שתף קטע נבחר

הנשיא, פו הדוב: מחאה נדירה בסין נגד השלטון

הכוונה לאפשר לנשיא שי ג'ינפינג - המנהיג החזק ביותר של סין מאז מאו צה טונג - לכהן ללא הגבלת זמן גררה ביקורת חריפה ברשתות החברתיות: "נהפוך לצפון קוריאה", כתבו גולשים - ולעגו לנשיא על הדמיון בינו לפו הדוב. הצנזורים מיהרו לפעול

בביטוי נדיר של ביקורת על המשטר בסין פרסמו היום (ג') פרשן פוליטי סיני מפורסם ואשת עסקים סינית בולטת מכתבים גלויים שבהם קראו לחברי הפרלמנט הסיני להצביע נגד התוכנית להסיר את המגבלה על מספר הכהונות המותר לנשיא ולסלול את הדרך להישארותו של שי ג'ינפינג בתפקיד הנשיא כמה זמן שירצה.

 

המכתבים לא פורסמו בכלי התקשורת הסיניים, הנשלטים על-ידי הצנזורה המקומית, אלא הועברו באפליקציית המסרים המיידיים הפופולרית WeChat. הם הופיעו בעקבות הודעת מפלגת השלטון הקומוניסטית שלשום כי החליטה להביא לאישור הפרלמנט את הסרת המגבלה על מספר הכהונות המותר לנשיא ולסגן הנשיא – אישור שהיא צפויה לקבל ללא קושי משום שהפרלמנט הוא חותמת גומי. השינוי החוקתי צפוי להיות מאושר בחודש הבא, ואז גם תאושר כהונתו השנייה של שי, המסיים כעת כהונה ראשונה בת חמש שנים.

הנשיא והדוב. הצנזורה מיהרה למחוק (צילוםף רויטרס, shutterstock) (צילוםף רויטרס, shutterstock)
הנשיא והדוב. הצנזורה מיהרה למחוק(צילוםף רויטרס, shutterstock)

הפרשן הפוליטי, לי דטונג, הוא העורך לשעבר של העיתון הממלכתי China Youth Daily. הוא כתב כי הסרת ההגבלה תזרע זרעים של כאוס: "אם לא תהיה הגבלה על מספר הכהונות של האיש הבכיר ביותר במדינה נחזור למשטר אימפריאליסטי", הוא הזהיר היום בשיחה עם סוכנות הידיעות AP. "הדור שלי חי בתקופת מאו צה טונג. העידן הזה נגמר. איך אנחנו יכולים להרשות לעצמנו לחזור אליו?".

אשת העסקים וואנג יינג, שהביעה בעבר תמיכה ברפורמות בממשלה, כתבה בהודעתה כי הצעת המפלגה הקומוניסטית היא "בגידה מוחלטת" ומנוגדת לרוח התקופה. "אני יודעת שאתם (הממשלה) תעזו לעשות כל דבר ושקולו של אדם אחד מהשורה נטול ערך. אבל אני אזרחית סין ואני לא מתכוונת לעזוב. זו גם המולדת שלי!".

נשיא סין שי ג'ינפינג. "נחזור למשטר אימפריאלי" (צילום: AP) (צילום: AP)
נשיא סין שי ג'ינפינג. "נחזור למשטר אימפריאלי"(צילום: AP)

לפי החוקה הסינית מ-1982 מוגבל נשיא סין לשתי כהונות, אבל שי – המנהיג החזק ביותר של סין מאז מאו – רוצה כנראה להישאר בתפקיד יותר מכהונה אחת נוספת ולוודא שסדר היום שהנהיג – מלחמה בשחיתות, מאבק בעוני והפיכת סין למדינה מודרנית מובילה עד לשנת 2050 – ממשיך להתקיים. לא ברור אם הוא רוצה להישאר נשיא לכל החיים או לכמה כהונות נוספות בלבד.

 

בימים האחרונים פעלה הצנזורה הסינית למחוק כל תגובה שלילית על המהלך שפרסמו גולשים סינים באינטרנט. חלק מהגולשים השוו את התנהלותה של מפלגת השלטון להתנהלות שושלת השליטים של צפון קוריאה. "אוףףף, אנחנו הולכים להפוך לצפון קוריאה", כתב אחד הגולשים ברשת החברתית הסינית "ווייבו". "אנחנו לוקחים דוגמה מהשכנה שלנו", כתב גולש אחר. שתי ההודעות הוסרו בינתיים.

טראמפ. "שי אדם ייחודי. הוא עשה הרבה בזכות היחסים שלנו" (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
טראמפ. "שי אדם ייחודי. הוא עשה הרבה בזכות היחסים שלנו"(צילום: רויטרס)

גם בדיחות רבות פורסמו ברשת החברתית הסינית. באחת מהן הוצגה תמונה של קונדום בתוך העטיפה שלו עם הכיתוב "לעשות את זה פעמיים זה לא מספיק". אחרים פרסמו תמונות של פו הדוב – בקריצה לדמיון לכאורה בין הנשיא שי לדמות המצוירת.

 

ארה"ב נמנעה מלמתוח ביקורת על המהלך הסיני, והנשיא האמריקני דונלד טראמפ שיבח אמש בפגישה שערך עם מושלי מדינות אמריקניות את שי ואת התנהלות סין תחת הנהגתו כלפי צפון קוריאה: "אני חושב שהנשיא שי ייחודי. סין באמת עשתה כנראה יותר ממה שהיא עשתה אי פעם בזכות מערכת היחסים שלי (איתו) – יש לנו יחסים טובים מאוד. אבל הנשיא שי דואג לסין ואני דואג לארה"ב".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילוםף רויטרס, shutterstock
שי ופו. "פעמיים זה לא מספיק?"
צילוםף רויטרס, shutterstock
מומלצים