שתף קטע נבחר

חשמל, מים ועומס יתר: כך תתמודדו עם תקלות בחורף

הפקק קפץ? יש תקלה בדוד החשמל? חיברתם מפזר חום לשקע לא מתאים? בימים גשומים אלו, מכשירי החשמל עובדים שעות נוספות. בשילוב הגשמים, הסיכוי לתקלות גבוה יותר. אתר "המקצוענים" עם עצות מצילות חיים

הגשמים של הימים האחרונים אתגרו את מערכת החשמל. נזילות מים, רטיבות, הפעלת כמות גדולה של מכשירי חשמל במקביל וחיבור גופי חימום לשקעים – יכולים להסתיים בקצר במקרה הטוב, ובהתחשמלות במקרה הרע. כדי לשמור על בטיחותכם, הנה כמה כללים שכדאי להקפיד עליהם בעת תקלה במערכת החשמל.

 

עוד כתבות בנושא:

מים חמים ומהר: הכל על מאיץ חום בדוד

דוד שמש: העיקר האמינות

להתקין דוד שמש במקום דוד חשמל - זה כדאי?

 

סבלתם מקצרי חשמל בימים האחרונים? בדקו את ממסר הפחת

אם סבלתם מקצר חשמלי בימי הגשמים האחרונים, לא צריך למהר להזמין חשמלאי. תחילה בדקו בעצמכם את תקינות ממסר הפחת. זהו כפתור טסט הממוקם בלוח החשמל (ומסומן באות T) ותפקידו לנתק אוטומטית את המפסק הראשי במקרה של קצר או כל תקלה אחרת בחשמל. אם למשל חדרו מים לגוף החשמלי של מכונת הכביסה, כפתור הפחת יקפוץ כדי למנוע סכנת התחשמלות. חשוב לוודא שהוא תקין, באמצעות בדיקה פשוטה: פשוט לחצו עליו ובדקו שאכן זרם החשמל בכל הבית מתנתק.  

 

"לפני ביצוע הבדיקה, חשוב שתיגשו ללוח החשמל כשאתם נועלים נעליים ושתנתקו מכשירים גדולים (מקרר, מזגן, מכונת כביסה, מייבש כביסה) וכן מכשירים יקרים הפועלים באמצעות כרטיס אלקטרוני (תנור חשמלי, טלוויזיה, מחשבים)", אומרים במוקד השירות של אתר "המקצוענים". "זאת, משום שנזק באחד מהם יכול לגרום להשבתת המכשיר ולתיקון שעלותו תהיה גבוהה במיוחד, ולעתים כלל לא תשתלם, מה שיחייב אתכם לרכוש מכשיר חדש. אם החשמל בבית לא "נפל" בעקבות הלחיצה על הכפתור, סימן שיש בו תקלה. במקרה כזה, אל תהססו והזמינו חשמלאי לתיקון התקלה".

 

אם התקלה היא נקודתית, תוכלו לנסות לאתר את מקור הקצר. כדי לבודד את הגורם לקצר, תוכלו להוריד את כל מתגי החשמל שבלוח למטה, ובכל פעם להרים אחד, כדי לראות איזה אזור בבית מקצר. לאחר שגיליתם את מקור התקלה, תוכלו להשאיר את המתג הספציפי למטה. כך, עד להגעת חשמלאי, תוכלו ליהנות מחשמל ביתר אזורי הבית. אם תרצו לברר איזה מכשיר חשמלי בדיוק מקצר, תוכלו לנתק את כל המכשירים החשמליים ולהוריד את כל המתגים באותו האזור, ולהדליקם אחד אחד עד לאיתור התקלה.

 

אם מקור התקלה הוא מכשיר חשמלי זול יחסית (מפזר חום, טוסטר, קומקום), יהיה כלכלי יותר לרכוש אחר במקומו מאשר לשלם דמי ביקור לחשמלאי. אם לעומת זאת, מקור הקצר הוא בחוטי חשמל רופפים, גוף תאורה או שקע חשמלי – אין לנסות לתקן אותם עצמאית, אלא יש להזמין חשמלאי מוסמך.

 

    (צילום: .shutterstock) (צילום: .shutterstock)
(צילום: .shutterstock)

מה הסיבות העיקריות ל"קפיצת" המספק הראשי? מוקד השירות: "הסיבה העיקרית היא במקרה של קצר בין חוטי החשמל. זה לא בהכרח בשל תקלה במכשיר חשמלי, אלא יכול להיות גם בשל שקע עם חוטים רופפים או גוף תאורה שיש בו תקלה. אפשרות נוספת היא חדירת מים אל תחתית דוד החשמל. סיבה שנייה היא במקרה של עומס יתר.

 

"אם מפעילים כמות מכשירי חשמל שנחשבים לצרכני חשמל גבוהים, במקביל, מעבר לעומס שמערכת החשמל בדירה מאפשר, המפסק יקפוץ. במקרה כזה, כדאי להימנע מהפעלה של מכשירי חשמל כמו מזגן ומכונת כביסה במקביל. לטווח ארוך, כדאי להתייעץ עם חשמלאי האם כדאי לעבור ממערכת חד-פאזית לדו-פאזית, ואף לתלת-פאזית, בשל ריבוי מכשירי החשמל ההולך וגדל בשימוש הביתי".

 

עדיין לא מאוחר לבדיקה תקופתית של מערכת החשמל  

אחת לשנה, לפני תחילת עונת החורף, מומלץ לבצע בדיקה תקופתית של תקינות מערכת החשמל. בבדיקה זו בודק חשמלאי את תקינתו לוח החשמל: שאין כתמי רטיבות בלוח החשמל, שהחוטים אינם רופפים (מצב שיכול לגרום לניצוצות ולשריפה) ושההארקה בדירה תקינה. בהיעדר הארקה, אפשר להתחשמל אם נוגעים בטעות בגוף מתכתי ברגליים יחפות. מוקד השירות: "עלות בדיקה תקופתית היא כ-300-400 שקל. במידה שיש צורך בתיקון, הרי שעלות הבדיקה מקוזזת מעלות התיקון.

 

"במהלך בדיקת תקינות החשמל, בקשו מהחשמלאי לבדוק גם את תקינות אספקת החשמל לדוד החשמלי. אם הדוד מקצר, לא כדאי למהר להזמין מתקין דוודים, כדי למנוע מצב שבו מציעים לכם להחליף את הדוד, כשמדובר בסדך הכל בבעיה הקשורה למערכת החשמל".

 

רטיבות ליד קיר עם מקור חשמל מסוכנת

אם זיהיתם נזילת מים או רטיבות בקיר, בקרבת מקור חשמלי, אל תהססו והזמינו חשמלאי. מוקד השירות: "הדבר המסוכן ביותר הוא נזילת מים בקרבת לוח החשמל. במצב זה, יש לטפל במקור הנזילה לאיטום ברמה הגבוהה ביותר בקרבתו. כמו כן, רטיבות בקיר אשר בו שקעים חשמליים, מסוכנת. הדבר קריטי בשקעים של צרכני חשמל כבדים (מזגן, מכונת כביסה, מקרר וכו'). אם אתם חוששים להימצאות מים בתוך השקע, נתקו מיידית את המכשיר החשמלי ממנו וכסו אותו במסקנטייפ עד להגעת חשמלאי".

 

מפעילים רדיאטור או מפזר חום? שימו לב שהשקע מתאים

לא כל שקע בבית מתאים למתח החשמלי הנדרש לגוף חימום. מוקד השירות: "אם אתם מחברים רדיאטור או מפזר חום לשקע חשמלי, ודאו שהשקע הוא של לפחות 16 אמפר. אם אין לכם שקע כזה בחדר אותו תרצו לחמם, הימנעו מהפעלת גוף החימום על העוצמה המקסימלית. כמו כן, הימנעו מחיבור מכשירי חימום אלו לשקע אשר מחוברים אליו בעזרת מפצל מכשירי חשמל נוספים".

 

מחפשים חשמלאי? לרשימה המלאה

 

ynet הוא שותף ב"אתר המקצוענים" 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים