שתף קטע נבחר

תעלומת גל יתרו בגליל

לא רחוק מהר מירון מסתתרת תעלומה. מבנה אבן בצורת חצי סהר, שנבנה לפני כ-5,000 שנה. לחוקרים עדיין אין מושג למה נבנה המקום העצום

במורדות הר מירון, מול קיבוץ פרוד, מסתתר בסבך היער הפראי אחד האתרים הארכיאולוגיים המסתוריים ביותר בישראל - גל יתרו. מדובר במבנה אבן עצום בגודלו, בצורת חצי סהר, שנבנה על-ידי בני אדם בתקופת הברונזה הקדומה - לפני כ-5,000 שנה.

 

 

ד"ר עידו וכטל, ארכיאולוג מהמכון הארכיאולוגי באוניברסיטה העברית שחקר את המקום, טוען כי מדובר בתעלומה אמיתית. "אורך האתר הוא 150 מטרים מצד לצד" הוא אומר. "רוחבו 20 מטרים והוא השתמר בגובה מקסימלי של 7 מטרים מעל לסלע האם. מדובר בנפח בנייה אדיר. עשינו מיפוי של האתר ובעזרתו יצרנו מודל בתלת מימד. מדובר בנפח בנייה עצום של 14 אלף קוב מאבנים, הדומה בסדר הגודל לאתר הפולחני המפורסם ברמת הגולן 'מעגל רפאים' או בשמו הערבי 'רוג'ום אל הירי'".

 

האתר הארכיאולוגי המונומנטאלי נבנה מאות מטרים מעל למעיין העתיק של פרוד. ביער הסבוך יש עקבות רבים של חזירי בר, גדרות בקר והמון פטריות. הטיפוס לאתר מעט מאתגר, מדובר בעלייה חדה, בתוך חורש הטבעי - ללא שבילים.

 

 (צילום: אורי דוידוביץ) (צילום: אורי דוידוביץ)
(צילום: אורי דוידוביץ)

 (צילום: אורי דוידוביץ) (צילום: אורי דוידוביץ)
(צילום: אורי דוידוביץ)

 

גל יתרו המסתורי מסתתר בתוך היער. במהלך הטיפוס לא ניתן לראות אותו, לפתע הוא מופיע מול העיניים - חומת אבנים לבנה וגבוהה, העשויה עשרות אלפי סלעים. כדי להבין את עוצמה הגלומה באתר החידתי חייבים להסתכל עליו ממעוף הציפור. מדובר במבנה מאוד גדול, חצי סהר ענק מימדים שיוצא מתוך היער הסבוך.

 

ד"ר וכטל טוען כי "הקדמונים שבנו את האתר היו צריכים 35 אלף ימי עבודה. מדובר ב- 100 אנשים שעובדים כל יום במשך שנה."

במסורת הדרוזית, הנביא יתרו יצר את המעיין הסמוך ובנה את מבנה האבן העצום ומכאן שמו - רוג'ום נבי שועייב. ד"ר שמעון אביבי, חוקר העדה הדרוזית מספר כי "בעבר נהגו הדרוזים מכפרי הגליל לעלות לרגל לאתר המקודש, כדי לבצע תצפית למקום הקדוש ביותר לדרוזים - קבר נבי שועייב, שנמצא ליד קרני חיטים ומגל יתרו יש תצפית נהדרת למקום".

 (צילום: אורי דוידוביץ) (צילום: אורי דוידוביץ)
(צילום: אורי דוידוביץ)

 (צילום: אורי דוידוביץ) (צילום: אורי דוידוביץ)
(צילום: אורי דוידוביץ)

 

בתצפית קצרה שביצענו ממרכז גל האבנים לכיוון קבר נבי שועייב, ניתן לראות בבירור ברכס הגבוה ממול את הבליטה של קרני חיטים הסמוכה לקבר יתרו. ד"ר וכטל, בן קיבוץ פרוד הסמוך שבמהלך ילדותו נהג לטייל באזור, היה מאוד סקרן לגבי האתר המוזר ולאחר שנים רבות הוא הצליח לסגור מעגל ולחקור את המקום.

 

"כשארכיאולוגים מוצאים מבנה מונומנטאלי ענק מתקופת הברונזה הקדומה, הטענה המדעית המקובלת היא שמדובר בביצורים של עיר קדומה", הוא אומר. "הבעיה המרכזית של התיאוריה הזאת עם גל יתרו היא שגל האבנים הענקי לא שומר ולא מבצר שום דבר. אין שרידי יישוב ליד הגל והגל עצמו אינו מעגלי וניתן לעקוף אותו בקלות".

 

ד"ר וכטל מסכם: "גל יתרו הוא בהחלט מקום מוזר ומסתורי - חידה: אנחנו יודעים מתי בנו אותו, אנחנו יודעים מה הגודל שלו ומרגישים את העוצמה שלו, אבל אנחנו לא יודעים מדוע בנו אותו? האם מדובר בנקודת כינוס טקסית או מבנה שנועד לאותת על בעלות של משאבים הקרובים לאתר? כל אלה שאלות שצריך לשקול אותן - כדי לפתור את החידה של גל יתרו".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אורי דוידוביץ
גל יתרו מהאוויר
צילום: אורי דוידוביץ
מומלצים