שתף קטע נבחר

ח"כ מוזס התפרץ על הרפורמים: "תעשו בר מצווה לכלבים"

במהלך דיון על ניהול רחבת הכותל התפרץ הח"כ מיהדות התורה לעבר חברות כנסת והטיח בהן: "תתביישו! מה לכן ולכותל?". בהמשך כינה את נשות הכותל "ליצניות" וצעק על נציגי הרפורמים: "תביאו את הכלבים לכותל לבר מצווה"

 

 

"ליצניות, לכו תעשו בר מצווה לכלבים": ח"כ מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה) התפרץ היום (ג') לעבר נציגי הרפורמים ונשות הכותל, במהלך דיון בכנסת על היעדר שקיפות בקרן למורשת הכותל המערבי, המנהלת את האתר הקדוש.

 

מוזס האשים את משתתפי הדיון מהתנועות הליברליות ואת חברות הכנסת מהקואליציה ומהאופוזיציה כי הדרישה להגברת השקיפות מצד רב הכותל שמואל רבינוביץ' היא רק תירוץ, בעוד ששאיפתם האמיתית היא לפגוע במנהגי המקום האורתודוכסיים, ולקעקע את הנאמנות להלכה וההקפדה על הפרדה בין גברים לנשים.

 

הח"כ החרדי קם מכסאו באמצע הישיבה בוועדה הוועדה המיוחדת ליישום הנגשת המידע הממשלתי ועקרונות שקיפותו לציבור, והטיח בכמה חברות כנסת בזו אחר זו: "מתי (בכלל) התפללת בכותל? תתביישו לכן! מה לכן ולכותל?".

 

את קבוצת הנשים המקיימות ברחבה המרכזית תפילות כשהן עטופות בטליתות ומעוטרות בתפילין כינה מוזס "הליצניות האלה שבאות כל ראש חודש", והוסיף: "תראו איך הם נראים שם, הורסים כל חלקה טובה". לנציגים הרפורמים אמר: "תתחילו לעשות בר מצווה. תביאו את הכלבים לעשות בר מצווה. בר מצווה לכלבים הם עושים".

 

ח"כ מוזס. נטש את הדיון (צילום: ארי קלמן) (צילום: ארי קלמן)
ח"כ מוזס. נטש את הדיון(צילום: ארי קלמן)

"הכותל הוא בית תפילה, בית כנסת", הסביר מוזס את מחאתו נגד המגמות הליברליות באתר הקדוש, רגע לפני שנטש בזעם את הישיבה, "(אולי) תפרידו גם את בתי הכנסת, שיורידו את העזרת נשים? מה לכם ולכותל? עשרה מיליון איש מבקרים בכותל (ואתם לא - ק"נ). תתביישו לכם".

 

הדיון התקיים בעקבות ריבוי הטענות כי אף שהכותל הוא אתר לאומי-היסטורי, המדינה הפקירה את ניהולו בידי גוף הפועל ללא שקיפות, ושבו הרב שמואל רבינוביץ' הוא שליט יחידי העושה במקום כבשלו ונכנע לדרישות המחמירות של החרדים הקיצוניים בהפרדה בין גברים לנשים ובעניינים אחרים.

 

רבינוביץ' עצמו בחר שלא השתתף בדיון, וייצג אותו מנכ"ל הקרן, סולי אליאב. הוא ספג ביקורת מיו"ר הוועדה ח"כ סתיו שפיר (המחנה הציוני) וממשתתפים נוספים בישיבה על כך שביזה את הכנסת – וכך גם ח"כ מיכאל מלכיאלי (ש"ס) שהודה כי המליץ לו שלא להגיע.

 

נשות הכותל. ח"כ מוזס: "ליצניות שבאות כל ראש חודש" (צילום: AFP) (צילום: AFP)
נשות הכותל. ח"כ מוזס: "ליצניות שבאות כל ראש חודש"(צילום: AFP)

יו"ר הוועדה ח"כ סתיו שפיר (צילום: גיל יוחנן) (צילום: גיל יוחנן)
יו"ר הוועדה ח"כ סתיו שפיר(צילום: גיל יוחנן)

 

חברות הכנסת דרשו לדעת כיצד התקבלה ההחלטה לאפשר ליצרנית המכוניות פרארי לקיים אירוע ברחבת האתר הקדוש, באחד האירועים המביכים שהיו במקום בשנים האחרונות, ומדוע נמנעה גישתן של עיתונאיות לסיקור את ביקור סגן נשיא ארה"ב מייק פנס.

 

כן ביקשו הח"כיות ונציגי הארגונים הליברליים דין וחשבון על הסיבות להחלפת המחיצה בין עזרות הגברים והנשים שבוצעה לאחרונה, ועל בחירת החלופה, האטומה יותר. בתנועת נאמני תורה ועבודה טענו בדיון כי בקשות חופש מידע שהגישו בעניינים אלה לקרן למורשת הכותל לא נענו.

 

 

"הכותל הוא בית תפילה ואבן שואבת לעם היהודי כולו", אמרה ח"כ עליזה לביא (יש עתיד), מיוזמות הדיון, "חבל מאוד שרב הכותל לא מכבד את הכנסת בנוכחותו, למרות שפנינו להתדיינות עניינית ורצינית, בסוגיה חשובה כל כך. חמור אף יותר שחבר כנסת מחליש את הכנסת וקורא לרב שהוא עובד ציבור בשכר שלא להגיע לדיון ולענות על שאלות".

 

"השאלה המרכזית היא כיצד מתקבלות החלטות הנוגעות לניהול הרחבה", הוסיפה לביא, "התחושה היא שאין דין ואין דיין. יש להקים מועצה ציבורית שתנהל את רחבת הכותל, בשם ולמען העם היהודי כולו".

 

ח"כ רחל עזריה (כולנו) הוסיפה: "רב הכותל ממשיך לעשות כל מה שהוא רוצה ברחבת הכותל. הגיע הזמן להחזיר את הכותל למעמדו כמקום המאחד את עם ישראל ולא כסלע מחלוקת. הצעת החוק שהגשתי תחייב את רב הכותל לעמוד בכללים ברורים ולהציג בשקיפות את עקרונות ניהול האירועים וקבלת תרומות לאתר".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ארי קלמן
ח"כ אליעזר מוזס
צילום: ארי קלמן
מומלצים