שתף קטע נבחר

השר ישראל כץ: "חמאס חטף מכה כואבת"

חבר הקבינט סבור כי הפצצת המנהרה היא תוצאה מוצלחת של הישגים טכנולוגיים יחידים במינם - ומזהיר כי גם המצרים עלולים להגיב. במעבר כרם שלום נדהמו: "אנחנו מסייעים לעזה, למה הפלסטינים עושים את זה? כל האזור מלא במנהרות"

 

 

 

שר התחבורה והשר לענייני מודיעין ישראל כץ, חבר הקבינט המדיני-ביטחוני, סבור כי "חמאס חטף הלילה מכה כואבת" כיוון שמנהרת תקיפה שעליה עמלו אנשיו פוצצה על ידי צה"ל. "המענה שאנחנו בונים כרגע, תת-קרקעי ומעל הקרקע, יושלם בשנה הבאה וישים סוף לאיום האסטרטגי הזה של מנהרות התופת. חמאס צריך להבין את המסר - לא יילך לו בדרך הזאת", אמר הבוקר (א') כץ לאולפן ynet. תוואי המנהרה עבר בשטח ישראל לאורך 180 מטרים וחדר גם למצרים. דובר צה"ל קבע כי "זו לא מנהרת הברחה. ייתכן שחמאס תכנן לתקוף את המעבר בעתיד".

 

השר קשר כתרים לטכנולוגיה הישראלית ש"אין לאף מדינה אחרת בעולם, והתוצאה היא תוצאה מדהימה. איום המנהרות הוא לא איום אסטרטגי על ישראל, הוא לא יכול לכבוש את ישראל או לסכן את ביטחונה, אבל הוא איום חמור מאוד במונחים של המאבק מול ארגון כמו חמאס, שחטיפת אזרחים וחיילים, שהרג ורצח ילדים, נשים - בשבילם זה דגל גדול".

 

את המנהרה תיאר כמנהרת תקיפה: "מתברר שיש כאן מנהרות משולבות שחודרות לישראל וממשיכות מכאן לתוך אזורים במצרים. מערכת המודיעין המצרית, המערכת הביטחונית המצרית, מנסה כרגע להפשיר את היחסים בין חמאס לאבו מאזן, בין השאר כדי להפחית את החיבור בין חמאס לדאעש בסיני וכדי להפחית את האיום על מצרים. החפירה הזאת, לא רק שהיא עניין ישראלי - היא גם עניין מצרי. הם חופרים וחותרים, תרתי משמע, תחת שטח ריבוני מצרי לפעולות התקפיות, לפעולות של העברת לוחמים ואמצעי לוחמה. הדבר הזה ודאי גם ייענה בתגובה מצרית".

 

אזור מעבר כרם שלום נסגר הבוקר (צילום: בראל אפרים) (צילום: בראל אפרים)
אזור מעבר כרם שלום נסגר הבוקר(צילום: בראל אפרים)

כרם שלום מהצד הפלסטיני (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
כרם שלום מהצד הפלסטיני(צילום: רויטרס)

כץ הזכיר את התוכנית שהציע בעבר, "תוכנית האי-פרדות - לבנות אי מאובטח בים ובנמל ולאפשר לעזה מוצא לעולם, להשתחרר מכל האחריות האזרחית על עזה. הרי מה קרה כאן אתמול? הופצצה מנהרה שבין השאר עוברת תחת מעבר כרם שלום, שהוא מקור החמצן והאספקה ההומניטרית של ישראל לעזה. יש אבסורד יותר גדול מזה? אנחנו מספקים והם חופרים. אני רוצה להפסיק את האנומליה הזאת, לבודד ולהפריד בין העניין האזרחי לבין העניין הצבאי".

 

"למה הפלסטינים עושים את זה לעצמם"?

אחד המנהלים במעבר כרם שלום תהה מה האינטרס הפלסטיני בפעולה מסוג זה: "אנחנו שם כדי לסייע לעזה, זה המקום שממנו נכנסות סחורות לרצועה - אז למה הפלסטינים עושים את זה? אני לא מצליח להבין".

 (צילום: בראל אפרים) (צילום: בראל אפרים)
(צילום: בראל אפרים)

 (צילום: בראל אפרים) (צילום: בראל אפרים)
(צילום: בראל אפרים)

 (צילום: דובר צה"ל) (צילום: דובר צה
(צילום: דובר צה"ל)
 

עובדי מעבר כרם שלום, צוותי שינוע הסחורות ונהגי המשאיות, התבשרו במוצאי שבת כי המעבר יהיה סגור בימים הקרובים. כל המשלוחים המתוכננים הוקפאו. אחד המנהלים במקום אמר: "מאז ומתמיד ידענו שיש מנהרות, עוד בימים שעבדנו במעבר קרני, שכיום סגור, וגם במעבר כרם שלום. זה תמיד תרחיש שדיברו עליו והכינו אותנו אליו, אז אני לא מופתע".

 

ואולם את האינטרס הפלסטיני הוא מתקשה לפענח: "אני באמת לא מבין מדוע הם עושים את זה, הרי זה המקום היחידי שממנו נכנסות סחורות לעזה. אני לא מצליח להבין את האינטרס שלהם. זה צינור החמצן היחידי שלהם, זה אבסורד".

 

הוא ציין עוד: "המציאות בעזה היא בלתי נסבלת, זו חבית חומר נפץ. אני יודע בדיוק מה הם מקבלים ומה נכנס לרצועה, ואני יכול לומר בוודאות שהמצב ההומניטרי בעזה בלתי נסבל".

 

כעובד במעבר הוא חש בטוח: "אני תמיד חושב בצורה הגיונית שלא יקרה כלום כי בסך הכול אנחנו שם לטובתם. אבל מסתבר שזה לא ככה, אם הם חופרים מנהרות מתחת לרגליים שלנו".

 

שמעון תורג'מן, שבבעלותו כמה משאיות שמובילות סחורות מישראל למעבר כרם שלום, כבר התרגל למצב. שני בניו וחתנו עובדים איתו ונמצאים רוב הזמן בכרם שלום. "אני לא מופתע שמצאו מנהרה. כל האזור מלא מנהרות. חמאס רוצה לפגוע בכל מי שבדרך, לחטוף אזרחים, להוציא פיגועים, לעשות בלגן. זה תמיד היה ככה".

 

ואולם הוא לא מתכוון לשנות דבר: "נמשיך לעבוד בכרם שלום, אני ובני המשפחה שלי, כי זאת הפרנסה שלנו. כבר שנים שאנחנו עובדים שם והתרגלנו למצב. גם אם הם ימשיכו לחפור מתחת לרגליים שלנו, נמשיך לעבוד שם". לדברי תורג'מן, את המשאיות שהעמיסו הוא ואנשיו לקראת היום הוא קרקע, "עד שנקבל אישור להגיע למעבר. נשארנו עמוסים בסחורות, והמשאיות עומדות. ומי מפסיד מזה? רק תושבי עזה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: בראל אפרים
מעבר כרם שלום נסגר
צילום: בראל אפרים
מומלצים