שתף קטע נבחר

אחת מ-29 אלף: "הציבור במקסיקו מאמין רק לברוני הסמים"

רצח הישראלית מצטרף לשורה ארוכה של מקרי רצח במדינה שסובלת מאחוזי פשיעה גבוהים במיוחד. פרופ' אריה קצוביץ, מומחה לאמריקה הלטינית, מסביר כי המצב הפוליטי במדינה אינו מאפשר את השבת הסדר על כנו

 

 

רצח הישראלית במקסיקו אתמול (א') מצטרף לשורה ארוכה של מקרי רצח במדינה המרכז-אמריקנית. לאחרונה דווח כי שנת 2017 הוכתרה לשנה הקטלנית ביותר במדינה - יותר מ-29 אלף נרצחים. כלי התקשורת המקומיים דיווחו כי הנרצחת, תושבת ראשון לציון שהחזיקה באזרחויות נוספות, נמצאה ברכבה ללא רוח חיים כ-20 קילומטרים צפונים לאתר העתיקות טולום.

 

שנה מדממת במקסיקו: 80 מקרי רצח ביום

מלחמות הסמים במקסיקו: כלבי גישוש איתרו 33 גופות בקבר אחים 

 

 

פרופסור אריה קצוביץ, מומחה לאמריקה הלטינית, אמר בריאיון לאולפן ynet כי הנשיא אנריקה פניה נייטו הבטיח להוריד את שיעור הרציחות בחצי - אך לא הצליח לקיים. "הנשיא ניסה לגייס את כוחות הביטחון למלחמה בקרטלי הסמים והצליח באופן חלקי. כשני שלישים מאירועי הרצח קשורים לסחר בסמים או לקרטלים באופן כללי, והשליש הנוסף של אירועי הרצח בוצע על רקע אחר. אמנם זה לא מנחם את המקסיקנים, אך המצב בברזיל, קולומביה, ונצואלה ואל סלבדור אפילו יותר גרוע".

הרכב שבו נמצאה הישראלית ()
הרכב שבו נמצאה הישראלית
 
גופות תלויות מגשר במקסיקו. יותר מ-80 מקרי רצח ביום (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
גופות תלויות מגשר במקסיקו. יותר מ-80 מקרי רצח ביום(צילום: רויטרס)

הנשיא אנריקה פניה נייטו. לא הצליח להפחית את הרציחות (צילום: AP) (צילום: AP)
הנשיא אנריקה פניה נייטו. לא הצליח להפחית את הרציחות(צילום: AP)

כמה נשק מסתובב במקסיקו?

"איני יודע בוודאות. אבל יש לקחת בחשבון שחלק מהבעיה של מקסיקו זה מיקומה הבעייתי - הגבול עם ארצות הברית. האמריקנים תמיד מתלוננים על הברחת הסמים, ומנגד במקסיקו מלינים על הברחת הנשק מארה"ב", אמר קצוביץ. "מקסיקו היא תחנת מעבר ממדינות מרכז אמריקה לתוך ארצות הברית - ודרכה מבריחים נשק, סמים ואפילו בני אדם".

 

עד עכשיו לא שמענו יותר מדי על רצח אזרחים זרים במקסיקו.

"ממה שאני מבין המקרה האחרון הוא שוד שהסתבך. ארגוני הפשיעה לא מתעסקים רק בסמים, אלא גם במעשי שוד אלימים. לעומת מה שאנחנו רגילים לראות בסדרות טלוויזיה, קיים כאן הקשר פוליטי: מוסדות פוליטיים חלשים ושחיתות נרחבת. הנשיא מנסה לפעול בכוח, אך לדעתי הפתרון טמון בהחזרת אמון הציבור במוסדות הרשמיים, שנכון לעכשיו פונים לאותם ברוני סמים כדי שיפרשו עליהם את חסותם".

 

קצוביץ הוסיף כי למרות שהגישה הצבאית הצליחה להוביל לתפיסתם של הפושעים הגדולים ביותר במדינה, אך הארגונים הקטנים הם אלה שגורמים לרציחות הרנדומליות כמו במקרה של הישראלית".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים