שתף קטע נבחר

חוב מזונות בהוצל"פ: למה חשוב לבדוק שוב?

ביורוקרטיה וחוסר מודעות עלולות להביא להגדלת חובות כספיים של אבות ללא כל צידוק משפטי. כך ניתן להימנע מתשלומי מזונות עודפים. מדריך

נתחיל במובן מאליו – מזונות צריך לשלם. אדם צריך לשלם מזונות לילדיו בהתאם לחוק ולסכומים שנפסקו על ידי בית המשפט. ואולם, תשלומי המזונות צריכים להיות בהתאם לחוק – ולא מעבר לכך. חוב מזונות שמגיע להליכי הוצאה לפועל עלול לגדול בשל בקשות שונות של בת הזוג לשעבר, לעתים ללא בסיס משפטי, רק בשל חוסר מודעות של החייב.

 

כיצד ניתן להימנע מתשלומי מזונות עודפים בהוצאה לפועל? לפחות אחת לשנה חשוב לבדוק מה כולל החוב כדי להימנע מתשלום כספים שאינכם מחויבים בהם.

 

 (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

 

תפקיד רשמי ההוצאה לפועל

רשמי הוצאה לפועל הם רשות מנהלית ולא שופטת. כלומר, לעתים קרובות הם מתפקדים כ"קופה רושמת" אם אין התנגדות מהצד השני. לכן, על החייב בתיק ההוצאה לפועל לבדוק שהסכומים שבהם הוא מחויב תואמים את פסק הדין ושהזוכה לא מנסה להוסיף הוצאות שאינן קשורות.

 

דרישת תשלום – רק לשנתיים הקודמות

חוק המזונות מגביל לשנתיים את התקופה שבגינה ניתן לתבוע חוב מזונות בהוצאה לפועל. כלומר, פתיחת תיק מזונות יכולה להתייחס אך ורק למזונות שלא שולמו בשנתיים שקדמו לפתיחת התיק. כדי לתבוע חוב מזונות בגין התקופה שקדמה לאותן שנתיים, יש לקבל את אישור בית המשפט.

 

לדוגמה, ב-2014 זכתה אישה בפסק דין שקבע שעל בעלה לשעבר לשלם לה דמי מזונות, אולם הבעל לא שילם והיא גם לא קיבלה את הכסף מהביטוח הלאומי. ב-2017 היא ביקשה לפתוח תיק הוצאה לפועל על כל החוב בגין שלוש השנים האחרונות. במקרה זה מוסמך רשם ההוצאה לפועל לפתוח את התיק רק בגין החוב שנצבר בשנתיים האחרונות, אלא אם כן האישה מקבלת את אישור בית המשפט לתבוע את מלוא החוב.

 

ישנם מקרים שבהם חרף המגבלה הזו מצליחה הזוכה בתיק לעקוף את המגבלה ולהגדיל את החוב כך שיכלול גם את התקופה שקדמה לשנתיים האמורות, ללא אישור בית המשפט. איך הדבר נעשה בפועל? האישה מגיעה להוצאה לפועל זמן מה אחרי שנפתח התיק ומבקשת לבצע "הגדלת חוב" עבור הסכומים שהצטברו לפני השנתיים האחרונות.

 

בקשה כזו של האישה מסווגת לעתים קרובות כ"בקשה מנהלית" שכלל לא מגיעה לידיעת הרשם, ולכן החוב מוגדל באופן אוטומטי בניגוד לחוק.

 

הוצאות חריגות

פסקי דין שעוסקים במזונות מחייבים לעתים קרובות את הבעל לשלם גם מחצית מהוצאות החינוך ומההוצאות הרפואיות החריגות. ישנם מצבים שבהם האישה מגישה להוצאה לפועל הוצאות בגין ילדים שעבורם האב לא חייב לשלם, כמו ילדיה מאב אחר או ילדיו של בן זוגה. במצבים אחרים האישה ממשיכה להצהיר על הוצאות גם כאשר הילד כבר לא זכאי להן (למשל דרישה להשתתף בהוצאות צהרון אף שהילד כבר בן 9).

 

"טרטור" החייב

במצבים קיצוניים, מגיעה האישה כל שבועיים להוצאה לפועל ומבקשת להגדיל את החוב בסכום נמוך (למשל בעוד 200 שקל). רשמי ההוצאה לפועל מעבירים את הבקשה לתגובת האב וקובעים שבהיעדר תגובה – החוב יוגדל. מה שקורה בפועל הוא שלחייב אין כוח "לריב" בתכיפות כזו על סכומי כסף נמוכים, שאינם מצדיקים שכירת עורך דין, וכך יוצא שהחוב גדל ותופח, ללא הצדקה אמתית.

 

מה הפתרון?

הדרך הפשוטה היא לעקוב אחרי הגדלות החוב המבוצעות בתיק. החוק מאפשר לחייב להתגונן בהוצאה לפועל בטענת "פרעתי" שלפיה הוא לא חייב לשלם את הכספים העודפים. אין חובה שמעקב כזה יהיה יומי או שבועי והוא יכול להיעשות פעם בשנה.

 

החייב יכול להעלות טענת "פרעתי" ללא הגבלה. כלומר, גם אם חלפו שנתיים מאז פתיחת תיק ההוצאה לפועל – החייב יכול לטעון שהוא לא צריך לשלם את הכספים.

 

לפיכך רצוי שכל אדם שקיים נגדו תיק בהוצאה לפעול בגין חוב מזונות יעבור פעם בשנה על הגדלות החוב ויבדוק אם הסכומים הגיוניים ואם חויב רק בסכומים שהיה צריך לשלם.

 

בהקשר זה חשוב לשים לב שהגשת טענת "פרעתי" לא מוצדקת על סכומים שכבר נפסק שיש לשלם עלולה לגרום לחיוב בהוצאות כנגד המגיש. מאידך, אם מתברר שהאישה הגישה הגדלות חוב לא מוצדקות – היא עשויה להיות מחויבת בהוצאות לטובת האב.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: Shutterstock
אילוסטרציה
צילום: Shutterstock
צילום: אילן לורנצי
עו"ד איתמר לנדאו
צילום: אילן לורנצי
מומלצים