שתף קטע נבחר

התקווה הדמוקרטית הבאה: אופרה ווינפרי

על רקע פרסום הספר שחושף את חולשותיו של הנשיא המכהן, הפציעה המגישה הפופולרית. אפילו אם לא תרוץ לנשיאות, השפעתה תהיה דרמטית. גם בלי מפלגה ובלי משרה פוליטית היא מצליחה לדבר אל ההמונים בשפתם

 

ווינפרי בטקס גלובוס הזהב (צילום: AP) (צילום: AP)
ווינפרי בטקס גלובוס הזהב(צילום: AP)
לא רק הקור העז דכדך השבוע את תושבי וושינגטון, אלא גם רצף הפרסומים על הנשיא טראמפ ומעלליו בבית הלבן. הספר החדש על טראמפלנד, "האש והזעם" של מייקל וולף הסעיר את המרחב התקשורתי. אף שהספר לא חשף אמת שלא הייתה ידועה, כוחו בפרטים הקטנים ששרטטו עוד קווים לדמותו של הנשיא, ולפיהם מגדירים אותו גם הקרובים לו ביותר "רפה שכל, טמבל, מטומטם ולא כשיר לתפקיד".

 

אמריקה ידעה שאדם בלתי שגרתי נכנס לבית הלבן אבל רצתה להאמין כי הוא יצמח לתוכו, יתרסן ויאמץ קוד התנהגות נשיאותי. התקווה הזאת נגוזה. בשבוע הבא, כאשר יציין טראמפ שנה לנשיאות, רבים סבורים שהוא הביא לאמריקה אלף גוונים של חרפה.

 

ואולם השבוע הפציעה איזו תקווה שגרמה לאנשים לחייך ולהזכיר למה פעם היו כל כך גאים באמריקה: אופרה ווינפרי נשאה נאום מכונן שעורר השראה, כשקיבלה את פרס גלובוס הזהב על מפעל חייה. היא התקבלה בתשואות והזכירה את ימיו הגדולים של אובמה, כאשר כבש את ההמונים בנאומים שהיו תמהיל של סיפור אישי מרתק ולצדו ציור של תקווה גדולה. המסקנה הקולקטיבית הייתה שהיא מכינה את הקרקע למרוץ לנשיאות. אפילו בן זוגה בארבעת העשורים האחרונים לא הכחיש זאת.

 

 

דבר והיפוכו. טראמפ וווינפרי (צילום: רויטרס,AP) (צילום: רויטרס,AP)
דבר והיפוכו. טראמפ וווינפרי(צילום: רויטרס,AP)
במפלגה הדמוקרטית נשמעו קולות מתמוגגים. הם כל כך קיוו שהילרי קלינטון תנצח, וכשזה לא קרה נכנסה המפלגה הדמוקרטית למעין קומה. כבר יותר משנה לא הופיע על במתם מועמד או מועמדת פוטנציאליים. הם נראים כמי שאחז אותם שיתוק עם תבוסתה של קלינטון, שעדיין לא אמרה את המילה האחרונה, ופה ושם אוהדיה עדיין משתעשעים בתקווה כי תשוב, אם כי הסיכוי לכך נמוך.

 

אז הפציעה אופרה, בעלת אימפריית התקשורת, מגישה פופולרית שנתפסת בציבור כמי שמסמלת את העובדה שהחלום האמריקני בר השגה, בדיוק כמו שסימל זאת ברק אובמה כאשר החל את המרוץ שלו לבית הלבן.

 

ווינפרי הביאה איתה במשך עשורים רבים הרבה חמלה ואהבה, והתמסרה בכל מאודה לדבר אחד  - היא רצתה לעזור לאנשים לחיות בדרך הטובה ביותר עבורם. היא ניפצה טאבו בנושאים שעליהם לא דיברו לפניה בטלוויזיה כמו עוני, אלכוהוליזם, גירושים, ניצול נשים וניצול ילדים. היא לא הייתה רק כוכת טלוויזיה אלה מלכת הלבבות, בעיקר בקרב נשים שחורות ולבנות מהפרברים, שני ציבורים שהמפלגה הדמוקרטית צריכה להביא לקלפיות כדי לנצח.

 

ווינפרי היא בדיוק מה שטראמפ לא: חכמה, בעלת ידע, יש לה קסם אישי, אנשים אוהבים אותה. היא יודעת לחשמל קהל בדברי תבונה לא בהתססת שנאה או באמירות מפלגות. היא יודעת לאהוב בחזרה. היא לא רק הקימה את מועדון הספרים על שמה כדי לדרבן אמריקנים לקרוא, כשהיא מדברת ניכר כי היא אישה של ספר: לא רק מוכרת ספרים אלא גם קוראת אותם.

אובמה מעניק לווינפרי את מדליית החירות הנשיאותית  (צילום: AP) (צילום: AP)
אובמה מעניק לווינפרי את מדליית החירות הנשיאותית (צילום: AP)
עם קלינטון, לפני עשור (צילום: AP) (צילום: AP)
עם קלינטון, לפני עשור(צילום: AP)
  

אבל בדיוק כמו טראמפ היא מיליארדרית, כוכבת טלוויזיה, חסרת כל ניסיון צבאי או מדיני, ומעולם לא נשאה בתפקיד פוליטי. העולם הולך ומשתנה, וכוכבי ריאליטי הופכים למנהיגים. אולי טוב יהיה למעצמה אם אחרי ימי טראמפ תשב על כיסאו מישהי שהיא ההיפוך הגמור שלו. זאת יכולה להיות הברקה וגם תיקון. הילרי הייתה כל כך קרובה לשבת על הכיסא בחדר הסגלגל, ומגיע לאמריקה שסוף סוף תנהיג אותה אישה.

 

אבל ספק אם בסופו של דבר ווינפרי תרוץ. יש לה חושים טובים והיא יודעת שבדיוק כמו שטראמפ נחשב לא כשיר לתפקיד, כך יוכלו לומר זאת עליה. היא אמנם כוכבת גדולה, אבל היא לא בדיוק מתיישבת על המשבצת של מנהלת משא ומתן עם קים ג'ונג און או מוציאה את הצבא למלחמה.

 

בינתיים היא סיפקה לאומה האמריקנית רגע גדול של נחת, וגם זה משהו בימים שבהם נקרעות זו אחר זו כל המסכות שכיסו את פניו של הנשיא המכהן.

 

כבר עתה, מבלי לדעת מה תחליט בסוף, היא הצליחה לנער את המצביעים הליברלים ואת המפלגה הדמוקרטית כדי שיתחילו לחשוב איך הם מנצחים את טראמפ. גם אם היא עצמה לא תרוץ, יש להניח שתהיה בקו החזית ותסייע למועמד הדמוקרטי, בדיוק כפי שעשתה למען ברק אובמה בשתי מערכות בחירות. כך או אחרת במרוץ הבא ההשפעה שלה תהיה דרמטית, כי גם בלי מפלגה ובלי משרה פוליטית היא מצליחה לדבר אל ההמונים שמריעים לה בכל מקום שאליו היא מגיעה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים