שתף קטע נבחר

מסתמן: גם בישראל יגבילו את הסיגריה האלקטרונית "אייקוס"

המלחמה בסיגריה האלקטרונית של פיליפ מוריס עולה שלב - מומחים בארה"ב קבעו שהסיגריה לא מצמצמת מחלות או מוות. ליצמן: "אם זו החלטת ה–FDA, גם משרד הבריאות יאמץ את חוות הדעת"

 


מכה קשה לחברת הטבק "פיליפ מוריס": אם מינהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) יאמץ את חוות הדעת שסיגריית "אייקוס" החשמלית אינה מזיקה פחות מסיגריה רגילה, סגן שר הבריאות יעקב ליצמן מתחייב שגם משרד הבריאות בישראל יאמץ אותה.

 

המשמעות היא איסור עישון במקומות ציבורים והגבלה על פרסום ושיווק. עד כה התהדרה החברה במחקרים שהיא עצמה יזמה ומימנה, שלפיהם המכשיר מזיק לבריאות פחות ממוצרי טבק אחרים.

 

לא פחות מזיקה. סיגריית האייקוס ()
לא פחות מזיקה. סיגריית האייקוס

 

"נאמץ את ההחלטה האמריקנית"

חוות הדעת של ועדת המומחים על סכנות השימוש בסיגריה החדשה פורסמה בימים האחרונים, לאחר שפאנל המומחים סבר שפיליפ מוריס לא הצליחה להוכיח ש"אייקוס" מזיקה פחות מסיגריה רגילה. ברוב של שמונה חברים, ללא מתנגדים ועם נמנע אחד, הצביעו המומחים נגד טיעוני חברת הטבק, הגורסת שהסיגריה החדשה פחות מסוכנת. עם זאת קיבלו חברי הוועדה במידה מסוימת את טענת פיליפ מוריס כי "אייקוס" מפחיתה את החשיפה בגוף לכימיקלים מסוכנים, ובכל זאת - החשיפה הנמוכה לא תורמת לצמצום משמעותי של מחלות או מוות.

  

המלצת ועדת המומחים אינה מחייבת את מינהל המזון והתרופות האמריקאי, שבעיקרון רשאי להתעלם ממנה ולקבל את טיעוני פיליפ מוריס. אך הסיכוי שהמינהל יתעלם מההמלצות נמוך מאוד מאחר שה־FDA הוא-הוא שמינה את הוועדה. פיליפ מוריס יכולה לחלוק על חוות הדעת, אך לשם כך תצטרך להמציא מחקרים בלתי תלויים, והדבר צפוי להימשך שנים ארוכות.

  

סגן שר הבריאות ליצמן מבהיר ל"ממון" שאם בסופו של דבר, כפי שמסתמן, חוות הדעת של ה־FDA היא ההחלטה הסופית, "משרד הבריאות יאמץ אותה כלשונה". רק לפני שבועיים הודיע שר האוצר משה כחלון כי החליט לחתום על הצו שישווה את המיסוי של אייקוס לזה המוטל על סיגריות המכילות טבק.

  

באיגוד רופאי בריאות הציבור והחברה הרפואית למניעה ולגמילה מעישון בירכו על החלטת הוועדה שלא לקבל את טענות תאגיד הטבק, שלפיהן אייקוס מזיקה פחות למעשנים.

 

מפיליפ מוריס נמסר: "למען הסר ספק, מדובר בהמלצות שאינן מחייבות של ועדה חיצונית המייעצת ל-FDA ולא בהחלטה סופית של ה-FDA. למרות שוועדה זו לא הסכימה עם חלק מהנוסחים הספציפים של המסרים הנוגעים להפחתת נזק, היא אישרה שהעדויות המדעיות תומכות במסקנה שמעבר מלא לאייקוס מצמצם משמעותית את החשיפה לכימיקלים מזיקים. החברה תמשיך לעבוד מול -FDA כדי להמשיך ולסייע לו בהליך הבחינה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: מוטי קמחי
יעקב ליצמן. לאמץ את ההמלצות
צילום: מוטי קמחי
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים