שתף קטע נבחר

ממשלת פולין: "רה"מ מורבייצקי לא הכחיש שואה"

לאחר שראש הממשלה מטאוש מורבייצקי השווה בין מעשים של פושעים פולנים ל"פושעים יהודים", פרסמה ממשלת פולין הודעה שבה נאמר כי בדבריו הוא אינו מכחיש שואה: "הוא התכוון לקרוא לדיון מקיף על כל מי שביצע פשע נגד יהודים, מבלי להתייחס למוצאם". כתובות נאצה רוססו בכניסה לשגרירות פולין בתל אביב

 

"דבריו של ראש ממשלת פולין אינם בגדר הכחשת שואה". כך הודיעה ממשלת פולין היום (א') בהודעה שפרסמה לאחר שראש הממשלה מטאוש מורבייצקי השווה אתמול בין פושעים פולנים ל"פושעים יהודים" בוועידת הביטחון במינכן. היום בצהריים רוססו כתובות נאצה וצלב קרס על שער הכניסה לשגרירות פולין בתל אביב. המשטרה פתחה בחקירה.

 

"לא הייתה לו כל כוונה להכחיש שואה או להאשים את הקורבנות היהודים באחריות לפשעי הנאצים", נמסר בהודעה שפורסמה. "בדבריו התכוון לכך שיש לקיים דיאלוג כן ופתוח על הפשעים שבוצעו נגד יהודים בשואה, ללא ייחוס למוצאם".

 

עוד נמסר בהודעה כי "יש לגנות בחריפות ניסיונות לייחס את פשעי הנאצים לקורבנות, בהם יהודים, פולנים, רומנים ועוד, שנאבקו לשרוד".

ראש ממשלת פולין (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
ראש ממשלת פולין(צילום: רויטרס)

זעם עליו לאחר שהצטלם לצד מחתרת שסייעה לנאצים ()
זעם עליו לאחר שהצטלם לצד מחתרת שסייעה לנאצים
 

גם ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס לאמירתו של מורבייצקי בנאומו היום בוועידת מינכן לביטחון. "60 מיליון איש נרצחו במלחמת העולם השנייה, כולל שליש מהעם היהודי – שישה מיליון יהודים נרצחו על ידי הנאצים ועוזריהם. לעולם לא נשכח ולעולם לא נרשה לשכתב את האמת ההיסטורית. לא נשכח, לא נסלח, נילחם על האמת. זאת צוואת הנספים".

 

כתב "ידיעות אחרונות" רונן ברגמן, שאימו היא ניצולת שואה מפולין, שאל את מורבייצקי בכנס אם ייחשב לפושע בפולין אם יטיל אחריות על הפולנים. התשובה של מורבייצקי עוררה מחלוקת. "כמובן שלא יהיה פלילי לומר שהיו פושעים פולנים, שהיו פושעים יהודים, שהיו פושעים רוסים, שהיו פושעים אוקראינים – לא רק גרמנים. לא יהיה אפשר להעניש על זה".

 

ראש ממשלת פולין עורר כעס בשנית כשמשרדו פרסם אמש תמונה שבו הוא נראה עומד לצד האנדרטה של המחתרת הפולנית "בריגדת הצלב הקדוש", ששיתפה פעולה עם הנאצים במלחמת העולם השנייה. מורבייצקי ביקר באנדרטה עוד לפני התבטאותו מעוררת המחלוקת. 

 

במשרד ראש הממשלה הפולני צייצו את התמונה וציינו כי הוא הדליק נר זיכרון והניח זר פרחים. חברי המחתרת הפולנית היו אנשי ימין קיצוני, והם לחמו גם בגרמניה. עם זאת, מסיבות טקטיות, לקראת סוף המלחמה הם שיתפו פעולה עם הצבא הנאצי כדי להיאבק בכוחות הסובייטים ולמנוע מהם להשתלט על האזור.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
ראש הממשלה הפולני
צילום: רויטרס
מומלצים