שתף קטע נבחר

סערת "חוק השואה": נתניהו ומקבילו הפולני סיכמו למצוא הבנות

ניסיון לרכך את העימות בין ירושלים לוורשה: ברקע קידום הצעת החוק בפרלמנט הפולני, שלפיה יוטל מאסר על מי שיאשים את הפולנים בשואה, שוחח רה"מ עם מקבילו. סוכם לפתוח בדיאלוג על מנת להגיע להבנות בנושא

 

נתניהו ומורביצקי (צילום: אלכס קולומויסקי, gettyimages) (צילום: אלכס קולומויסקי, gettyimages)
נתניהו ומורביצקי(צילום: אלכס קולומויסקי, gettyimages)

מנסים להנמיך את הלהבות: ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח אמש (יום א') בטלפון עם ראש ממשלת פולין מתאוש מורביצקי. ברקע סערת קידום החוק בפרלמנט הפולני, שיסיר את אחריות המדינה האירופית מזוועות השואה, סיכמו השניים לפתוח בדיאלוג מיידי בין צוותים של שתי המדינות כדי לנסות להגיע להבנות בנושא החקיקה.

 

סגן שגריר פולין בישראל פיוטר קוזלובסקי הגיע אתמול לשיחת הבהרה במשרד החוץ לאחר קידום החוק שלפיו יוטל עונש של שלוש שנות מאסר על מי שיאשים את הפולנים בזוועות השואה. קוזלובסקי זומן שלשום לשיחה, שבה השתתפו סמנכ"ל אירופה במשרד החוץ רודיקה רדיאן-גורדון וראש חטיבת תפוצות ודתות עקיבא תור.

 

אחרי כרבע שעה יצא קוזלובסקי מהמשרד ואמר: "אנו לא מנסים למחוק את ההיסטוריה אלא דווקא לעשות אמת. שמעתי בשיחה מה שציפיתי לשמוע". החוק החדש אושר בבית התחתון וכעת אמור לעבור לאישור בבית העליון. הוא ייכנס לתוקף רק לאחר שיחתום עליו הנשיא אנדז'יי דודה.

 

נתניהו אמר אתמול בפתח ישיבת הממשלה השבועית כי "אין לנו מקום לסילוף האמת או להכחשת השואה. אתמול הבעתי את התנגדותי לגבי החוק הפולני, החוק צריך לעבור עוד שני שלבים והבעתי את עמדתנו שצריכים לשנות אותו. לא נקבל שום ניסיון לשנות את ההיסטוריה. השגרירה שלנו בוורשה שוחחה עם ראש ממשלת פולין והבהירה את עמדתנו. שגריר פולין זומן למשרד החוץ ושמע את אותם הדברים. אנחנו זוכרים כל יום את ששת מיליוני אחינו".

 

ראש ממשלת פולין מורביצקי השתתף ביום שבת בטקס לציון 73 שנה לשחרור אושוויץ והתייחס לחלקה של פולין בשואה: "בפולין הכבושה מי שסייע ליהודים נידון למוות מייד, אזרחים פולנים הוצאו להורג לאחר שניסו להגן על יהודים, לכן ב'יד ושם' חסר עדיין עץ מיוחד לפולין - עץ פולני. אושוויץ הוא הלקח המר ביותר שנותר מהדרך שבה אידיאולוגיה מרושעת מסוגלת ליצור גיהינום עלי אדמות. יהודים פולנים וכל הקהילות שנפגעו צריכים לשמור על זיכרון הנרצחים בידי הנאצים. אושוויץ-בירקנאו זה לא שם בפולנית, ו'העבודה משחררת' הוא לא ביטוי בפולנית".

 

 

יו"ר מפלגת יש עתיד ח"כ יאיר לפיד הגיב בטוויטר ואמר: "אני מגנה בכל תוקף את החוק החדש שעבר בפולין המנסה להכחיש את מעורבות אזרחים פולנים רבים בשואה. אף חוק פולני לא ישנה את ההיסטוריה. פולין הייתה שותפה לשואה. מאות אלפי יהודים נרצחו על אדמתה מבלי לפגוש קצין גרמני אחד".

 

בעקבות הדברים תקפה שגרירות פולין בישראל את לפיד בטוויטר וכתבה לו: "הטענה המופרכת שלך מראה כמה חיוני הוא חינוך על השואה אפילו כאן בישראל. הכוונה של הצעת החוק בפולין היא לא להלבין את העבר, אלא להגן על האמת מפני דברי דיבה כאלו".

הכניסה לאושוויץ. לפי הצעת החוק, אסור לכנותו "מחנה השמדה פולני" (צילום: AP) (צילום: AP)
הכניסה לאושוויץ. לפי הצעת החוק, אסור לכנותו "מחנה השמדה פולני"(צילום: AP)

ברקע הדברים יצוין כי גורם בכיר במשרד החוץ אמר שלשום כי "מעבר לעובדה שהעיתוי של הצעת החוק הפולנית הוא אומלל, צריך לומר ביושר שהתוכן שלה ברובו נכון, מחנות המוות לא היו פולניים. לפני שהפוליטיקאים הישראלים רצים למיקרופון צריך לקרוא את טיוטת הצעת החוק. היא לא מכחישה את השואה. היא בהחלט אומרת את האמת שמחנות המוות לא היו פולניים אלא גרמניים, נקודה. גרמניה היא האחראית לשואה".

 

במקביל, הקונגרס היהודי העולמי הביע הערב התנגדות חריפה להצעת החוק וכינה אותה "מעשה של ערפול ההיסטוריה והתקפה על הדמוקרטיה". רוברט זינגר, מנכ"ל הקונגרס היהודי העולמי, אמר: "מובן כי הפולנים רגישים לכל התייחסות להשמדה הנאצית ומחנות הריכוז כ'פולניים', כיוון שהיו ממוקמים על אדמה פולנית, והם מעוניינים להבהיר כי הגרמנים, ולא הפולנים, הם אחראים על הקמת ותפעול מפעלי המוות הללו, שבהם נרצחו מיליוני יהודים בזמן השואה. הוא הוסיף כי לפי ההערכות, יותר מ-70 אלף פולנים שאינם יהודים נספו אף הם באושוויץ בלבד.


פורסם לראשונה 28/01/2018 23:18

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אלכס קולומויסקי, gettyimages
נתניהו ומורביצקי
צילום: אלכס קולומויסקי, gettyimages
מומלצים