שתף קטע נבחר

הטעויות הנפוצות שישראלים עושים בנטוורקינג

אתה בעל מקצוע ורוצה לקדם את עצמך? לקראת השנה החדשה, אתר "המקצוענים" עם עצות שיסייעו לך להגדיל את כמות הלקוחות כבר בשנה הקרובה

הכנתם רשימת משימות לשנה החדשה, וביניהן הגדלת מספר הלקוחות? יופי, עכשיו רק נשאר להימנע מהטעויות הנפוצות שעושים הישראלים בנטוורקינג (ובעברית, רישות עסקי). אז בין אם אתה בעל מקצוע בחברה של איש אחד ובין אם יש לך חברה המעסיקה מספר עובדים - כדאי שתדע לעשות נטוורקינג מועיל.

 

"למעשה, אתה כל הזמן עושה נטוורקינג, לא רק בכנסים עסקיים", אומרים במוקד השירות של אתר "המקצוענים". "הגעת לבית של צרכן? הוא יכול לשמור את הפרטים שלך ולהפיץ אותם בקרב כל בני משפחתו המורחבת והחברים שלו, ולהיפך - הוא יכול לכתוב עליך חוות דעת שלילית ולפגוע בהכנסותיך העתידיות. בעידן שבו שיווק עצמי הוא כלי הכרחי, ולצרכנים יש כוח רב, מקצועיות ושמירה על שירות לקוחות טוב הן מזמן אינן מותרות".

 

עוד כתבות בנושא:

האפשרויות והלבטים בטרם לקיחת משכנתא ראשונה

כיצד לשנות תנאי משכנתא לטובתכם

חיפוש בעלי מקצוע: ההמלצות שיעזרו לכם

 

   (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

הטעות: מתבלבלים בין נטוורקינג לקומבינה  

"למרות שכישראלים אנחנו משוכנעים שאנו אלופי עולם בנטוורקינג, אנחנו מבלבלים בין קשרים ארוכי טווח לקומבינה, שהיא יחסים קצרי טווח", אומר ד"ר למשפטים, יניב זייד, יועץ עסקי ומרצה לשיפור מיומנויות שיווק ושכנוע.

 

לדבריו, "אם פגשתם אנשים במסגרת שהם לקוחות פוטנציאליים, כדאי לשמור איתם על קשר והדדיות, ולא לפנות אליהם רק כשאתם זקוקים לטובה. כך, כשתרצו להציע להם מוצר, שירות או לבקש שהם יקדמו אתכם, זה יתקבל בצורה מובנת יותר, משום שמדובר במערכת יחסים ולא בניצול חד צדדי".

 

אך גם בעניין זה, מדובר בגבול דק. "אחת הבעיות העיקריות ביחסים שבין בעלי עסקים קטנים ללקוחות שלהם, שלעתים הם הופכים את הלקוח לחבר", מוסיף זייד. "ועם חברים לא נעים לדבר על כסף".

 

הטעות: עושים נטוורקינג רק במקומות ובכנסים שמוגדרים לכך רשמית

נטוורקינג עושים כל הזמן, ולא רק במקומות שיועדו לכך. "גם באירוע שמוגדר כאירוע חברתי כמו אסיפת ועד, יום הורים, יום גיבוש או אירוע משפחתי", אומר זייד. "דווקא בסיטואציות שלא יועדו לכך רשמית, החיבור עם האנשים הוא אישי יותר, מפני שיש יותר זמן לדבר מאשר בכנסים שבהם יש רק 2-3 דקות בממוצע. דרך שיחה אישית, תוכלו לשתול מסרים שיווקיים וטובים על פעילותכם".

 

הטעות: מסתובבים בלי כרטיסי ביקור

גם בעידן הדיגיטלי, ודווקא בגללו, אין תחליף ליחס האישי. "זה מאוד לא מקצועי ולא מכובד להגיע לכנס נטוורקינג ללא כרטיסי ביקור", אומר זייד. "אם אתם בונים על כך שאיש השיחה שלכם יזכור את שמכם וילך לחפש אודותיכם בגוגל - אתם טועים".

 

הטעות: מפזרים כמות גדולה של כרטיסי ביקור שמוצאים דרכם לרצפה

כבר הגעתם עם כרטיסי ביקור? חלקו אותם בחוכמה. אחרת תמצאו כמות גדולה זרוקה על הרצפה. "ישנם אנשים שמגיעים לאירוע עסקי עם יעד מוגדר: לחלק 50 כרטיסי ביקור", מציין זייד. "העניין הוא שעדיף לקיים 10 שיחות מעמיקות במהלך הערב, ולחלק את הכרטיס רק למי שיכול להיות רלוונטי, מאשר לרוץ בין אנשים ולחלק עשרות כרטיסים בלי שום שיחה אפקטיבית. למדוד כמות שיחות או כמות כרטיסי ביקור, במקום את איכות השיחות, זו טעות".

 

הטעות: מפסיקים בגסות שיחה עם מישהו במחשבה שאינו רלוונטי

הגעתם למפגש נטוורקינג ואתם מגלים תוך כדי שיחה שהצד השני פחות רלוונטי לתחום שלכם? אל תחתכו את השיחה בגסות ותמשיכו הלאה. זייד: "יכול להיות שהאדם שעומד מולכם אינו רלוונטי, אך הוא יכול להפנות אתכם לחמישה אנשים אחרים שכן יהיו רלוונטיים. אם אתם שופטים מוקדם מדי ומפסיקים את האינטראקציה מיידית, הפסדתם וייתכן שהוא אף ידבר עליכם מאחורי גבכם בדיוק עם אותם אנשים שיכולים לקדם אתכם".

 

הטעות: מגיעים לאירוע יחד עם קולגה ונשארים צמודים אליו  

גם אם זה אומר לצאת מאזור הנוחות שלכם, הרי שנטוורקינג לא עושים עם מי שמכירים כבר, אלא עם אנשים חדשים. "האבסורד הוא שישראלים רבים מגיעים כדי לעשות נטוורקינג, אך בפועל מדברים רק עם מי שהגיעו איתו ולא יוזמים מספיק אינטראקציה עם אנשים חדשים", מסביר זייד.

 

לדבריו, "זה נחמד להגיע עם קולגות לכנס עסקי, אך חשוב להתפצל ולשבת במהלך ההרצאות ליד אחרים. ברגע שמתפצלים זו תוספת כוח שיכולה לגרום לחיבורים רבים יותר לכל הצדדים. בסיום כל יום ניתן להחליף רשמים עם הקולגות ולהכיר להם גורמים שיכולים להיות רלוונטיים גם עבורם".

 

הטעות: הופכים אירוע משפחתי או כנס עסקי לפגישת עבודה כפויה

"לנצל אירוע משפחתי או חברתי כדי ליצור קשרים עסקיים זה בסדר", אומר זייד. "העניין הוא שצריכים להיות מאוד רגישים וזהירים בעניין זה ולא להפוך את הסמול טוק לפגישת עבודה על שולחן החג. אחרת, זה יוצר כבר סוג של ריחוק. מספיק לייצר את הבאז הראשוני ולקבוע שיחת המשך לשבוע שאחרי".

 

בכתבה הבאה: מהו 'נאום מעלית' מוצלח, כיצד ניתן לשמר לקוחות קיימים ומדוע הסביבה הקרובה שלכם לא יכולה להפנות אליכם לקוחות פוטנציאליים.

 

צריכים בעל מקצוע? לחצו כאן

 

ynet הוא שותף באתר "המקצוענים"

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים