שתף קטע נבחר

חיל האוויר תקף בדרום רפיח. הפלסטינים: "היעד - מנהרה"

דובר צה"ל הודיע כי מטוסי קרב תקפו "תשתית טרור": "חמאס אחראי לכל המתרחש ברצועת עזה". הפלסטינים: היעד היה מנהרה בגבול עזה-מצרים. קודם לכן נמסר כי מעבר הסחורות כרם שלום לא ייפתח בגלל הערכת מצב. נתניהו האשים את חמאס: "מדובר בתשתית טרור מרכזית שלהם"

 

מטוסי קרב של חיל האוויר תקפו אמש (שבת) תשתית טרור בדרום רפיח, סמוך לגבול עזה-מצרים. כך הודיע דובר צה"ל. מקורות ברצועה אמרו שצה"ל תקף מנהרה בגבול עזה-מצרים. בהודעת צה"ל הוטלה על חמאס האחריות ליעד שהותקף: "ארגון הטרור חמאס הוא האחראי לכל המתרחש ברצועת עזה וממנה".

 

לפי הפלסטינים יעד התקיפה היה מנהרת הברחה בגבול עזה-מצרים. באזור זה נחפרו בעבר מנהרות המשמשות להברחת אמצעי לחימה מחצי האי סיני למחבלים ברצועת עזה. התקיפה הייתה באזור שבין רפיח לכרם שלום. באזור זה נחפרו בעבר והופצצו גם כמה מנהרות שחצו את הגבול לישראל, מהמנהרה ששימשה לחטיפת גלעד שליט ועד למנהרה שחוללה את "צוק איתן". 

 

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס לתקיפה לפני המראתו להודו: "צה"ל תקף תשתית טרור מרכזית של חמאס ברצועת עזה. יש מי שאומר שצה"ל תוקף דיונות של חול. זה לא נכון. אנו מגיבים על התקיפות נגד ישראל בתקיפות מאוד שיטתיות של התשתיות שמכוונות נגדנו. חמאס צריך להבין שלא נרשה את המשך ההתקפות הללו ונגיב בעוצמה עוד יותר גדולה".

מטוס F-15 של חיל האוויר. ארכיון  (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
מטוס F-15 של חיל האוויר. ארכיון (צילום: רויטרס)

 

צה"ל לא נוהג להפרסם את מיקומי התקיפות בעזה, ומסתפק לרוב בכיוונים כלליים כמו צפון, דרום או מרכז הרצועה. הפעם, ההקפדה בהודעה של דובר צה"ל הייתה יתרה: "רפיח סמוך לגבול עזה-מצרים". נכון לשעה זו, ניתן לפרסם רק שהתיאום הביטחוני בין צה"ל לצבא המצרי בשנים האחרונות נשמר ואף התחזק.

 

מאז מבצע צוק איתן צה"ל נמנע מלתקוף מנהרה בשטח העזתי, ועשה זאת במשורה כניצול הזדמנות אחרי ירי של רקטות, כדי לא להסלים את המצב. ביתר המקרים בצה"ל השמידו מנהרות כאשר היו בשטח ישראל בלבד, מה שמחריג את התקיפה הנוכחית, אם יתברר שאכן מדובר במנהרה שהותקפה על ידי מטוסי הקרב. התקיפה אמש הייתה אחרי ימים שקטים יחסית מירי רקטות, ולאחר דעיכה בכמות ההפגנות בגבול הרצועה.

פועלים בצד הפלסטיני של כרם שלום, ארכיון (צילום: AFP) (צילום: AFP)
פועלים בצד הפלסטיני של כרם שלום, ארכיון(צילום: AFP)

לפני כן נמסר כי מעבר כרם שלום לא ייפתח היום בעקבות הערכת מצב. במערכת הביטחון לא מסרו פרטים נוספים על סיבת סגירת המעבר. מתאם פעולות הממשלה בשטחים, האלוף יואב (פולי) מרדכי, עדכן את גורמי הרשות הפלסטינית על ההחלטה שלא לפתוח את מעבר כרם שלום. בשבוע שעבר התייחס מרדכי למצב בעזה, ואמר: "הרצועה היא אזור כושל. 90 אחוזים ממי השתייה לא ראויים לשתייה, 60 אחוזים של אבטלה בקרב הצעירים ואני יכול להוסיף עוד הרבה נתונים. הבעיה היא בעיקרה של חמאס והרשות הפלסטינית, אבל מדינת ישראל מאוד מושפעת מכך".

 

לדברי אלוף מרדכי, המתווה המדיני ולא רק הביטחוני הוא ש"אם בעזה היה פירוז של חמאס מהנשק שלו, מהמנהרות שלו, מהברחות האמל"ח, ופתרון לסוגיית השבויים והנעדרים - אפשר להפוך את עזה להזדמנות כלכלית מאוד גדולה. אפשר להשקיע בתשתיות, חיפושי גז ולהפוך אותה לנורא מצליחה. כלכלה כושלת באזורים חסרי משילות יכולים לייצר טרור ומלחמה. כלכלה יציבה לא מחייבת הגעה למלחמה ולעימותים, וזה מרכיב ונדבך נוסף לתפישת הביטחון של צה"ל".

אלוף מרדכי (צילום: חיים צח, לע"מ) (צילום: חיים צח, לע
אלוף מרדכי(צילום: חיים צח, לע"מ)
 

הפלסטיני שנורה למוות בידי חיל הים המצרי מול חופי רפיח (צילום: AFP) (צילום: AFP)
הפלסטיני שנורה למוות בידי חיל הים המצרי מול חופי רפיח(צילום: AFP)

הסירה שהותקפה. סירת דייגים או סירת הברחה? ()
הסירה שהותקפה. סירת דייגים או סירת הברחה?

תקרית חריגה נוספת הייתה בליל שבת בגבול מצרים-רצועת עזה, שם נורה למוות פלסטיני מול חופי רפיח בירי מספינת חיל הים המצרי. בעזה אמרו כי ההרוג, עבדאללה זידאן (33) הוא דייג, אך לא מן הנמנע שמדובר בניסיון הברחה כושל. צבא מצרים עושה מאמצים רבים למנוע הברחות בגבול רצועת עזה ובעבר כבר ירה לעבר פלסטינים שניסו להבריח אמצעי לחימה וחומרים נוספים מחצי האי סיני לרצועה ולהיפך.

 

מנגנוני הביטחון של חמאס פתחו בחקירת הארוע ולפי הממצאים הראשונים לטענתם לא נעשתה חצייה של הגבול המצרי על ידי הדייג ההרוג וסירתו. חמאס פרסם הודעת גינוי לירי ולהריגתו של הדייג העזתי בידי חיל הים המצרי. "מגנים את הירי הישיר של צבא מצרים נגד הדייגים ללא כל הצדקה. תושבי עזה נמצאים במצור וזכותם לחיות בחירות וכבוד ככל העמים". במחאה על הריגתו של הדייג החליט איגוד הדייגים בעזה להשבית את עבודתו החל מהיום ולמשך יממה וחצי.

  

ביום חמישי נהרג נער פלסטיני בעימותים סמוך לגדר המערכת בין רצועת עזה לישראל. בתקרית נפצעו עוד שני בני אדם. לדברי הפלסטינים, אמיר אבו מוסאעד, בן 16, נורה בחזהו ממזרח למחנה הפליטים אל-בורייג' שבמרכז הרצועה. מצה"ל נמסר בנוגע לתקרית ברצועה כי אש נורתה לעבר שלושה מסיתים מרכזיים וזוהו פגיעות. כ-50 פלסטינים הפגינו בשני מוקדים בגבול הרצועה, יידו אבנים לעבר גדר המערכת והבעירו צמיגים.


פורסם לראשונה 13/01/2018 22:30

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
מטוס F-15 של חיל האוויר. ארכיון
צילום: רויטרס
מומלצים