שתף קטע נבחר

פצצה באצטדיון וכוח "דג מלוח": הניסיונות לחיסול ערפאת

תוכנית להשמדת הנהגת אש"ף באצטדיון בביירות, הזנקות ליירוט מטוסים בשמי הים התיכון, הטלת פצצות מפנטומים: פרט לביטול ברגע האחרון של הניסיון להפיל מטוס, משרטט ספר חדש של רונן ברגמן את התוכניות הישראליות הדרמטיות לחיסול מנהיג הפלסטינים

ערפאת ב-1987. שרד (צילום: AP) (צילום: AP)
ערפאת ב-1987. שרד(צילום: AP)

לעתים הוא חמק, לפעמים האחראים על הפעולות עצרו אותה לאחר שלא התקבל אישור לנוכחותו במקום ובמקרים אחרים החשש מהרג אזרחים הביא לביטול הפעולה: יאסר ערפאת היה על הכוונת הישראלית במשך עשרות שנים, אבל בסופו של דבר הוא מת ממחלה, בגיל מבוגר. בספרו החדש "השכם להורגו", שקטעים ממנו פורסמו ב"ניו יורק טיימס", פירט עיתונאי "ידיעות אחרונות" רונן ברגמן בהרחבה על הביטול ברגע האחרון של הניסיון להפיל מטוס לאחר שהתברר כי ערפאת לא היה עליו, ומנה גם מקרים רבים אחרים של ניסיונות לחסל את מנהיג אש"ף. הנה כמה מאותן תוכניות דרמטיות.

 

לאחר שערפאת הקים את פתח ב-1959, במוסד לא לקחו ברצינות אותו ואת חבריו והגדירו אותם כסטודנטים ואינטלקטואלים. שש שנים לאחר מכן, כשפתח החל לבצע פעולות טרור ראשונות נגד ישראל, האחראי על פעולות המוסד באירופה ביקש מראש המוסד להורות ליחידת קיסריה לפרוץ למשרד בפרנקפורט שבגרמניה ששימש את ערפאת כבסיס מבצעי, ולחסל אותו.

 

 

"אנחנו יכולים לעשות זאת בקלות", אמר רפי איתן, לימים שר בממשלה, לראש המוסד אז מאיר עמית. לפי איתן, עמית סירב כי ראה באנשי פתח לא יותר מחבורת פושעים צעירים. "חבל שלא הקשיבו לי", אמר רפי איתן עשרות שנים לאחר מכן. "כך היו נחסכים חיי אדם רבים". אבל בסופו של דבר גישת איתן התקבלה. במודיעין האמינו במשך עשרות שנים שחיסול מנהיג אש"ף יפתור את הבעיה הפלסטינית.

 

האוכל היה חם, ערפאת כבר לא היה שם

מיד לאחר מלחמת ששת הימים פתח ערפאת בסדרת פעולות טרור במזרח ירושלים וביהודה ושומרון. לאחר קבלת מידע מוקדם, חיילי צה"ל פרצו לבית שבו שהה, אבל כמה דקות מאוחר מדי. הם מצאו את האוכל שלו חם על השולחן, אבל הוא כבר לא היה שם.

 

תוכניות אחרות היו מפורטות יותר. בעקבות השראה שנלקחה מהסרט "השליח ממנצ'וריה", במשך שלושה חודשים ב-1968 נעשה ניסיון להפוך אסיר פלסטיני למחסל בשורות ישראל - בדומה לשטיפת המוח שעבר גיבור הסרט כדי שיתנקש בנשיא ארצות הברית. אבל התוכנית לא עלתה יפה: חמש שעות אחרי שחרורו לביצוע המשימה, הוא הסגיר עצמו למשטרה המקומית, העביר לה את אקדחו והסביר שהמודיעין הישראלי ניסה לבצע לו שטיפת מוח כדי שיחסל את ערפאת.

ערפאת ב-1984 (צילום: AP) (צילום: AP)
ערפאת ב-1984(צילום: AP)

ב-1988, לצד אבו ג'יהאד (צילום: AP) (צילום: AP)
ב-1988, לצד אבו ג'יהאד(צילום: AP)

ערפאת בבגדד, לצד סדאם חוסיין וחוסני מובארק (צילום: AP) (צילום: AP)
ערפאת בבגדד, לצד סדאם חוסיין וחוסני מובארק(צילום: AP)

בעקבות הטבח המזעזע בנהריה של בני משפחת הרן באפריל 1979, הורה רמטכ"ל צה"ל דאז רפאל איתן לאלוף פיקוד הצפון אביגדור (יאנוש) בן גל: "תהרוג את כולם". הכוונה, לפי ברגמן, הייתה לחסל את כל אנשי אש"ף ואלו הקשורים לארגון בלבנון. בעקבות זאת מונה מאיר דגן, לימים ראש המוסד, להוביל את מאמצים אלו בדרום לבנון.

 

מבצע אולימפיה

ב-1981 מונה אריאל שרון לשר הביטחון והוא שוב שם את המטרה על ערפאת. בכתבה ב"ניו יורק טיימס" נכתב כי הוא נתן אור ירוק לבן גל ולדגן לפתוח במבצע שהיה עשוי לשנות את ההיסטוריה של המזרח התיכון, "מבצע אולימפיה". הכוונה הייתה שיחידה שכביכול אין לה קשר לישראל תטמין פצצות מתחת למתחם VIP בבנייה באצטדיון בביירות, שבו ב-1 בינואר 1982 הייתה אמורה הנהגת אש"ף להתכנס. בלחיצת כפתור, כל ההנהגה הפלסטינית הייתה מושמדת.

 

הכול היה מוכן, כולל הפצצות שהוטמנו ושלושה כלי רכב עמוסים בחומרי נפץ שהיו אמורים לחנות ברחובות ליד האצטדיון - שהיו אמורים להתפוצץ בעת שהניצולים יברחו מהמקום. אבל קבוצה של קציני אמ"ן שהביעה חשש כבד מהרעיון פנתה לראש הממשלה ביחד עם סגן שר הביטחון דאז מנחם בגין ודרשה מדגן להורות לו לבטל את המבצע. "אתה לא יכול סתם לפוצץ אצטדיון שלם", אמר אחד מהם לבגין, "כל העולם ירדוף אחרינו". בגין ביטל את המבצע.

 

באותו זמן, שרון כבר פעל על תוכנית גדולה בהרבה. ביוני אותה שנה ישראל פתחה במלחמת לבנון הראשונה ואחת המטרות הייתה חיסול ערפאת. כוח פעולה מיוחד, שכונה "דג מלוח", הוקם לצורך העניין. הוא מינה את שני המומחים שלו למבצעים מיוחדים, דגן ורפי איתן, כדי לפקח על כך. עוזי דיין, המפקד היוצא של סיירת מטכ"ל, מונה לפקד על המבצע. אמ"ן ניסה כל העת לאתר את תנועות ערפאת וגישת המתקפה המועדפת הייתה תקיפה מהאוויר. אבל הפצצות לא פגעו בערפאת, ששינה כל הזמן את השגרה שלו.

מאיר דגן. פיקח על כוח "דג מלוח" ()
מאיר דגן. פיקח על כוח "דג מלוח"

אריק שרון. שם את ערפאת על הכוונת ()
אריק שרון. שם את ערפאת על הכוונת

רפי איתן. "חבל שלא שמעו בקולי" (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
רפי איתן. "חבל שלא שמעו בקולי"(צילום: מוטי קמחי)

ב-3 ביוני 1982 חצה העיתונאי אורי אבנרי, המזוהה עם השמאל, את קו החזית לעבר ביירות כדי לראיין את ערפאת בלב בירת לבנון. צוות "דג מלוח" החליט לנצל הגעה של שלושה עיתונאים כדי להחדיר קבוצת מחסלים היישר לערפאת. ויכוח פרץ בין חברי קבוצה אם נכון לסכן אזרחים ישראלים, ואולי אפילו לגרום למותם. לפי ברגמן, הם פסקו בחיוב - אבל ערפאת חשד ואנשי כוח המשימה כשלו בניסיון לעקוב אחריו בסמטאות דרום ביירות.

 

חודשיים לאחר מכן נעשה ניסיון לחסל מהאוויר את מנהיג אש"ף. ערפאת היה אמור להיות בבניין משרדים ומטוסי פנטום נשלחו במטרה להפציץ אותו. אבל ערפאת שוב ניצל. הפצצות נפלו לפני שהוא הגיע למקום. אבל כוונת שרון לחסל את ערפאת לא דעכה. לפי עמוס גלבוע, בכיר באמ"ן, שרון ורפול "פשוט מתו לחסל אותו". בעקבות זאת כוח "דג מלוח" הפך ל"מבצע דג זהב", אבל המשימה נותרה זהה.

 

בהמשך הכין חיל האוויר תוכנית אחרת. אנשי החיל גילו מקום בים התיכון שבו חולפים מטוסי נוסעים, אך אין כיסוי מכ"ם של אף מדינה. למשימה גויסו מטוסי בואינג 707 מצוידים במכ"ם ובמערכות תקשורת. תחת הוראותיו הישירות של שרון, התנהל מעקב קבוע אחר תנועותיו של ערפאת ומטוסי F-15 ו-F-16 היו בכוננות יירוט. במהלך תשעה שבועות, מנובמבר 1982 עד תחילת ינואר, המטוסים הוקפצו לפחות חמש פעמים במטרה לפוצץ מטוסים שנשאו את ערפאת, רק כדי לקבל הודעת ביטול אחרי ההמראה.

 

כל הניסיונות הללו ורבים אחרים לחסל את האיש המזוהה ביותר עם המאבק הפלסטיני כשלו. ב-11 בנובמבר 2004, בגיל 75, ערפאת מת בצרפת.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים