שתף קטע נבחר

בחורילה גאה: בין רבני החרד"ל המשיחיים - לפלורליזם היהודי

"הרב קלנר ניבל את פיו ברשות התורה. השקר שלו הוא בטענה ש'דעת תורה' כובלת את בחירותיו המוסריות. העמדות המשיחיות שלו ושל חבריו החרד"לים, הן חידוש תורני כמו הפמיניזם". פרופ' רוחמה וייס מגישה את המדריך לאבחנה בין בתי מדרש חרד"ליים - לאלה הליברליים

חרדים מהתורה

במטרה להרגיע את מהומת ה"בחורילות" פרסם הרב קלנר הבהרה לדבריו המחפירים אודות הנשים: "אינני יכול שלא להוסיף כמה מילים לכל המזועזעים - מפני מה אתם מזועזעים?... מפני שעולם הערכים החוץ-תורני שלכם לא מתיישב עם הדברים? האם מי מאלה שהרגיש חוסר נוחות בדברים, והזדרז לתקוף, טרח בכלל לפתוח איזשהו מאמר חז"ל, או פסקה כלשהי, ולברר דרכם את הסוגיה?"

 


 

<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו  >>

 

מלבד הגינויים הרבים, זכה הרב קלנר לדברי תמיכה מגברים ונשים. הוא ואוהדיו טוענים: זה לא אני זו היא, קראו בתורה, בדברי חז"ל ובדברי הרב קוק, ותגלו שדברים קשים מאלה מצויים במקורותינו. הוא לא שיקר ואם יש לכן תלונות – פנו אל המקורות.

 

לא שקרים, ניבול פה

לכאורה, הם צודקים. דברים איומים (אבל גם פחות איומים, ולעיתים אפילו מרשימים) נאמרו במקרותינו על נשים. אלא שדברי הרב קלנר וחבריו, מתחסדים וחסרי אחריות. המקורות שלנו הם סופרמרקט של רעיונות, במקורותינו נמצאות הצהרות מדאיגות ביחס לכל תופעה אנושית ולכל קבוצת אוכלוסייה. כמעט.

 

מפורסמת הקביעה (קידושין ד, י"ד): "טוב שברופאים לגיהנום והכשר שבטבחים שותפו של עמלק". ועדיין, ככל הידוע לי, גם רבנים אלה מתייעצים עם רופאות וקונים בשר בקצביות.

 

הרב קלנר ניבל את פיו ברשות התורה. השקר שלו הוא בטענה ש"דעת תורה" כובלת את בחירותיו המוסריות. העמדות המשיחיות שלו ושל חבריו החרד"לים, הן חידוש תורני כמו הפמיניזם.

 

הוא בחר להביא את המשיח, ואנחנו בוחרות להביא זכויות חווה ואדם. הוא רואה בנו יריבות פוליטיות מבית ומגייס את התורה לעזרתו. גם אנחנו נעזרות בתורה באופן סלקטיבי, אלא שאנו משתדלות שלא לשקר ביחס למוטיבציה שלנו ולמגוון הדעות בתורה.

 

מורת נבוכות לבתי המדרש

מרגש לקחת חלק בצמיחה של ההתחדשות היהודית. תחת עצים רעננים קמים קהילות, מכינות ובתי מדרש חדשים. לימודי התלמוד זוכים לעדנה מסוימת ונדמה שהסקרנות והמשיכה למקורות שלנו גדלות. ועדיין, אני נשאלת שוב ושוב מה לי, אישה ליבראלית, ולמקורות עתיקים המשרתים בתכניהם רעיונות אלימים כאלה שפרש בפנינו הרב קלנר.

 

"בבתי המדרש שלנו חולשה היא שם המשחק, ונכונות להכיר בה היא עבודת ה'" (צילום: עדי אבישי) (צילום: עדי אבישי)
"בבתי המדרש שלנו חולשה היא שם המשחק, ונכונות להכיר בה היא עבודת ה'"(צילום: עדי אבישי)

 

אני שמחה לנצל את ההזדמנות ולהציע "מורת נבוכות" לבתי המדרש הישראלים – מדריך שיציג את נקודות המחלוקת העיקריות בין רבני החרד"ל (חרדים-לאומיים) לבתי המדרש הליברליים של ההתחדשות היהודית.

 

1 . שורות או מעגל?

מי שצפתה בסרטון של הרב קלנר ראתה שהוא יושב לפני שורות של תלמידים. הם שואלים והוא משיב. הם לומדים והוא מלמד.  

 

 

לעומתם, קבוצות ההתחדשות היהודית מתעקשות ללמוד תורה במעגל – מהותית וגם ויזואלית. המנחה היא לא "סמכות תורנית-רבנית". היא בכלל לא סמכות. יש לה ידע. חייב להיות לה ידע מעמיק בתרבות היהודית, וצריכה להיות לה עמדה ביחס למקורות שהיא מלמדת, אבל דעתה גמישה ומשתנה והיא לא יקרה יותר מכל דעה בקבוצה. כל אחת מוזמנת להסביר ונדרשת לבסס את דבריה. בניגוד למעמדו החברתי הרם של הרב החרד"לי, מנחת הקבוצה הלומדת היא חלק מקהילה שיש בה מגוון רחב של מקצועות ותחומי ידע שערכם שווה.

 

2. חולשה - זה טוב או רע?

רבני החרד"ל חיים בעולם של אמיתות מוחלטות. מבחינתם, כל מה שכתוב בתורה (ושאר המקורות הרלוונטיים, לשיטתם) הוא אמת היסטורית ומוסרית. הרבנים שמימי התורה ועד לכיתתו של הרב קלנר הם הפרשנים הלגיטימיים היחידים של האמת הגדולה הזו. חולשה? זו נחלתם של מי שעדיין לא מקבלים את אורה של תורתם המציעה אחדות מעשית ומחשבתית.

 

העולם הרוחני של חברותיי ושלי עצוב ומסופק יותר – אין בו אמיתות מוחלטות. יש בעולמנו מאמצים אמיצים ויצירתיים לגעת ברוח, ולצידם ידיעה כואבת שהם נידונו לכישלון. בבתי המדרש שלנו חולשה היא שם המשחק, ונכונות להכיר בה היא עבודת ה'.

 

קשיים, קונפליקטים וסתירות פנימיות הם המזון הרוחני שלנו ואנחנו לא נבהלות (ואף גאות) כשאנו מוצאות אותן בתורה, בקהילה ובחיים, זאת כיוון שצמיחה רוחנית תתאפשר רק מתוך הגילוי המתמיד והצנוע של מוגבלות היכולת האנושית.

 

3. מעגל או פירמידה?

היבט נוסף של תרבות המעגל הוא בקבוצת השייכות של בתי המדרש. רבני החרד"ל, נאמנים לתורתו של רבי יהודה הלוי, מאמינים שהעולם בנוי כפירמידה שבתחתיתה ניצבים העצמים הדוממים, מעליהם הצמחים, למעלה מהם החיות, מעל החיות נמצאים בני האדם ומעליהם היהודים (כן, בתיכון שבו למדתי הוצגה תמונת עולם זו כאמת מדעית).

 

זו תורה מהותנית המייצרת היררכיה גם בין גברים לנשים, בין לומדי תורה לשאינם לומדי תורה ועוד מדרגות עד לקצה הפירמידה, שבה תמצא חבורה מצומצמת של רבנים הנערצים על החרד"לים (ביניהם בוודאי הרב קוק, רבי יהודה הלוי ורבי עקיבא).

 

מקומן המרכזי של המכינות הליברליות בארגון הפגנות התמיכה בפליטים ובמצעד הגאווה מעיד על האמונה הבסיסית, "חביב אדם שנברא בצלם", הגוברת על רעיון הבחירה. מרכזיותן של הנשים בבתי המדרש שלנו, והשמחה ללמוד עם בנות ובני דתות אחרות, מלמדות על המעגל האנושי ועל מאבקנו בחשיבה ההיררכית.

 

4. פלורליזים והכלה – זה טוב או רע?

לאחרונה הקשבתי להרצאות של רבני הזרם החרד"לי. הם הרבו להשתמש במושגים "פלורליזם" ו"הכלה" ובפיהם נשמעו מושגים אלה כמילים גסות, כאחת התרמיות הקשות של העולם שבתוכו הם נאלצים לחיות. וכל זאת למה? כיוון שנקודת המוצא הפלורליסטית היא שעדיין לא גילינו את האמת ונכון לנו לנהוג בצניעות, להכיל דעות שונות ומגוונות, להבין כמה מוגבלת הבנתנו ולשמוח בעושרם של הנסיונות האנושיים.

 

בבתי המדרש של ההתחדשות היהודית פלורליזם והכלה הן מתנות טובות ששמר עבורנו הקדוש ברוך-הוא בבית גנזיו.

 

בהלת הפמיניזם ופקודת השירות המשותף

חשוב לציין שבבתי המדרש הפלורליסטים נמצאות גם אורתודוכסיות רבות (וגם אורתודוכסים), אלה שאינן חרדות מהתורה ואינן מתאמצות להביא את המשיח כאן ועכשיו. יש לזכור שהזרם החרד"לי הוא מצומצם מבחינה מספרית, אף שנראה שבמקומות מסוימים השפעתו רבה.

 

על מנת להבין מדוע הפמיניזם מבהיל את רבני החרד"ל יותר מתופעות אחרות בנות הזמן, ומה הבהלה המיוחדת שמעורר בהם שירות נשים בצה"ל, יש לזכור שזרם זה צמח על גלי החוויה הניסית של מלחמת ששת הימים.

 

במשך חצי יובל בערך בנה וביסס זרם זה תמונת עולם דתית ולפיה העם היהודי נמצא בימי ראשית הגאולה. מעורבותם ההולכת וגדלה בצבא, בהקמת התנחלויות ובחינוך היהודי של החברה החילונית (מה שנקרא "התנחלות בלבבות") נועדה להכשיר את הקרקע לבואו של המשיח, ולהקמתה של מדינה יהודית דתית-משיחית.

 

מבחינות רבות נראה היה להם שהכול הולך כשורה, עד שהגיעה תוכנית ההתנתקות ועמה ההבנה שאולי חזון ארץ ישראל השלמה לא כבש את כל הלבבות (אפילו לא בימין הפוליטי).

 

מכה קשה הרבה יותר היא "המכה הפמיניסטית" כיוון שהפמיניזם הדתי, שנמצא בשיא פריחתו, משתכן בבתים הפרטיים, בבתי הכנסת ובבתי הספר הדתיים. רכיב לגמרי לא צפוי דורש לפתע להשתלב בכל המערכת הדתית, ומערער את הפירמידה. תמונת העולם שבראשה קומץ רבנים-גברים מתערערת. איך יבוא משיח לעולם ספקני? איך תתקיים קהילה יהודית-משיחית בעולם ששואף לשוויון?

 

השירות בצה"ל היה לדגלה של תנועה זו (וכמו שאמר לי קצין בכיר מהזרם החרד"לי, ברגע של גילוי לב: "עכשיו אנחנו יושבים בשקט, מחכים עד שיהיה לנו רוב בצבא, ואז נפתח את הפה ונאמר במה אנחנו באמת מאמינים"). שילוב נשים בתפקידים בכירים בצבא, מאיים על היכולת להשתלט על צה"ל מבפנים ועל ההתקדמות הרבנית-צבאית בכיוון הגאולה.

 

ובבית המדרש של הטוקבקים

בשבוע שעבר שאלו אותי "מירב" ואחת שקראה לעצמה "יאללה" מדוע אני לא מתקדמת הלאה, ומה אני מחפשת בסיפורים העתיקים של התורה. בסרטון אני מנסה לענות להן.

 

לכל הטורים של רוחמה וייס

 

שבת שלום!

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: דבי קופר Debbi Cooper Photographer
פרופ' רוחמה וייס
צילום: דבי קופר Debbi Cooper Photographer
מומלצים