שתף קטע נבחר

שיעורי מחול עבור אנשים החיים עם פרקינסון

"לא יכולתי לדמיין את האופן שבו הפרויקט הזה יתהווה, ואיך השיעורים הללו - שמתקיימים בסטודיו הלהקה, ישפיעו עלינו כיחידים וכקבוצה". לקראת כנס "קהילה בתנועה" שיתקיים ללא עלות ב-18-19 בינואר ביפו, יסמין גודר מספרת על העברת שיעורי מחול לאנשים החיים עם מחלת הפקינסון

לפני שלוש שנים לא ידעתי הרבה על מחלת הפרקינסון, ולמען האמת, גם לא חוויתי עשייה קהילתית מתמשכת. הייתי מעורבת בפרויקטים קצרים של מפגש עם קהילות שונות, אבל תמיד היו לי עניין ושאיפה לפתח פרויקט שיאפשר לאנשים שאינם נמצאים ב"בועת המחול" כניסה ישירה באמת לעשייה של להקת המחול שלי, וללהקה - למצוא דרכים להיפתח לעוד ידע והשפעות.

 

כאשר שאפתי שהיצירות והפעילות שלנו כלהקה יגיעו לקהל מגוון ורחב יותר, לא יכולתי לדמיין את האופן שבו הפרויקט הזה יתהווה, ואיך השיעורים הללו - שמתקיימים בסטודיו הלהקה, ישפיעו עלינו כיחידים וכקבוצה. השיעורים השפיעו עלינו כמורים - אתגרו אותנו ופתחו אותנו לפרקטיקות חדשות, פתחו אותנו לתחומי עניין חדשים שעלו מתוכם ולהיכרות מחודשת אחד עם השני, ובסופו של דבר, גם היוו השראה לתהליכי היצירה ולאופי היצירות האחרונות שלי עצמן, בייחוד "רגש משותף" ו"פעולה פשוטה".

 

צפו בחלק משיעור מחול:

 

 

הכל התחיל כשהוצע לי להיות השותפה הישראלית של פרויקט "הפרעה/ Störung". שהחל ביוזמתם של מוניקה ג'ילט וג'וזף מקרט מטעם תאטרון פרייבורג גרמניה. הפרויקט חיבר בין רקדנים וכוראוגרפים, אנשים שחיים עם פרקינסון, רופאים ומדענים - במטרה לחקור היבטים שונים של התנועה האנושית ושל הפרעות תנועה.

 

הפרויקט, שארך כשנה, שם דגש על יצירת תהליכים, הכרויות לא צפויות, והפריה-הדדית בין הקהילות השונות, כאשר בלב העשייה שובץ שיעור מחול חד-שבועי שהועבר על ידי רקדן לאנשים שחולים עם פרקינסון בארץ ובגרמניה. 

 

בכל שיעור, לצד המורה, קיים צוות של מתנדבים ורקדנים שתומכים במהלך השיעור. (צילום: תמר לם) (צילום: תמר לם)
בכל שיעור, לצד המורה, קיים צוות של מתנדבים ורקדנים שתומכים במהלך השיעור.(צילום: תמר לם)

 

לאחר למידה משותפת אודות מחלת הפרקינסון, הביטויים הפיזיים שלה, והגישות השונות המתקיימות בעולם לשיעורי מחול עבור אנשים החיים עם פרקינסון, הקבוצה: שולי אנוש, סיגל ברגמן, ענת ועדיה, שירי טייכר אופיר יודילביץ', אורי שפיר ואני - רקדנים וכוראוגרפים כולם, החליטה שהשיעורים שלנו יהיו בנויים על הידע הספציפי שכל אחד מאיתנו מביא, ממקורות שונים ומגוונים.

 

מפגש שמהווה מקור לשותפות ולהשראה

כך השיעורים שלימדנו עד כה הושפעו מקפוארה, גישות טיפוליות כמו שיטת אלכסנדר ופלדנקרייז, ואפילו עבודה קולית ותרגילי קונטקט אימפרוביזציה. בכל שיעור, לצד המורה, קיים צוות של מתנדבים ורקדנים שתומכים במהלך השיעור. בבסיס של כל זה, מתקיים המפגש שמהווה מקור לשותפות ולהשראה - בין אמנים פעילים בתחום המחול, לבין אנשים שמחלתם מחייבת אותם להתמחות בתנועה, לעתים לראשונה בחייהם.

 

לאור ההצלחה והעוצמה של המפגשים האלו, שהתבטאו בהנאה ובהקלה למשתתפים - תנועתית וחברתית, ובסיפוק ובעניין הרבים שקיבלנו המורים - החלטנו להמשיך איתם, גם כשהתקציב והפרויקט המקורי בשיתוף תיאטרון פרייבורג נגמר.

 

בלב העשייה שובץ שיעור מחול חד-שבועי שהועבר על ידי רקדן לאנשים שחולים עם פרקינסון בארץ ובגרמניה (צילום: תמר לם) (צילום: תמר לם)
בלב העשייה שובץ שיעור מחול חד-שבועי שהועבר על ידי רקדן לאנשים שחולים עם פרקינסון בארץ ובגרמניה(צילום: תמר לם)
 

 

ב-2017 קיבלנו תמיכה מ"קרן תד אריסון", שאיפשרה לנו לחזור להציע את השיעורים בחינם, ואף להוסיף עוד שיעור בשבוע. הקהילה שנוצרה מתוך השיעורים הצמיחה גוף ידע עשיר שאותו אנו מעוניינים לחלוק, לאתגר ולהרחיב – ועל כן, אני נרגשת לציין שלוש שנים של שיעורי מחול עכשווי לאנשים החיים עם מחלת הפרקינסון עם כנס "קהילה בתנועה" - שיתקיים ב-18-19 בינואר.

 

הכנס הוא הזדמנות לחלוק עם הקהל הרחב בחינם את הקסם שמתרחש בשיעורים, את ההשלכות של המפגש הזה על כל השותפים לו, וכן להפעיל עשייה יצירתית, קהילתית ורב-תחומית באפיקים שונים.

 

כנס "קהילה בתנועה" מזמין את הקהל להתבונן, לחוות ולבחון מחדש מחשבה ותנועה, מחול ואיכות חיים, ואמנות ככוח המניע שינוי בקהילה. הוא גם מזמין את הקהילה שעוטפת את השיעורים הללו: האנשים עם הפרקינסון, המשפחות ומעגלי התמיכה, הרקדנים, הכוראוגרפים והמתנדבים שמרכיבים את צוות השיעורים - לקבל העשרה, העמקה והרחבה של תחום הידע הזה, ולחגוג את הדרך שכבר נעשתה.

 

כנס "קהילה בתנועה" מזמין את הקהל להתבונן, לחוות ולבחון מחדש מחשבה ותנועה, מחול ואיכות חיים, ואמנות ככוח המניע שינוי בקהילה (צילום: תמר לם) (צילום: תמר לם)
כנס "קהילה בתנועה" מזמין את הקהל להתבונן, לחוות ולבחון מחדש מחשבה ותנועה, מחול ואיכות חיים, ואמנות ככוח המניע שינוי בקהילה(צילום: תמר לם)

 

 

"קהילה בתנועה" יכלול מופעים, סדנאות חווייתיות, מפגשים והרצאות-אורח. את הפעילות ינחו אנשי מחול מישראל ומחו"ל, אנשי אקדמיה - וחולי הפרקינסון עצמם. בין האורחים מחו"ל: דיוויד לוונטל - מייסד ומנהל תכנית Dance for PD - Parkinson's Disease, שפועלת בלהקת המחול מארק מוריס שבניו-יורק ומשמשת כמודל ב-24 מדינות שונות; רוברטו קסארוטו - מנהל אמנותי באיטליה ויוזם פרויקט Dance Well - מחקר תנועתי לפרקינסון; מוניקה ג'ילט - רקדנית וכוראוגרפית, יוזמת שותפה לפרויקטים "BrainDance" ו-"הפרעה/ Störung" - שניהם חוקרים כיצד תחום המחול יכול לשחק תפקיד במרחבים חברתיים ורב-נושאיים.

 

ד"ר שרה יוסטון, מרצה בכירה באוניברסיטת רוהמפטון באנגליה, תציג את מחקר זוכה פרסים שערכה על החוויה של אנשים עם פרקינסון שרוקדים. המחקר נערך בבלט הלאומי של אנגליה, ונפרש על-פני ארבע שנים.

 

בנוסף יתקיימו הרצאות של פרופ' עידן שגב, מנהל המחלקה לנוירוביולוגיה באוניברסיטה העברית בירושלים, ופרופ' זלי גורביץ', משורר ופרופסור (אמריטוס) לאנתרופולוגיה באוניברסיטה העברית. בכנס יתקיים מפגש משותף למנהיגים של פרויקטים קהילתיים בתחום המחול, שיפתח בהרצאה של אילנית תדמור - יזמית פרויקטים חברתיים של תנועה ומחול ומנהלת התכנית "רקדן בקהילה", ששמה לה למטרה להביא מחול לפריפריה גאוגרפית וחברתית בישראל.

 

  • כנס "קהילה בתנועה" יתקיים ב- 18-19 בינואר בבית מנדל, רחוב התקומה 1, יפו. הכניסה לכל אירועי הכנס היא חינם, בהרשמה באתר של יסמין גודר או במקום.
  • לתכנית הכנס ולהרשמה מראש לחצו כאן . 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: תומס קנז
יסמין גודר
צילום: תומס קנז
רוח טובה
יד שרה
כיתבו לנו
מומלצים