שתף קטע נבחר

כך נראתה האישה היפה ביותר בעולם העתיק

3,400 שנה לאחר ששלטה במצרים הוצאה המומיה של המלכה נפרטיטי, ופניה שוחזרו בטכנולוגיית תלת-ממד. זעם בטוויטר: היא לא הייתה כזו בהירה

 

 

שוחזרו הפנים הזוהרות של מי שנחשבת לאישה היפה ביותר בעולם העתיק: פניה של מלכת מצרים נפרטיטי, אימו של המלך תות ענח' אמון, שוחזרו באמצעות טכנולוגיית הדמיית תלת-ממד חדשה. צפו בחשיפת פניה בתוכנית "טודיי שואו" ברשת NBC האמריקנית. 

 

פנים אמיתיות: כך נראה הבריטי הראשון

 

מדענים מאוניברסיטת בריסטול עשו מיפוי דיגיטלית של פניה של נפרטיטי, והתוצאה תשודר השבוע בתוכנית בערוץ הטיולים האמריקני Travel. תהליך השחזור, שנעשה על ידי האומנית הפלאונטולוגית אליזבט דיינס, ארך 500 שעות. התכשיטים הוכנו בעבודת יד בסיוע מעצבים של בית האופנה כריסטיאן דיור.

500 שעות שחזור ותכשיטים מדיור. נפרטיטי המשוחזרת (צילום: travel channel) (צילום: travel channel)
500 שעות שחזור ותכשיטים מדיור. נפרטיטי המשוחזרת(צילום: travel channel)

נפרטיטי, שמשמעות שמה הוא "האישה היפה הגיעה", נחשבה לאישה היפה ביותר בעולם הקדום, ומלבד קליאופטרה נודעה כמלכה המצרית המפורסמת ביותר. ד"ר איידן דודסון, מומחה לתרבות מצרים העתיקה מאוניברסיטת בריסטול, קיבל אישור מיוחד ממשרד העתיקות המצרי להסיר את הזכוכית שהגנה על המומיה כדי לבחון אותה.

 

"התוצאה מדהימה", אמר ד"ר דודסון על השחזור. "אני מאמין שאלו הפנים האמיתיות של נפרטיטי", הוסיף מנחה התוכנית ג'וש גייטס. לפי ה"דיילי מייל", המשחזרת, ד"ר דיינס, ציינה כי התוצאה דומה מאוד לפסלה של נפרטיטי שמוצב באוסף המוזיאון המצרי בברלין.  

 

ואולם צבע העור של המלכה, ששלטה לפני 3,400 שנה, עורר מחלוקת: יש הטוענים כי ברי שנפרטיטי לא הייתה כה בהירה. "נפרטיטי לא הייתה האישה הלבנה המכוערת הזו", צייץ הקומיקאי האמריקני אקילה יוז. הזמר הניגרי ג'ון אוגה הוסיף: "כשאתה מעביר את ההיסטוריה שלך לידי אנשים לבנים, זה לא מפתיע שהמלכה נפרטיטי נראית כמו רוח רפאים".

הפסל בברלין. דומה מאוד לשחזור התלת-ממד (צילום: AP) (צילום: AP)
הפסל בברלין. דומה מאוד לשחזור התלת-ממד(צילום: AP)

מרקל מביטה בברלין על "האישה היפה בעולם העתיק" (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
מרקל מביטה בברלין על "האישה היפה בעולם העתיק"(צילום: רויטרס)

אחרים, לעומתם, טוענים כי בהירות העור אינה מפתיעה בהתחשב שהמצרים הקדמונים היו בקשר עם האוכלוסייה האירופית. המצרים ציירו את עורם בטווח צבעים רחב – מחום בהיר דרך אדום, צהוב ושחור. הגברים היו לרוב כהים יותר מהנשים, כנראה מפני שעבדו יותר מחוץ לבית ולכן היו שזופים. 

 

נפרטיטי שלטה במצרים בשנים 1353 ל-1336 לפני הספירה. היא הייתה אימו או אמו החורגת של תות ענח' אמון, שהפך לפרעה בגיל 10 ומת בגיל 19. נפרטיטי נישאה למלך - פרעה אחנתון - והייתה כנראה גם בתו של פרעה אחר. היא מתה ככל הנראה שש שנים לאחר מות בעלה, כנראה ממגפה שפשטה במצרים באותה הזמן.  

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: travel channel
המלכה נפרטיטי
צילום: travel channel
מומלצים