שתף קטע נבחר

האופוזיציה: לא נתקזז עם גליק. השר לוין: שפל מוסרי

ח"כ יואל חסון אמר לאחר מות רעיית יהודה גליק כי לא יהיו קיזוזים, גם בישראל ביתנו החליטו לא להתקזז. יו"ר הכנסת אדלשטיין קרא לשנות את "ההחלטה חסרת הרגישות", השר לוין: "בושה וחרפה, חוסר אנושיות". חנויות הנוחות בתחנות דלק אינן נכללות בנוסח החדש של החוק

 

שידור חי מוועדת הפנים

 

יום מכריע במאבק על יחסי דת ומדינה בישראל: חוק המרכולים צפוי לעלות אחר הצהריים (יום ב') לקריאה שנייה ושלישית במליאה, אבל עוד קודם לכן התכנסה הבוקר ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת כדי לאשר את החוק להצבעות. לאחר מותה של יפה גליק, רעייתו של יהודה גליק, הודיע ח"כ יואל חסון (המחנה הציוני) - מרכז האופוזיציה - כי האופוזיציה לא תתקזז איתו. "שיידחו את החוק", אמר ח"כ חסון.

 

 

"אני משתתף מעומק הלב בצערו הגדול של ח"כ גליק על מות רעייתו", כתב לאחר מכן ח"כ חסון בפייסבוק. "חוק המרכולים לא דחוף, 70 שנה חיינו פה בלעדיו. אין קיזוזים והקואליציה יכולה לדחות את ההצבעה, זה בידיה". יו"ר סיעת ישראל ביתנו, ח"כ רוברט אילטוב, הודיע כי גם מפלגתו - החברה בקואליציה - לא תתקזז עם גליק בחוק שהיא מתנגדת לו.

 

בעקבות זאת צייץ גליק בטוויטר: "מתחנן בכל לשון של בקשה שלווייתה של רעייתי היקרה לא תהפוך בשום אופן לנושא למריבה. בבקשה הרבו אהבה ואנרגיות חיוביות".

 

 יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין הגיב: "זכותה של האופוזיציה לא לקזז את יהודה גליק. זכותי לומר שאני מכיר תרבות אחרת. אני קורא לאופוזיציה לחזור בה מההחלטה חסרת הרגישות הזו לטובת כולנו". השר יריב לוין כינה את החלטת האופוזיציה "שפל מוסרי חסר תקדים".

יפה ויהודה גליק  (צילום: דנה קופל ) (צילום: דנה קופל )
יפה ויהודה גליק (צילום: דנה קופל )
 

לדברי השר לוין, "בדמוקרטיה, ההצבעות בכנסת צריכות לשקף את רצון הבוחר ולא לעוות את יחסי הכוחות על ידי גילוי חוסר רגישות וחוסר אנושיות מוחלט במקרים בהם אדם נמצא באבלו, או במיטת חוליו. חברי האופוזיציה שמרבים לדבר על זכויות אדם ומתהדרים כביכול בייצוג ההומניות עלי אדמות מתנהגים כאחרוני העסקנים כאשר הודיעו שלא יקזזו את השר דוד אזולאי ואת ח"כ גליק, לאחר שבשבוע שעבר השמיצו באופן בוטה את חברם ח״כ אילן גילאון שגילה חמלה וסייע לשר אזולאי. בושה וחרפה".

 

עד אישור הצעת החוק - אם וכאשר - צפויה הקואליציה להיתקל בשורה של מכשולים, בהם מחלוקת על הנוסח הסופי שלו, מאות הסתייגויות של האופוזיציה, וקושי אפשרי בגיוס רוב בהצבעות. כבר בתחילת הדיון הודיע יו"ר הוועדה, ח"כ דוד אמסלם (הליכוד), שהוא מגיש שלוש הסתייגויות חדשות לחוק: החוק יהיה בהוראת שעה לחמש שנים, הוא לא יחול באזור סחר חופשי (אילת) ויוחרגו ממנו חנויות הנוחות בתחנות הדלק, שימשיכו לפעול כרגיל. בעקבות זאת הוחלט כי הנוסח החדש של החוק לא יכיל את חנויות הנוחות בתחנות הדלק ולא את אילת.

יו"ר ועדת הפנים דוד אמסלם, הבוקר (צילום: אוהד צויגנברג) (צילום: אוהד צויגנברג)
יו"ר ועדת הפנים דוד אמסלם, הבוקר(צילום: אוהד צויגנברג)

 

 

בדיון בוועדה נכח ראש העיר מודיעין ויו"ר מרכז השלטון המקומי, חיים ביבס, שעמד במרכזם של כמה עימותים בין המשתתפים. במהלך הדיון יצאה הוועדה להפסקה בת שתי דקות, ובמהלכה תקפה ח"כ יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו) את ביבס על כך שהוא שותק בדיון ולא תומך בח"כים המתנגדים לחוק. ביבס השיב לה: "אתם חברי הכנסת נראים בושה וחרפה. אין לכם מושג על מה אתם מצביעים". בהמשך הוא התעמת גם עם ח"כים מש"ס.

 

לפני שהחלה ההצבעה ניסתה ח"כ מרב מיכאלי (המחנה הציוני) לאפשר לביבס לדבר, אולם ח"כ אמסלם לא אפשר לו. ביבס תקף אותו: "אתם מחליטים גם על הבית הפוליטי שלי. אתם מתערבים בדבר המרכזי והמהותי שלנו. אתם מביאים לחילול שבת, לא מביאים לשמירת שבת. אתה תתערב לי בעיר שלי?". בעקבות זאת הוציא אותו אמסלם מהדיון.

 

המכשולים העומדים בפני חוק המרכולים

חוק המרכולים קובע שרשות מקומית תוכל להתיר פעילות מסחר בשבת בתחומה רק באישור שר הפנים. משמעות הדבר עבור רשויות רבות שאינן תל אביב היא שהשר הנוכחי אריה דרעי עלול לאסור עליהן להתיר פתיחת מרכולים ופיצוציות בשבתות.

 

המחלוקת סביב נוסח החוק נובעת מכך שבמובנו כיום הוא כולל גם חנויות נוחות ותחנות דלק, כפי שפורסם לראשונה ב-ynet, וכן בתי עסק משולבים נוספים, ששר הפנים יוכל להכריע שהם ייסגרו בשבת. בוועדת הפנים עדיין לא הושגו הסכמות על הנוסח.

 

הקושי השני טמון ביותר מ-1,000 הסתייגויות שהוגשו לחוק. אם כולן יישארו על סדר היום, צפוי לקואליציה פיליבסטר ארוך נוסף - שבוע אחרי סאגת חוק ההמלצות - דבר שיו"ר הכנסת יולי אדלשטיין לא צפוי להסכים לו. במקרה כזה עשוי ח"כ אדלשטיין לאפשר להפעיל את סעיף 98 לתקנון הכנסת, הקובע סדרי דיון מראש ולפיהם זמני הדיון וההצבעה ייסגרו בישיבת נשיאות הכנסת, ולאופוזיציה יהיה זמן מוגבל לנאומים.

ארכיון (צילום: אבי מועלם) (צילום: אבי מועלם)
ארכיון(צילום: אבי מועלם)
 

לאחר שיעברו את שתי המשוכות הללו, יצטרכו בקואליציה להתמודד עם שאלת הרוב. הקואליציה מונה 66 חברים, אולם חברי סיעת ישראל ביתנו צפויים להתנגד לחוק, למעט השרה סופה לנדבר שתיעדר מההצבעה (זאת משום ששר שמצביע נגד עמדת הקואליציה מפוטר לאלתר).

 

בהנחה שחברי ישראל ביתנו יתנגדו, יחסי הכוחות כבר הופכים צמודים: 61 לקואליציה מול 58 לאופוזיציה. היעדרותו הצפויה של ח"כ דוד אזולאי (ש"ס), בעקבות ניתוח שעבר, תהפוך את ההצבעה לצמודה יותר, עם רוב של שניים בלבד.

 

באופוזיציה מסמנים חוליות נוספות שיכולות לתמוך בעמדתה, דוגמת ח"כ שרן השכל מהליכוד, שנמנעה בקריאה הראשונה ומתנגדת לחוק, וח"כים מכולנו דוגמת רחל עזריה ומירב בן ארי, שבאופן עקרוני מתנגדות לחוק, אולם בשל מחויבויות סיעתיות או קואליציוניות לא ברור כיצד יצביעו.


פורסם לראשונה 01/01/2018 08:44

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: דוברות הכנסת – הדס פרוש
המליאה
צילום: דוברות הכנסת – הדס פרוש
מומלצים