שתף קטע נבחר

בגלל אזבסט: צו להפסקת עבודות ההריסה בבית ליסין

עיריית ת"א הוציאה את הצו לאחר שבמקום נמצא אזבסט מסוכן. תושבים בשכונה: הבניין מלא רכיבים מאזבסבט ופשוט החלו להרוס אותו, בלב שכונת מגורים ובסמוך לגן ילדים. עיריית ת"א: החברה המבצעת יודעה כי במקום יש אזבסט

עיירת תל אביב הוציאה היום (ג') צו להפסקת עבודות ההריסה במתחם בית לסין שברחוב ויצמן, לאחר שנמצא במקום אזבסט מסוכן, שפורק מבלי שננקטו אמצעים למניעת פיזור חלקיקי האסבסט והאבק באוויר. כך נודע ל-ynet. בעירייה ציינו כי המבצעת יודעה כי במקום יש אזבסט וכי היא לא נקטה באמצעים המתאימים טרם ההריסה כנדרש בחוק.

 

עבודות הריסת בית ליסין החלו בשבוע שעבר לטובת הקמת מגדל מגורי יוקרה במקום. תושבים בשכונה סיפרו ל-ynet כי נדהמו לגלות הבוקר שמבין ההריסות צצים רכיבים רבים של אזבסט. העיריה שלחה לבקשתם פקח למקום, שהוציא צו הפסקת עבודות. 

הריסת בית ליסין. העבודות הופסקו ()
הריסת בית ליסין. העבודות הופסקו
 

"הבניין מלא רכיבים מאזבסבט ופשוט החלו להרוס אותו ככה, בלב שכונת מגורים ובסמוך לגן ילדים, מבלי להודיע לתושבי השכונה", סיפרה שכנה המתגוררת בסמוך. "יש נהלים והנחיות מסודרים לטיפול באזבסט, שכוללים שימוש באמצעי מיגון, אבל בעירייה אמרו שאף אחד לא בדק כלום ופשוט החלו להרוס את המקום, על רכיבי האזבסט שבו".

 

"אנשים יחלו בעוד 10 שנים"

תושב אחר ציין העבודות התבצעו גם מבלי שהפועלים היו עם מיגון כנדרש. "אני לא מבין איך מאשרים לעשות דבר כזה בלב שכונת מגורים", אמר. "זה פשוט לא ייאמן, חושפים מאות אנשים לאבקה שהתפזרה באוויר. הבעיה היא שהתחלואה מגיעה באיחור של 10 שנים, כלומר בעוד 10 שנים אנשים יחלו במחלות ריאה ואז לך תחפש את מי שהיה מעורב בהריסת הבניין".

  

 

 

אסבסט הוא חומר מסוכן שעלול לגרום לתחלואה בקרב הנחשפים אליו, כולל מחלת הסרטן. באוגוסט 2011 נכנס לתוקף חוק האסבסט, המגדיר את הנסיבות בהן נדרש להעסיק מומחים להריסת מבנים המכילים אסבסט.

 

בתוך כך, פירוק ופינוי אסבסט חייבים להתבצע על ידי אנשים מורשים ובאמצעים המוגדרים בחוק, וכן דורשים הגשת תוכנית לאישור המשרד להגנת הסביבה, שכוללת פירוט של בטיחות הצוות המפרק על הציוד והלבוש שיתמשו בו. החקיקה מטילה סנקציות פליליות בין היתר באמצעות קנסות על טיפול שלא לפי חוק באסבסט המצוי באתרים המיועדים להריסה.

 

העיריה: "פירוק לא חוקי של אזבסט"

הריסת מבנה תיאטרון בית ליסין החלה ביום ד' שעבר. במקומו יוקם מגדל מגורי היוקרה "בית ליסין", בגובה 26 קומות. מבנה התאטרון ומבנה בית המלון הסמוך אליו נרכשו על ידי חברת GF נדל"ן, שתקים במקום את המגדל בהשקעה של כ-500 מיליון שקל. הוא תוכנן על ידי משרד האדריכלים יסקי-מור-סיון, והאכלוס צפוי בעוד כשלוש שנים.

 

מחברת GF נדל"ן נמסר: "אנו פועלים בשיתוף פעולה מלא עם נציגי עיריית תל אביב והמשרד לאיכות הסביבה להסדרה מהירה של הנושא, וזאת על מנת שנוכל להתקדם בתוכניות לבניית מגדל בית ליסין".

 

מעיריית תל אביב-יפו נמסר: "עיריית תל אביב-יפו, בתיאום עם המשרד להגנת הסביבה, עצרה היום את עבודות הריסת מבנה בית ליסין לשעבר (ויצמן 30) בצו מינהלי, וזאת לאחר שהתגלה כי העבודות כוללות פירוק לא חוקי של אזבסט. החברה המבצעת יודעה כי במקום יש אזבסט, והיה עליה לנקוט באמצעים מקדימים שונים טרם ההריסה, דבר אשר לא נעשה - ולכן נעצרו העבודות.

 

"עם זאת, מאחר ונותר עוד קיר אחד באמצע ההריסה, ולאחר התייעצות עם המשרד להגנת הסביבה, אגף אזבסט ואבק מזיק, סוכם על פירוק מבוקר, תוך הרטבה של קיר המבנה וכיסוי הפסולת בפוליאתילן, ועל התקשרות מידית עם קבלן אזבסט מורשה לסילוק האזבסט והטמנתו על פי הנחיות המשרד להגנת הסביבה, כולל נקיטת כל האמצעים שיבטיחו את שלום הציבור".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים