שתף קטע נבחר

הבנקים חויבו להוזיל עמלות לאוכלוסיות חלשות? אז מה

החל מספטמבר 2016 הבנקים מחויבים להעביר לקוחות קשישים ובעלי מוגבלויות למסלול עמלות מוזל. אולם בשטח, שתי תביעות שהוגשו לאחרונה מצביעות על כך שבבנק לא ממהרים לשום מקום, וחלק מהלקוחות הרלוונטיים ממשיכים לשלם יותר. בנק ישראל: "הבנקים מצייתים להוראות הפיקוח. נשמח לקבל מידע על הפרות"

שתי תביעות ובקשה להכיר בהן כייצוגיות, שהוגשו לאחרונה לבית המשפט המחוזי בחיפה כנגד בנק לאומי והפועלים, מצביעות על כך שהבנקים לא ממהרים ליישם באופן מלא את החובה החלה עליהם להוזיל את מחירי העמלות לציבור הקשישים ובעלי המוגבלויות.

 

נזכיר כי מאמצע שנת 2014, הבנקים נדרשו להציע ללקוחות השונים מסלולי עמלות מוזלים, הכוללים "סל עמלות" שכולל פעולות באמצעי ישיר (אינטרנט, טלפון, אפליקציה, מכונה אוטומטית) וכן פעולות באמצעות פקיד.

 

במקרים רבים, הסלים הללו עשויים להוזיל את עמלות העו"ש בעשרות אחוזים. אולם המעבר לתוכנית המסלולים לא צבר כל כך תאוצה. ההיענות בציבור הייתה חלשה, ומעטים יחסית עברו לתוכנית המוזלת, אם מחוסר ידיעה או סתם שאננות.

 

נכון לסוף שנת 2016, רק 2.6 מיליון חשבונות זוהו מתוך 6.8 מיליון בעלי פוטנציאל לחיסכון במעבר לתוכנית המסלולים. אולם בפועל, מאז החלה הרפורמה ב-2014 ועד אז, נרשם מעבר למסלולים המוזלים רק ב-330 אלף חשבונות בלבד.

 (צילום: AFP) (צילום: AFP)
(צילום: AFP)
 

כדי לסייע לאוכלוסיות חלשות, החליטו בפיקוח על הבנקים שהחל מחודש ספטמבר 2016 לקוחות שהם אזרחים ותיקים או לקוחות בעלי מוגבלות, אשר צירופם לשירות המסלולים הבסיסי זוהה על ידי הבנק ככדאי עבורם, יצורפו באופן יזום על ידי הבנק. במילים אחרות - הבנק חייב לנתב אותם למסלול מוזל יותר.

 

ההוראה הזו אכן סייעה לעשרות אלפי לקוחות שענו להגדרה והעמלות שלהן הוזלו, אלא שמתברר, שהבנקים לא ביצעו את החובה המוטלת עליהם באופן מלא, ולמעשה לקוחות העונים להגדרות ממשיכים לשלם עמלות יקרות ולא נותבו למסלול המוזל.

 

בתביעה שהוגשה לאחרונה כנגד בנק הפועלים על ידי לקוח המוגדר בדרגת נכות יציבה של 68% ואי כושר בדרגה של 100% ומחזיק בתעודת נכה, הוא מציין כי פנה מספר פעמים בשנים האחרונות לבנק בבקשה לקבל הנחה בעמלות בשל היותו נכה.

 

לדבריו, בבנק השיבו לו כי לא קיימת כל מסגרת להנחה. הבנק לא ניתב אותו למסלול המוזל ולא עדכן אותו על זכאותו לכך. כך גילה כי במשך שנה (אוקטובר 2016 – אוקטובר 2017) הבנק גבה ממנו 54 שקלים יותר ממה שאמור היה לשלם, לו היה במסלול המוזל.

 

מקרה דומה ארע ללקוח בבנק לאומי. בעל נכות יציבה מעבודה של 100%, המקבל קצבת נכות מביטוח לאומי ומחזיק גם כן בתעודת נכה, טען שגם הוא פנה מספר פעמים לסניף הבנק וביקש לקבל הנחה, אך נענה בכל אותן פעמים כי בבנק לא מוגדרת הנחה לאדם נכה.

 

למרות כניסת ההוראה לתוקף, הבנק השאיר אותו בחיוב עמלות על פי התעריפון ולא ניתב אותו למסלול המוזל כנדרש. בעקבות זאת הוא שילם 91 שקל יותר בגין התקופה הזו על עמלות.

 

לטענת התובעים, ההערכות הן כי קיימים עוד לקוחות רבים העונים להגדרות המחייבות את הבנק לנתב אותם למסלול מוזל. אך לדבריהם, הבנקים בחרו שלא לעשות זאת.

 

מבנק ישראל נמסר בתגובה: "הנחת המוצא שלנו היא שהבנקים מצייתים להוראות הפיקוח. עם זאת, כמובן שהפיקוח נוקט צעדים לוודא זאת.

 

"הדרכים לוודא זאת בכל התחומים, כמו גם בנושא לעיל, הן באמצעות ביקורות יזומות בתאגידים הבנקאיים והן באמצעות מידע שזורם אלינו אודות הפרות בערוצים שונים, וביניהם הקשר היומיומי הישיר שיש לנו עם הציבור באמצעות היחידה לפניות הציבור, התקשורת, חברי כנסת, ארגונים חברתיים, תביעות ייצוגיות ופניות עיתונאים.

 

"עד כה לא היה לנו מידע על הפרות בנושא הזה. נשמח לקבל את המקרים כדי לבחון את הנושא לעומק ולאכוף את ההוראות שלנו ככל שאכן יש בעיה ביישומן בבנק כלשהו".

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים