שתף קטע נבחר

שני שיעורים השבוע בבתי הספר: כך הפולנים רצחו יהודים

ברקע קידום "החוק הפולני", הורה שר החינוך בנט לקיים שיעורים שיתמקדו במעורבות עמי אירופה ושיתוף הפעולה שלהם ברצח יהודים: "פולנים רבים רצחו יהודים, הלשינו והסגירו. עלינו לוודא שתלמידי ישראל יכירו את המציאות"

תגובת משרד החינוך ל"חוק הפולני": ברקע קידום הצעת החוק בפרלמנט בפולין, שלפיה יוטל מאסר על מי שיאשים את הפולנים בשואה, הורה שר החינוך נפתלי בנט למנכ"ל משרדו שמואל אבואב להקדיש השבוע בבתי הספר שני שיעורים ללימוד השואה, בדגש על מעורבות עמי אירופה ושיתוף הפעולה שלהם ברצח יהודים. בעקבות ההנחיה, הפיץ הבוקר (יום ב') משרד החינוך מערך שיעור בנושא "תגובת האוכלוסייה במדינות הכבושות על ידי הנאצים לגורל היהודים בשואה".

 

מערך השיעור, שגובש בשיתוף עם "יד ושם", מיועד לתלמידי כיתות ז' עד י"ב, ומטרתו מסייע למורים להנגיש לתלמידים מידע מהימן בנושא, על רקע הליך החקיקה שמתקיים בימים אלה בפרלמנט הפולני.

שר החינוך בנט במצעד החיים: "לוודא שתלמידי ישראל מכירים את המציאות" (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
שר החינוך בנט במצעד החיים: "לוודא שתלמידי ישראל מכירים את המציאות"(צילום: מוטי קמחי)

מערך השיעור מכיל מגוון הצעות לחומרי למידה רלוונטיים: חומרים מאתר "יד ושם", סרטוני עדויות של ניצולים, מקורות היסטוריים ושאלות לדיון בכיתה. "מערך השיעור מאפשר לתלמידים להעמיק בנושא, תוך שימת דגש על העובדות ההיסטוריות והנסיבות שהובילו להירצחם של היהודים בפולין ובכלל בשטחי אירופה המזרחית (לרבות ברית המועצות) באירופה המערבית, בצפון אפריקה ובבלקן", אמרו במשרד החינוך.

 

בפתח מערך השיעור נכתב כי הצעת החוק עוררה "תגובות נזעמות בציבור הישראלי, הערני לניסיונות השונים להכחיש את מעורבות האוכלוסייה המקומית במדינות השונות, בהן פולין, במעורבות בשואת העם היהודי. מערך שיעור זה נועד לסייע לקהל המורים להנגיש לתלמידים את הנושא, להבהיר להם את מהות הדיון הציבורי, ולציידם במידע שיסייע להם לגבש את עמדתם בסוגיה".

 

בין היתר נכתב: "בדצמבר 1941 החל לפעול מחנה השמדה ראשון בחלמנו שבפולין, בו הושמדו יהודים. בתוך כמה חודשים הקימו הנאצים על אדמת פולין מחנות השמדה נוספים: אושוויץ-בירקנאו, בלז'ץ, סוביבור, טרבלינקה ומיידנק. יהודים הובאו למחנות אלה מכל רחבי אירופה. רובם המכריע נרצחו מיד עם הגיעם".

 

"איתור היהודים, תפיסתם ושילוחם למחנות הצריך שיתוף פעולה נרחב של האוכלוסייה המקומית, (אשר בעצמה נרדפה על ידי השלטון הנאצי). שיתוף פעולה זה בא לידי ביטוי בהתעלמות מגורלם של היהודים ('העומדים מן הצד'), בהלשנות על יהודים והסגרתם, ואפילו השתתפות פעילה ברצח עצמו (משתפי הפעולה). כך לדוגמה, כ-200,00 מיהודי פולין נרצחו על ידי הפולנים עצמם. בה בעת, חשוב להזכיר ולהאדיר את אותם אנשים, בהם כ-6,700 פולנים, אשר בחרו לסייע ליהודים ולהצילם, על אף המחיר הכבד של סיכון עצמם והיקרים להם. אלה הם 'חסידי אומות העולם".

 

בסיכום מערך השיעור נכתב: "לולא השתתפו אזרחים כה רבים מחוץ לגרמניה במסע ההשמדה, היו הרבה פחות יהודים נרצחים בשואה. עם זאת, מספר הנספים עלול היה להיות גדול יותר לולא לא-גרמנים אחרים שלא שיתפו פעולה ואפילו הפריעו".

 

שר החינוך נפתלי בנט אמר: "עובדה היסטורית היא שפולנים רבים סייעו לרצח יהודים, הלשינו, הסגירו, רצחו בעצמם יהודים בזמן השואה, ואף לאחריה. אכן המושג 'מחנות השמדה פולניים' אינו מדויק שכן מדובר במחנות השמדה גרמניים על אדמת פולין. אבל, כאמור, אי אפשר להתעלם מהעובדה שיש לא מעט פולנים ששיתפו פעולה עם הנאצים - ועלינו לוודא כי תלמידי ישראל מכירים את המציאות כפי שהתרחשה. את עובדות אלה יש ללמד ולהשריש בדור הצעיר. על כן, הוריתי למערכת החינוך להקדיש שעתיים כבר השבוע ללימוד הנושא".

 

מנכ"ל משרד החינוך, שמואל אבואב, הוסיף כי "בתקופת השואה כ-200 אלף מיהודי פולין נרצחו על ידי הפולנים עצמם. תלמידי ישראל צריכים ללמוד ולהכיר עובדה זו, בעיקר עכשיו, על רקע ניסיונות לטשטש עובדות היסטוריות. מערך השיעור שגובש משמש נדבך נוסף עבור מערכת החינוך, בהנחלת סיפורו של העם היהודי".

 

יו"ר ועדת החינוך, התרבות והספורט, ח"כ יעקב מרגי, קרא לשר החינוך בנט במהלך ישיבת ועדת החינוך להקפיא את המסעות לפולין עד לתיקון הצעת החוק החדשה שאישר הפרלמנט הפולני.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: gettyimages
יהודים באושוויץ
צילום: gettyimages
מומלצים