שתף קטע נבחר

ערן זהבי: "לא יודע אם אנשים בישראל מבינים כמה אני שגריר טוב בסין"

חזרה לנבחרת? "אני לא נגד". מכבי ת"א? "אלוהים הוציא אותי משם בזמן". יוסי בניון? "בושה מה שבית"ר עשתה לו". הליגה הסינית? "מאוד מתקדמת". רגע אחרי שחתם על חוזה מדהים, הכוכב מוכן לפתיחת העונה בגוואנגז'ו

 

לפני שנה וחצי נחת ערן זהבי כזר אלמוני בליגה הסינית משופעת הכוכבים. השכר שלו בגוואנגז'ו R&F היה גבוה מאוד בקנה מידה ישראלי, אבל צנוע במונחים עולמיים: 4.5 מיליון דולר. תוך שבעה חודשים בלבד הוא השתדרג ל־7.5 מיליון, ואתמול הגיעה החותמת הסופית שלו כסופרסטאר מקומי: חוזה אסטרונומי של 12 מיליון דולר לעונה לא כולל בונוסים, וכניסה לרשימת עשרת המשתכרים הגבוהים בליגה.

 

זהבי בן ה-30, שסיים את העונה כמלך השערים ונבחר לשחקן העונה, בחר להישאר בינתיים בגוואנגז'ו R&F, שתפתח עונה ביום שישי הקרוב בדרבי מול האלופה גוואנגז'ו אברגרנדה ומאמנה החדש פאביו קנבארו. חלון ההעברות המקומי ייסגר מחר, אבל למרות שחתם על חוזה חדש לשלוש שנים, לא מן הנמנע שכבר ביולי הקרוב לזהבי תהיה תחנה חדשה: טיאנג'ין של פאולו סוזה – וחוזה של 20 מיליון דולר.

 

החוזה החלומי של זהבי ()
החוזה החלומי של זהבי

 

אתמול ישב זהבי בפנטהאוז המפואר במגדלי W במרכז גוואנגז'ו וקיבל הודעות רבות לרגל החתימה. אבל למרות החוזה הענק והעונה החדשה שבפתח, מה שמעניין את אוהדי הכדורגל בהקשר של זהבי זה קודם כל מה הסיכוי שיחזור לשחק בנבחרת ישראל. בראיון מיוחד ל"ידיעות אחרונות" הוא היה הרבה פחות נחרץ מבעבר בנוגע לאפשרות של קאמבק למדים הלאומיים, מהם פרש אחרי זריקת סרט הקפטן המפורסמת. נראה כי הוא ישוב לסגל לכל היותר עד לתחילת הקמפיין הבא – ליגת האומות בספטמבר.

 

"הפרישה מהנבחרת עוד טרייה אצלי", הוא אומר בהססנות. "עדיין לא חשבתי על אפשרות חזרה או לא, פשוט לא התעסקתי בזה. כרגע רוצה לפתוח את העונה בסין בהצלחה".

 

לא שולל על הסף חזרה לנבחרת (צילום: עוז מועלם) (צילום: עוז מועלם)
לא שולל על הסף חזרה לנבחרת(צילום: עוז מועלם)

 

ואם אלון חזן מתקשר אליך ומזמין אותך לסגל למשחק הידידות מול רומניה בחודש הבא?

"עוד לא חשבתי על זה. כרגע קשה לי לראות את זה קורה, אבל אני לא יוצא בהצהרות. אני לא נגד חזרה לנבחרת ואני גם לא מתחיל קמפיין לחזרה שלי לנבחרת. אני צריך את הזמן שלי לראות מה יהיה".

 

מהיכרותי איתך, אני לא רואה שום תסריט שאתה לא חוזר. אבל בוא נחזור לזריקת סרט הקפטן מול מקדוניה. אתה יודע שטעית.

"ברור, והתחרטתי על זה. הייתי צריך לעשות את זה בדרך אחרת. להגיע למסיבת עיתונאים בסיום המשחק, להגיד תודה לכולם ולהודיע שאני עוזב. אני בן אדם אמוציונלי, תוסיף לזה דופק גבוה במשחק ומה שהרגשתי. ועדיין – הייתי צריך לעשות את זה אחרת".

 

החברים ישמחו לראות את זהבי בנבחרת? (צילום: עוז מועלם) (צילום: עוז מועלם)
החברים ישמחו לראות את זהבי בנבחרת?(צילום: עוז מועלם)

 

בדיעבד, אתה מרגיש שלם עם הקריירה שלך?

"לגמרי. יכולתי להצליח במקומות גבוהים יותר, להשיג קריירה מרשימה יותר בקבוצות טובות יותר, אבל אני לא מרגיש איזה פספוס בקריירה. אלוהים כיוון אותי למקומות שהייתי צריך להיות בהם. לא מסתכל על מה לא קיבלתי, אלא על מה כן עשיתי. אז אמנם לא שיחקתי במועדונים בטופ של אירופה, אבל עשיתי דברים גדולים אחרים. בסיכום הקריירה שלי אזכר בתארים האישיים והקבוצתיים. שברתי את תקרת הזכוכית בכל מקום שאליו הגעתי. הפריצה שלי הייתה יחסית מאוחרת, הרווחתי במכבי סכומים גבוהים שבאירופה לא כל אחד יכול לשלם. לא קונים שחקנים בני 28 בסכומים שקנו אותי".

 

אולי מכבי מכרה אותך בסכום נמוך יחסית, "רק" שמונה מיליון דולר.

"אני חושב שגולדהאר בכלל לא היה מוכר, אבל כל מה שקרה היה לטובה. זה היה אולי הזמן שלי לעזוב את מכבי, אחרי שהגעתי לפיק מסוים. הייתי אמור להרוויח במכבי סכומים גבוהים במידה שלא הייתי עובר לסין, סכומים שבכדורגל הישראלי היו גורמים לאנטי של אנשים, אפילו של אוהדים שלנו. ברור לי שאחרי משחק אחד היו סופרים לי כמה כל שנייה שלי על המגרש עולה למועדון. אלוהים הוציא אותי בזמן, גרם לי לצאת נקי וגם עשה חסד למערכת כולה. תמיד אמרו מכבי זה רק זהבי, אז עובדתית רואים שזה לא נכון. בכל שנה שם הם התמודדו על אליפות".

 

"יצאתי ממכבי בזמן" (צילום: עוז מועלם) (צילום: עוז מועלם)
"יצאתי ממכבי בזמן"(צילום: עוז מועלם)

 

נחזור לסין. עברת חורף מלא בהצעות ובסוף נשארת בגוואנגז'ו.

"אני לא אחראי על הצעות או מגעים עם קבוצות אחרות. הקבוצה שלי הראתה לי שהיא רוצה אותי לטווח ארוך וטוב לי פה. היה חורף לא קל ומעניין, היו הרבה דברים שאני לא רוצה להיכנס אליהם, עובדה שחתמתי רק אתמול על החוזה, יומיים לפני סגירת החלון".

 

את העונה שעברה סיימת כמלך השערים ושחקן העונה. איך משחזרים את ההצלחה בעונה החדשה?

"זה משהו שאני רגיל אליו בשנים האחרונות. קודם כל מייצר הצלחה במכבי או בסין, נהנה מהדרך, ואז כשנגמרת העונה מתעשת ומבין שיש לי שוב אתגר חדש. ברור שאני רוצה לשבור את שיא הכיבושים בסין (בעונה שעברה היה רחוק שער אחד מהשוואת שיא כל הזמנים – נ"צ) ולהיות שוב שחקן העונה. כשהצבתי לעצמי את המטרות האלו בשנה שעברה, אנשים הרימו גבה. הכל התחבר לי העונה, אבל מבחינתי המטרות החדשות גבוהות עוד יותר".

 

ומה מבחינה קבוצתית?

"רוצה גם להשתפר עם הקבוצה. בעונה הראשונה שלי סיימנו במקום השישי אחרי שהגעתי אליה כשהייתה במקום ה־13, ובשנה שעברה למקום החמישי".

 

החליט להישאר בקבוצתו הנוכחית (צילום: פרטי) (צילום: פרטי)
החליט להישאר בקבוצתו הנוכחית(צילום: פרטי)

 

הליגה הסינית שוב התחמשה בזרים תותחים לקראת העונה החדשה?

"הפעם לא היו העברות בומבסטיות, משתי סיבות: המיסוי שהממשלה הכניסה למנוע פיזור כספי, והעובדה שקבוצות החתימו בשנה שעברה שחקנים תותחים על חוזים ארוכי טווח".

 

פאולו סוזה שאימן אותך במכבי רוצה אותך בטיאנג'ין. נראה שביולי תחבור אליו.

"טבעי שמאמן שהצלחת איתו ירצה לשתף פעולה, אבל יש לי מעמד בגוואנגז'ו ויחסים מצוינים עם המאמן, דראגן סטויקוביץ'. בוא נגיד שלא הפכתי את העולם ללכת לקבוצה אחרת".

 

אחרי כמעט שנתיים בסין, איך אתה מתייחס ללעג לרמת הליגה הסינית?

"ליגה מאוד מתקדמת, יש הבדל תהומי בין מה שחושבים עליה בארץ לבין מה שהיא באמת, בעיקר אחרי השיפור הגדול בה בעונה שעברה. הביאו זרים שהקפיצו את הרמה". רק אתמול חתמו שני שחקנים מאתלטיקו מדריד, ניקולאס גייטאן ויאניק קראסקו, בעולה החדשה דליאן.

 

זהבי וסוזה: יתאחדו? (צילום: ראובן שוורץ ) (צילום: ראובן שוורץ )
זהבי וסוזה: יתאחדו?(צילום: ראובן שוורץ )

 

איך זה לשחק בקבוצה שלא יכולה לזכות בתארים?

"זה בדיוק מה שחסר לי, תארים קבוצתיים שהתרגלתי אליהם בשנים האחרונות. אני רוצה מקום שלישי והגעה לליגת האלופות של אסיה. חשוב לי להיות שגריר טוב של ישראל במדינה עם מיליארד וחצי תושבים".

 

ואתה עומד בזה?

"אני לא יודע אם אנשים בישראל מבינים כמה אני שגריר טוב בסין. משתדל לעזור לכמה שיותר ישראלים פה, היחסים בין המדינות מעולים וזה חשוב. מזהים אותי ברחוב בסין? לא כמו בישראל, לא קרוב לזה, אבל נהנה מזה".

 

"מזהים אותי ברחוב הסיני" (צילום: נדב צנציפר) (צילום: נדב צנציפר)
"מזהים אותי ברחוב הסיני"(צילום: נדב צנציפר)

 

"התערבתי שמכבי לוקחת אליפות"

מה אתה חושב על מכבי ת"א של העונה?

"הם הגיעו למקום שהם יודעים מה הם צריכים לעשות כדי לקחת אליפות, חזרו להיות קבוצה רעבה".

ועל ג'ורדי קרויף כמאמן?

"טבעי שהקדנציה שלהם התחילה עם ביקורות בגלל שהתוצאות לא היו טובות, אבל תמיד ידעתי שיש לו את האופי להצליח, לשנות דברים, ללכת בדרך שלו. לא קל לעשות את המעבר מעמדת המנהל המקצועי למאמן. מאמנים במכבי באו והלכו, קרויף תמיד היה שם והוכיח כמה הוא מכיר את המערכת בשביל לעשות סדר".

בקיץ אתה בן 31 וחתמת על חוזה לעוד 3 שנים. אוהדי מכבי מודאגים שלא תגיע לשנת פרישה.

"אמרתי שאם אחזור לכדורגל זה יהיה למכבי וזה ברור". הוא גם מרגיע בחיוך: "לא סיימתי חוזה באף קבוצה".

 

זהבי הימר: מכבי אלופה (צילום: עוז מועלם) (צילום: עוז מועלם)
זהבי הימר: מכבי אלופה(צילום: עוז מועלם)

 

מה חשבת על מה שקרה עם יוסי בניון בבית"ר?

"בושה. אצלנו לא יודעים לכבד שחקנים גדולים שעשו קריירה מדהימה".

ואם הוא לא היה מספיק טוב?

"אני לא מאמין לזה. לא יודע מה היה שם, אבל ההתנהלות לא כיבדה. אם אתה לא מספיק טוב באימונים, זו החלטה של המאמן, אבל אם ההחלטות לא מקצועיות זה לא מכובד".

מי תחגוג אליפות במאי?

"מכבי. התערבתי על זה עוד בתחילת העונה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים