שתף קטע נבחר

הרמטכ"ל: ההצהרות להפעיל מקסימום כוח בעזה בתגובה לרקטות – לא אחראיות

רא"ל איזנקוט תקף את מי שקורא להפעלת כוח יתר בתקיפות ברצועה בתגובה לירי הרקטות. הוא טען כי חמאס מעודד פיגועים בשומרון כדי לשמור על השקט בעזה. האיום בגזרה הצפונית, לדבריו, משמעותי ביותר. הוא גם מתח ביקורת על דברי אהוד ברק, שהזהיר מפני סירוב פקודה בשל התנהלות הממשלה: "לא קוראים תיגר על שלטון נבחר"

 

 

 

הרמטכ"ל נגד הביקורת על תקיפות צה"ל ברצועה: בנאום הבוקר (ג') בכנס "צבא וחברה" במרכז הבינתחומי לזכרו של רא"ל אמנון ליפקין שחק הדף רב-אלוף גדי איזנקוט את הביקורות שנשמעו בעיקר במערכת הפוליטית על תקיפות צה"ל ברצועת עזה, לאחר ירי רקטות לישראל: "אני שומע הצהרות שבעיניי הן אינן אחראיות, להגיב במקסימום כוח על רקטות שפוגעות. זה לא הדבר הנכון לעשות".

 

איזנקוט אמר עוד בנושא זה: "אנחנו לא יכולים לקבל ירי של רקטה בודדת. אנחנו מפעילים כוח בעוצמה שמשתנה. אני לא מכיר פעם אחת שצה"ל תקף מטרה שאינה מטרת טרור. לצה"ל יש הכלים הטובים ביותר".

 

בנוגע לחמאס הזהיר איזנקוט כי הארגון השולט ברצועה מנסה להוציא לפועל פיגועים ביהודה ושומרון ומלבה את השטח. "חמאס מונע מרצון לשמר את רצועת עזה שקטה ככל האפשר ולחולל פיגועי טרור ביהודה ושומרון במתווה של יחידים על בסיס תופעת דאעש", אמר הרמטכ"ל. "עברנו שנתיים לא קלות, אבל הצלחנו לייצב את המציאות שם בזכות מדיניות נכונה".

הרמטכ"ל רא"ל גדי איזנקוט (צילום: יריב כץ) (צילום: יריב כץ)
הרמטכ"ל רא"ל גדי איזנקוט(צילום: יריב כץ)
 

איזנקוט הבהיר כי אין לצה"ל כוונה לדרדר את המצב בעזה. "יש שם מציאות מורכבת של שני מיליון פלסטינים שחיים במציאות אזרחית כלכלית קשה מאוד וסכנה לקריסה הומינטרית. זה הביא את חמאס להרכין ראש וללכת לרשות הפלסטינית ולדרוש פיוס. אך יש לזכור שזה מביא לאי-יציבות".

 

באשר לחיזבאללה אמר: "חיזבאללה עבר שינוי בשנים האחרונות מארגון שחרט על דגלו את הכותרת של מגן לבנון מול מדינת ישראל למעבר ללחימה בתור שליח איראני גם בסוריה, בעיראק ובתימן. הם איבדו קרוב לאלפיים לוחמים, ועשרת אלפים נפצעו. במבחן היכולת, האיום המשמעותי ביותר נמצא בזירה הצפונית ובעיקר בלבנונית".

תרגיל צבאי בצפון (צילום: דובר צה"ל) (צילום: דובר צה
תרגיל צבאי בצפון(צילום: דובר צה"ל)
 

בהקשר לחזית הסורית הבהיר איזנקוט כי ישנה נוכחות איראנית נרחבת. "יש שם יותר מאלפיים מומחים איראנים וקרוב לאלף לוחמי מיליציות שיעיות, רובם עיראקים ואפגנים, יחד עם עוד כ-8,000 לוחמי חיזבאללה".

 

סירוב פקודה - קריאת תיגר על שלטון נבחר

איזנקוט דיבר על אחוזי הגיוס והסביר מהי חשיבותו של צה"ל כצבא העם: "היעד שלנו הוא גיוס לכול, להגדיל את כמות המתגייסים ולבצע התאמות כדי לחזק את המוטיב של צה"ל. בדור שלנו יש חשיבות עליונה לצבא העם על פני צבא מקצועי".

 

הוא ביטל את הטענות להדתה בצבא: "כמובן שזו שטות מוחלטת. אני יכול לומר שבצה"ל אין מדיניות שמקבלת לא הדתה ולא הדרה אלא להפך, לאפשר שירות משמעותי תוך שמירה על כבוד אדם. זה לא מותנה במין, דת, לאום. יש אירועים חריגים, הם בשוליים".

 

בהתייחס לדבריו של רה"מ לשעבר אהוד ברק, שטען כי סדר היום של הממשלה עלול להביא לסירובי פקודה, אמר איזנקוט: "אנחנו מלמדים את החיילים שלנו בשיעור מסודר שאומר שאתה חייב ונדרש למלא פקודות, אלא אם הן בלתי חוקיות בעליל. בעיניי סרבנות מכל סוג, בוודאי קבוצתית, היא קריאת תיגר על מה שמאחד אותנו כחברה.

 

"אני לא רואה קצינים מסרבים פקודה על רקע מדיניות. המטה הכללי של צה"ל, הקצינים, מבינים שאנחנו כפופים לדרג מדיני ופועלים על פי חוק. אולי אפשר להתווכח ולהביע עמדות שונות, אבל מרגע שניתנה הפקודה, אני לא רואה שום קצין שמסרב פקודה או קורא תיגר על שלטון הנבחר".

 

הרמטכ"ל התייחס גם לחשיפה ב"ידיעות אחרונות" וב-ynet על מכתב השמינסטים והסביר כי מכתבי הסרבנות שמופצים מדי פעם "יוצרים בעיה קשה. אנחנו צריכים להגיד מחדש - צה"ל לא בחר לפקד על יהודה ושומרון, צה"ל קיבל את זה כחליף ריבון לפני כ-50 שנים. צה"ל נתון למרות הממשלה ולא בוחר את המשימות. מי שרוצה להשפיע על הערכית יתכבד ויצטרף ליחידות האלה ויעשה את חלקו".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים