שתף קטע נבחר

"פקח חסם סתם כי בא לו": ציידי השיטפונות נחסמו

מטיילים רבים שהגיעו לתצפית על המפל בנחל צאלים התאכזבו לגלות שהדרך נחסמה: "עצרו שם עשרות כלי רכב והיה ממש בלגן". רשות הטבע והגנים: "הירידה לבריכה מסוכנת בשיטפונות וכבר היו שם מקרים רבים שדרשו חילוצים"

 

 

מטיילים שהגיעו אתמול (ו') לנחל צאלים, אחד ממוקדי הצפייה הפופולריים ביותר בשיטפונות בנגב, טוענים כי פקח של רשות הטבע והגנים מנע מהם את הגישה למקום. בנחל צאלים במדבר יהודה הייתה זרימה מרשימה ביותר של מים, אך לא כל ציידי השיטפונות הצליחו לצפות במחזה שלו הם חיכו חודשים ארוכים.

 

בעוד מזג האוויר הסוער אתמול גרם לרבים להסתגר בבתיהם, לא מעט מטיילים בחרו דווקא לנסוע לנגב ולמדבר יהודה כדי לנסות ולצוד שיטפונות. מתחילת החורף, קבוצות הוואטסאפ והפייסבוק של רודפי השיטפונות חיכו בדיוק ליום הזה, והדיווחים הכווינו רבים אל נחל צאלים.

 

רבים מציידי השיטפונות נוהגים להגיע לאזור בריכת צפירה, בריכת סלע גדולה בחלקו העליון של נחל צאלים. הבריכה נמצאת בראש מפל ענק שגובהו כ-100 מטרים, ולאחר שהיא מתמלאת במי השיטפונות היא הופכת מוקד משיכה למטיילים חובבי מעיינות שהופכים אותה לבריכת שחייה של ממש.

 

השלט שהציבה רשות הטבע והגנים בכניסה לבריכת צפירה (צילום: עמותת תיירות ערד) (צילום: עמותת תיירות ערד)
השלט שהציבה רשות הטבע והגנים בכניסה לבריכת צפירה(צילום: עמותת תיירות ערד)
 

המפל בנחל צאלים (צילום: גילי סופר, מלון בוטיק יהלים ערד) (צילום: גילי סופר, מלון בוטיק יהלים ערד)
המפל בנחל צאלים(צילום: גילי סופר, מלון בוטיק יהלים ערד)

בריכת צפירה, אתמול. מפל של 100 מטר (צילום: שיר פרלומטר) (צילום: שיר פרלומטר)
בריכת צפירה, אתמול. מפל של 100 מטר(צילום: שיר פרלומטר)

 (צילום: גילי סופר) (צילום: גילי סופר)
(צילום: גילי סופר)

הזרימה בנחל צאלים אתמול. מוקד פופולרי לציידי שיטפונות (צילום: שיר פרלומטר) (צילום: שיר פרלומטר)
הזרימה בנחל צאלים אתמול. מוקד פופולרי לציידי שיטפונות(צילום: שיר פרלומטר)

 (צילום: גילי סופר) (צילום: גילי סופר)
(צילום: גילי סופר)

בשנים האחרונות יותר ויותר מטיילים התחילו לטפס בימי שיטפונות על המצוק שמשקיף על בריכת צפירה, כדי לצפות בזרימה השוצפת במפל הגדול שיורד ממנה. "יש שביל מאוד נוח ובטוח שיורד לנחל, אבל יש אנשים שרוצים לראות דווקא את המפל, מסכנים את עצמם וגם מפריעים לקינון של עופות דורסים במקום", מסביר גילי סופר, מבעלי מלון הבוטיק יהלים בערד ומייסד עמותת תיירות ערד.

 

"רשות הטבע והגנים סגרה את כל המסלולים, גם את אלה המסומנים, ואכזבה אנשים שנסעו כל הדרך לראות שיטפון", הוסיף סופר. "עצרו שם עשרות כלי רכב והיה ממש בלגן". לדבריו, ההחלטה לסגור את הגישה לכל מסלולי הטיול באזור, הן למטיילים ברגל והן למטיילים ברכבי שטח, "הרסה גם טיולים מודרכים שנעשים פה בשיא האחריות והחוקיות".

 

ק', תושב קריית טבעון, הרחיק אתמול עד לבריכת צפירה כדי לצפות בשיטפון, ודרכו נחסמה. "שני עשורים עם ישראל מגיע לראות את הזרימה במפל ללא הפרעה עד שהגיע פקח רכוב על ג'יפ ירוק והחליט לחסום את הכניסה מהכביש, בלי הודעה מוקדמת, בלי סמכות, סתם כי בא לו", כתב ק' בפוסט בקבוצת הפייסבוק "רודפי שלום, שלווה ושיטפונות".

 

ק' הוסיף כי "הגישה לחניון הלילה של בריכת צפירה כלל אינה בשטח שמורת טבע, וכל מה שצריך בשביל לחזור הביתה בשלום זה להתרחק מקצה המצוק כשיש רוח חזקה". יש לציין כי השלט האוסר על הכניסה לאזור הוצב כבר ביום חמישי בערב, עוד לפני שהחלה זרימה כלשהי בנחל צאלים.

 

מטיילים ליד נחל צאלים. חיכו חודשים כדי לצפות בשיטפונות (צילום: גלעד שדה, Wild Trails ) (צילום: גלעד שדה, Wild Trails )
מטיילים ליד נחל צאלים. חיכו חודשים כדי לצפות בשיטפונות(צילום: גלעד שדה, Wild Trails )

 (צילום: גלעד שדה, Wild Trails ) (צילום: גלעד שדה, Wild Trails )
(צילום: גלעד שדה, Wild Trails )

 (צילום: גלעד שדה, Wild Trails ) (צילום: גלעד שדה, Wild Trails )
(צילום: גלעד שדה, Wild Trails )
עמותת תיירות ערד קוראת לרשות הטבע והגנים להסדיר נקודת תצפית על המפל. "הבעיה היא שיש תצפית מדהימה ונגישה למדי לאחת מתופעות הטבע הכי מדהימות שיש לנו להציע, אבל הגישה אסורה ואין שם שביל מסומן", אומר סופר. "מה שקורה בפועל זה שעשרות ואף מאות אנשים מסתובבים שם על המצוק הגבוה, בלי שבילים מסומנים, מסכנים את עצמם ופוגעים בטבע. עד לפני שנים אחדות היה מדובר בקומץ יודעי ח"ן, אבל היום, עם עידן המידע, כל אחד יכול לקרוא הסבר ברשת ולהגיע". לדברי סופר, "אם יסמנו שביל שמגיע לנקודה אחת שבה יתקינו מעקה כמו במקומות אחרים - לשם יגיעו האנשים, שאר המצוק יישמר, והסיכוי לאסון ייקטן".

 

להסדיר מקום בטוח, לא לסגור

עמיר בלבן, רכז תחום טבע עירוני בחברה להגנת הטבע, מוסיף כי "שיטפונות וטיולי מדבר הם אחד הנכסים הכי גדולים שיש למדינת ישראל, אבל פקח בודד שצריך לעמוד מול קהל גדול של מבקשי שיטפונות זה פתח לתקלה".

 

לדברי בלבן, "לא צריך לפנות תמיד לחסימה כאופציה הראשונה. זה אחד הפתרונות, אבל לא הבלעדי. צריך לכייל את רמת ואופן הניהול של השטח, כלומר להשתמש בעוד כלים. להגדיל את כוח האדם, לגוון אותו, להדריך מטיילים, לבצע פיתוח של השטח ולהסדיר מקום בטוח לתצפית, כמו המרפסת בעין עבדת וגשר נבי מוסא מעל נחל אוג. להסדיר ולהסביר, זה האתגר הגדול, לא רק בצאלים אלא בכל מקום בארץ. לעודד טיילות שלא פוגעת בטבע אלא מקדמת אותו".

 

מרשות הטבע והגנים נמסר בתגובה: "הירידה לבריכת צפירה מסוכנת בשיטפונות וכבר היו שם מקרים רבים של תקלות שדרשו חילוצים, ולכן חוסמים. אנחנו נבדוק את עניין ההסדרה אבל הגישה בשיטפון היא מקור הבעיה. לא התירו את הגישה גם בשנים הקודמות, יכול להיות שנכנסו בעבר ללא אישור".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: עמותת תיירות ערד
חסימת הכניסה לבריכת צפירה
צילום: עמותת תיירות ערד
מומלצים