגון המתנדבים הצבאי בסיג'. "מוות לדיקטטור", קראו המפגינים בהפגנות בימים האחרונים באיראן, בין השאר בערים זנג'אן, חורמבאד ואהוואז - ומשהד, העיר השנייה בגודלה ברפובליקה האיסלאמית.

 

במקביל להמשך המחאה התקיימו היום עצרות תמיכה בשלטון האיראני, לציון יום השנה למבצע של משמרות המהפכה נגד המפגינים נגד הממשל ב-2009. מיליונים יצאו אז לרחובות אחרי הבחירות שבהן ניצח מחמוד אחמדינג'אד, וטענו שהתוצאות זויפו. יותר ממאה מפגינים נהרגו. בימים האחרונים האיראנים יוצאים לרחובות בגלל המצב הכלכלי - האבטלה ויוקר המחייה.

 

 (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)
  

הממשלה האיראנית הזהירה את המפגינים שלא לקיים הפגנות נוספות ברחבי המדינה - שמנוגדות לחוק. שר הפנים איים על המפגינים לא להשתתף "במפגשים בלתי חוקיים", ואמר שמי שישתתף ימצא את עצמו "בבעיה". שלשום דיווח גורם איראני על 52 מפגינים שנעצרו. לפי הטלוויזיה האיראנית רובם שוחררו.

 

"העולם צופה!", הזהיר אתמול דונלד טראמפ אחרי מעצר המפגינים באיראן. "יש הרבה דיווחים על הפגנות שקטות של אזרחים איראנים, שנמאס להם מהשחיתות של המשטר והפזרנות של ההון הלאומי כדי לממן טרור בעולם. הממשלה האיראנית צריכה לכבד את זכויות האזרחים, לרבות הזכות לביטוי עצמי". אמש שיתף הנשיא האמריקני בטוויטר את נאומו בעצרת האו"ם השנה, והזכיר ציטוט מנאומו לפיו "משטרים רודניים לא יכולים להימשך לנצח".

גז מדמיע באוניברסיטת טהרן (צילום: AFP) (צילום: AFP)
גז מדמיע באוניברסיטת טהרן(צילום: AFP)

 (צילום: AP) (צילום: AP)
(צילום: AP)

עימותים עם שוטרים באוניברסיטה (צילום: AFP) (צילום: AFP)
עימותים עם שוטרים באוניברסיטה(צילום: AFP)
"יבוא היום שבו העם האיראני יעמוד מול אפשרות לבחור", אמר טראמפ באותו נאום. "כל העולם מבין שהעם הטוב של איראן רוצה שינוי", אמר נשיא ארה"ב, והוסיף שהמשטר האיראני חושש מאזרחיו יותר מכל – ולכן מדכא אותם - בין השאר באמצעות ירי על מפגינים.

 

הדיווחים על המחאה נגד השלטון באיראן מתפרסמים בעיקר ברשתות החברתיות. התקשורת הממלכתית ברפובליקה האילסאמית ממעטת לסקר אותה – אם בכלל. ערוץ הרדיו הממלכתי מסר כי הגופים הרלוונטיים באיראן ביקשו מהתחנה שלא לסקר את המחאה. "לא צריך להתייחס לנושא ברדיו הממלכתי ובטלוויזיה", הנחו אותם גופים את תחנת IRIB.

 (צילום: AFP) (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

 (צילום: AFP) (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

 (צילום: AP) (צילום: AP)
(צילום: AP)
 

בהודעת הטלוויזיה הממלכתית נאמר כי "קבוצות מהפכניות והתקשורת הזרה ממשיכות במאמצים המאורגנים שלהם לנצל לרעה את הבעיות הכלכליות של העם, ואת הדרישה הלגיטימית שלו לקבל עוד הזדמנויות, כדי לערוך מפגשים בלתי חוקיים וליצור אפשרות של כאוס".

 

שיעור האבטלה באיראן הגיע השנה ל-12.4%, ומספר המובטלים עומד על 3.2 מיליון איש. המצב הכלכלי גורם למחסור במזון אצל המשפחות העניות. יוקר המחיה באיראן מקשה על חלק מהמשפחות להשיג מוצרי מזון בסיסיים. בהפגנות האחרונות זועקים המוחים נגד המעורבות האיראנית במלחמות באזור, בסוריה ובעיראק – שלצד האבידות בנפש גובות גם מחיר כלכלי כבד.

 

עלי אחמדי, שהפגין בעד הממשלה, מאשים את ארה"ב במצב הכלכלי של איראן. "הם תמיד אומרים שהם תומכים בעם האיראני, אבל מי משלם את המחיר?", אמר. בעקבות הסכם הגרעין ב-2015 חל שיפור מסוים במצב הכלכלה האיראנית, אך האזרחים לא מרגישים בהבדל. האינפלציה טיפסה ל-10%, ומחירי העוף והביצים עלו בעשרות אחוזים.


פורסם לראשונה 30/12/2017 22:16

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
מפגינים בטהרן
צילום: רויטרס
מומלצים